بر اساس ارزیابی های کارشناسی،این سازمان به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در سال نیاز دارد تا بتواند به نحو شایسته ای  به هنگام بروز حوادث طبیعی و سوانح امداد رسانی کند و به کمک آسیب دیدگان بیاید .

کسری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی بودجه امداد و نجات

قدس آنلاین - وضعیت بودجه سال آینده سازمان امداد و نجات تفاوت چندانی با بودجه امسال این سازمان ندارد . این یعنی امید چندانی به بهبود بودجه بزرگترین سازمان  کمک رسان  کشور به هنگام حوادث و سوانح، نیست و این سازمان به لحاظ بودجه ای همچنان در وضعیت قرمز به سر خواهد برد . 

* ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در سال نیاز داریم

در لایحه بودجه سال ۹۶ کشور بودجه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از محل منابع عمومی دولت ۵۰۰ میلیارد تومان و از محل منابع اختصاصی ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده  است؛این درحالیست که بر اساس ارزیابی های کارشناسی،این سازمان به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه در سال نیاز دارد تا بتواند به نحو شایسته ای  به هنگام بروز حوادث طبیعی و سوانح امداد رسانی کند و به کمک آسیب دیدگان بیاید .

کاهش بودجه  سازمان امداد و نجات از محل منابع عمومی از هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال آینده درحالیست که این سازمان در پی کمبود اعتباراتش طی دو سال اخیر ناچار شد برای تجهیز پایگاه ها وانبارهای خود به سراغ بودجه ذخیره اش برود و از آن محل برای تامین نیازهای تجهیزاتی خود استفاده کند .

روح ا... فروزش مدیر کل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر ،  بودجه سال آینده سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور را به هیج عنوان متناسب نیاز ها نمی داند و به  خبرنگار ما می گوید : در حال حاضر برای تکمیل ۲۲ قلم کالای امدادی در انبارها، به میزان ۱۰ درصد جمعیت درکلانشهرها  و ۲ درصد جمعیت در سایر شهرها و مناطق کشور به حدود ۲ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم  اما بودجه ای  که از محل منابع عمومی دولت  برای  امداد و نجات در نظر گرفته شد۵۰۰ میلیارد تومان است و از محل منابع اختصاصی دولت نیز بودجه زیادی برای این سازمان لحاظ نشد . یعنی رقمش آنقدر نیست که قابل ذکر باشد.در واقع  فاصله بین بودجه لحاظ شده با نیازها  بسیار زیاد است .

وی نسبت به سیر نزولی بودجه سازمان امداد و نجات هشدار می دهد و می گوید:اثرات منفی کاهش بودجه این سازمان به هنگام بروز حادثه ودر زمان امداد رسانی به مردم خود را نشان می دهد. اگر  انبارها شارژ نباشند ، تجهیزات به روز نباشد یا پرسنل به تعداد کافی موجود نباشد قطعاً خدمت رسانی به مردم دچار مشکل می شود.مثلاً طی یک دو هفته اخیر به دلیل وقوع سیلاب و کولاک و برف  در برخی از استان های کشور بویژه در استان سیستان و بلوچستان بسیاری از اقلام ذخیره انبارها  مصرف شد که باید این تجهیزات جایگزین شوند و اگر نشوند در  صورت بروز حوادث احتمالی  عملیات امداد و نجات به خوبی انجام نخواهد گرفت .

وی با تاکید بر این که سازمان امداد و نجات در حوزه آمادگی مثل برخورداری از آمبولانس، بالگرد و پایگاه های امداد هوایی  از شاخص های جهانی عقب تر است ، می افزاید : ضمن این که بدنبال کاهش بودجه این سازمان،هزینه نگهداری تجهیزات موجود نیز بشدت  سخت شده است.در واقع چند سالیست که  ما با صرفه جویی و کاهش هزینه ها امور را مدیریت می کنیم .

* صورتی که با سیلی سرخ نگه داشته اند

این اظهارات به خوبی نشان می دهد که اصلی ترین متولی امداد و نجات مردم به هنگام حوادث طبیعی و سوانح مدت هاست که با سیلی صورتش را سرخ نگه داشته است.موضوعی که مرتضی سلیمی رئیس  سازمان امداد و نجات جمعیت  کشور به آن اذعان دارد و به قدس می گوید:هزینه های عملیات امداد هوایی ، امداد ساحلی و حتی امداد رسانی در کوهستان بویژه به هنگام کولاک برف برای این سازمان سنگین است مثلاٌ طبق ارزیابی ها پروازهر ساعت یک بالگرد امدادی حدود ۱۷ میلیون تومان هزینه دارد یا هر پتویی که به  یک حادثه دیده تحویل می شود حداقل ۲۵ هزار تومان هزینه به سازمان تحمیل می کند بنابراین بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای این سازمان در سال ۹۶  قطعاً  پاسخگوی نیازهای ما نیست و بهتر است دولت و مجلس عنایت ویژه ای برای افزایش اعتبارات این سازمان داشته باشند .

وی با اشاره به نقش حیاتی زمان در پاسخگویی به آسیب دیدگان حوادث و سوانح، می گوید:شارژ انبارها و تامین  ۲۲ قلم کالای مورد نیاز برای امدادرسانی ، و نجات حادثه دیدگان   یا اجرای مانورهای آمادگی و ارایه آموزش های همگانی نیاز به اعتبارات کافی دارد که اگر فراهم نباشد قطعاً پاسخگویی به نیاز ها را با مشکل مواجه می کند .

اما جدا از بحث روند نزولی بودجه سازمان امداد و نجات از محل منابع عمومی و حتی از محل منابع  اختصاصی  دولت  مشکل اساسی تر این سازما ن عدم تخصیص  کامل همان  بودجه ای است که دولت و مجلس آنرا تصویب می کنند.در واقع بخش عمده ای از بودجه امداد ونجات جمعیت هلال احمر کشور طی دو سه سال اخیراز سوی دولت تخصیص نیافته است که البته  بزعم بسیاری از کارشناسان اقتصادی ریشه در شرایط نامناسب کشور از لحاظ اقتصادی و درآمدهای  مالی دولت دارد .

روح ا... فروزش؛مدیر کل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر می گوید: از مجموع  ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه سال ۹۴ سازمان امداد و نجات کشور حتی یک ریال تخصیص پیدا نکرد یا از ۴۰۰ میلیارد تومان این سازمان در سال جاری فقط ۱۰۰ میلیارد تومان نتخصیص یافته است  که با توجه به حادثه خیز بودن ایران که ۳۱ حادثه از ۴۱ حادثه دنیا در آن رخ داده  است رقم قابل توجهی نیست. وی با تاکید بر این که متولیان امداد و نجات کشور تنگناهای مالی و اقتصادی دولت یازدهم را درک می کنند ، می افزاید : اما کاهش  بودجه بودجه این سازمان و عدم تخصیص آن با توجه به نقش کلیدی آن به هنگام بروز حادثه جای پرسش دارد .

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیزازعدم تخصیص اعتبارات این سازمان انتقاد می کند و می گوید ما از محدودیت های دولت در بخش اعتبارات مطلع هستیم  اما انتظار داریم  بودجه ای که تصویب می شود تخصیص پیدا کند .

وی با اشاره به این که بعید می داند بودجه سازمان متبوعش توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش یابد ، تصریح می کند:اگر بودجه ای که دولت برای سال ۹۶  سازمان امداد و نجات در نظر گرفته به صورت کامل در اختیار ما قرار گیرد با توجه به تجهیزاتی که در حال حاضر داریم در حد مطلوب پاسخگوی نیازها خواهیم  بود  و حتی می توانیم  در زیرساخت ها قدم هایی برداریم.

* کاهش بودجه چقدر قانونی است؟

غلامعلی جعفر زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که مجلس بودجه  سازمان ها و دستگاه ها    را خیلی نمی تواند کم و زیاد کند ، به خبرنگار ما می گوید: طبق قانون مجلس حداکثر تا ۵ درصد می تواند بودجه سازمان ها و دستگاه ها را کم و زیاد کند در غیر این صورت  با ایراد قانونی شورای نگهبان مواجه می شود مگر این که خود برای بودجه طرح بدهد.

خلاصه کلام این که روند کاهش بودجه وتخصیص اعتبارات امداد و نجات  کشور به عنوان سازمانی فراملی و سازمانی که نقش تاثیرگذاری  در کمک به آسیب دیدگان حوادث و سوانح احتمالی دارد چندان قابل قبول نیست  و  با توجه به رشد ۱۲ درصدی کل بودجه کشور در سال ۹۶ این انتظار از دولت می رود که بودجه این سازمان را به مانند دیگر سازمان ها و دستگاه ها افزایش می داد نه کاهش  تا بعدها حرف و حدیثی پیش نیاید

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.