ایلام- شرکت پالایش گاز ایلام یکی از پروژه های مهم و عظیم در حوزه نفت و گاز در استان ایلام است که علاوه بر اشتغالزایی مناسب، نقش بسزایی در اقتصاد و توسعه صنعتی این استان و کشور داشته است.

محیط زیست،سرمایه ملی و سلامت مردم در پالایشگاه گاز ایلام می سوزد

قدس آنلاین- غلامرضا محمدمرادی- مشعل های سوزان و فروزانی بر فرازپالایشگاه گاز ایلام برافراشته شده و روزانه میلیون ها تومان از سرمایه ملی را می سوزاند و تا کنون برای کاهش اثرات این معضل زیست محیطی و بهداشتی؛ جلوگیری از خُسران اقتصادی؛ پایین کشیدن فتیله آتش خسارت؛ خاموشی کامل مشعل ها و تبدیل این ماده سوختنی به مواد مورد نیاز بازار  وعده و وعیدهای بسیاری داده شده است.

هر چند که با تلاش خادمان ملت در این مجموعه و نیز همکاری و همراهی وزارت نفت، تا حدودی از حدت و شدت این خسارت و آلودگی زیست محیطی کاسته شد اما متأسفانه این سرمایه ملی همچنان در حال سوختن و هدررفت است و مردم منطقه تمام روزهاابر غلیظ و سیاهی مملو از دود و ذرات مخرب زیست محیطی را بر فراز این پالایشگاه مشاهده و به اثرات و خطراتی که در آینده، سلامتی شان را تهدید می کند، سخت می اندیشند.

خطر  در کمین مردم

یکی از ساکنان روستای پرجمعیت مورت در گفتگو با خبرنگار ما در این باره می گوید: این روستا با بیش از ۶۰۰ خانوار و با ۱۵۰۰ نفر جمعیت، نزدیک ترین روستا به پالایش گاز ایلام است.

امیرفهد هاشمی با بیان اینکه بیشترین ضرر و زیان متأثر از آلاینده های این پالاشگاه، متوجه مردم این روستا می شود، اظهار می دارد: متأسفانه دود رها شده از مشعل های این پالایشگاه، هر روزه بر سر مردم این روستا سایه می افکند و بیش از پیش، بر نگرانی اهالی می افزاید.

وی با اشاره به اینکه بارها به این روند مخرب دود و آتش ناشی از پالایش گاز ایلام، اعتراض داشته ایم، می افزاید: متأسفانه بیشتر عرصه ها، درخت و درختچه های اطراف و اکناف این مجتمع به شدت آسیب دیده و خشکیده اند.

امیرفهد هاشمی با بیان اینکه قطعاً این ذرات معلق دود و آتش؛ خطرات و اثرات بهداشتی خطرناکی را به دنبال خواهند داشت، بیان می دارد: لازم است که در این راستا قانون و دستورالعملی تدوین و تعبیه شود تا روستاها و مناطق نزدیک به این گونه صنایع که با بیشترین خطرات مواجه هستنند؛ مورد حمایت ویژه قرار گیرند و به آنان عوارض قانونی پرداخت شود.

خوراک پتروشیمی ایلام در هاله ای از ابهام

سرپرست واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست پالایش گاز ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این مواد در حال اشتعال که بر فراز پالایش گاز ایلام مشاهده می شود، ناشی از گاز ال. پی. جی است و بنا بر ضرورت و به منظور ادامه تولید از طریق فلر پالایشگاه بی وقفه می سوزد و دود می شود بیان می کند:  ماده ال. پی. جی و در حال سوخت پالایشگاه گاز ایلام، خوراک اصلی پتروشیمی ایلام است.

سید روح الله شریفی با اشاره به اینکه این مشعل ها، راه خروجی گازهای ناخالص و مسیر تنفسی پالایشگاه ها برای تداوم تولید به شمار می روند، می گوید: تا کنون و با بهره گیری از دانش فنی متخصصان داخلی و استفاده از توان بخش خصوصی، توانسته ایم که بخشی از این ماده اقتصادی را به چرخه تولید باز گردانیم و از هدررفت و آثار مخرب زیست محیطی آن جلوگیری کنیم.

وی اظهار می دارد: تلاش ها و رایزنی های مناسبی برای امر بازاریابی و فروش گاز ال. پی. جی تُرش و تولیدی این پالایشگاه انجام گرفته اما متأسفانه تا کنون نتیجه بخش نبوده است.

جریمه میلیاردی به خاطر دود و آلایندگی های زیست محیطی

سرپرست بهداشت، ایمنی و محیط زیست پالایش گاز ایلام می افزاید: متأسفانه تطویل ساخت پتروشیمی ایلام(واحد اُلفین) موجب شده است تا بخش عظیمی از این سرمایه ملی، ماده مهم و خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی؛ همچنان بسوزد و هدر برود.

وی می گوید:  با راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام و دریافت ماده ال. پی. جی تولیدی پالایشگاه گاز به عنوان خوراک مورد نیاز آن مجتمع، قطعاً مشعل این پالایشگاه نیز فروکش خواهد کرد و تنها بخش کوچک و ناچیزی از این ماده، از طریق فلر پالایشگاه سوخته خواهد شد.

شریفی با اشاره به اینکه تا کنون جلسات متعددی با مسئولان ذیربط برای حل این موضوع مهم برگزار شده است، خاطرنشان می سازد: علی رغم همه تلاش های صورت گرفته در مقوله محیط زیست، ایجاد فضای سبز و تحقق صنعت سبز از سوی این پالایشگاه؛ متأسفانه به خاطر همین ماده مشتعل و در حال سوخت ال. پی. جی و آلایندگی های ناشی از آن؛ بایستی هر ساله جریمه ها و عوارضات هنگفت زیست محیطی را بپردازیم.

مخاطرات بهداشتی احصاء نشده است

وی با بیان اینکه امیدواریم که پتروشیمی ایلام باراه اندازی واحد الفین و با دریافت خوراک از این پالایشگاه؛ از هدررفت گاز ال. پی. جی، جریمه های زیست محیطی، آلایندگی ها و آزارها و نارضایتی های مردمی  بکاهد، تصریح می کند: تا کنون در خصوص آثار زیست محیطی، بهداشتی و انسانی ناشی از مواد سوختنی و فوران شده از مشعل این پالایشگاه، تحقیق و بررسی دقیقی اعمال و مخاطراتی احصاء نشده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه دود ناشی از این مشعل، در فصل سرما به شکل توده ای عظیم بر فراز پالایشگاه نمایان می شود و بیش از پیش بر نگرانی مردم می افزاید، تأکید می کند: تا زمانی که واحد الفین پتروشیمی ایلام راه اندازی نگردد و ماده ال. پی. جی به آنجا هدایت نشود، ناچار هستیم که جهت حفظ تداوم تولید؛ گاز ال. پی. جی تولیدی و بدون مشتری را ازطریق فلر پالایشگاه بسوزانیم.

شریفی با بیان اینکه پتروشیمی ایلام برای راه اندازی واحد الفین بارها زمان بهره برداری را تغییر داده است، می گوید: اخیراً قول داده اند که این واحد نهایتاً تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری  می رسد و خوراک مورد نیاز خود را از این پالایشگاه دریافت می کند و امیدواریم این داستان تلخ هرچه زودتر با حلاوت و شیرینی به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز ایلام روزانه ۵۰۰ تن گاز ال. پی. جی تُرش تولید می کند، اظهار می دارد: تا کنون توانسته ایم ۳۰ درصد از این گاز را به چرخه تولید برگردانیم و متأسفانه ۷۰ درصد آن همچنان از طریق فلر پالایشگاه می سوزد.

واحد شیرین سازی؛ زیر ساخت مهمی که فراموش شد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ماهیت پالایش گاز ایلام از نوع واحدهای پتروشیمیایی نیست و منطقی بود که از ابتدا واحد شیرین سازی را در طرح اصلی خود، در نظر می گرفت، می گوید: در بازار دنیا محصول نهایی به نام ال. پی. جی تُرش مفهوم و مشتری ندارد و در نشریه های بین المللی نیز قیمت برای آن ارائه نمی گردد و شرکت ملی گاز اصولاً می بایستی همزمان با احداث پالایش گاز ایلام، واحد شیرین سازی را هم در کنار آن احداث می کرد.

فرهاد دانشی ممقانی با اشاره به اینکه هم اکنون گاز ال. پی. جی تُرش و تولیدی پالایشگاه گاز ایلام، در بازار مشتری خاصی ندارد و این سرمایه ملی به ناچار و همچنان از طریق فلر این پالایشگاه سوخته می شود، اظهار می دارد: پالایشگاه گاز ایلام بایستی برای جلوگیری از اتلاف این سرمایه عظیم؛ با احداث واحد مدرن شیرین سازی و تا قبل از تکمیل چرخه پتروشیمی ایلام، ال. پی. جی تولیدی خود را پس از شیرین سازی؛ روانه بازار می کرد و به فروش می رساند.

وی با بیان اینکه انداختن این توپ دودآلود به زمین پتروشیمی ایلام، غیرمنطقی و غیر اصولی است، می افزاید: برای انتقال خوراک و گاز ال. پی. جی شیرین به پتروشیمی ایلام، از مدت ها قبل سه خط انتقال از پالایشگاه تا پتروشیمی، طراحی و ایجاد شده است و این خطوط صرفاً برای انتقال گاز شیرین در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام بیان می دارد: شیرین سازی ال. پی. جی تولیدی، رسالت و وظیفه اصلی پالایشگاه گاز است و پتروشیمی ایلام ناچار است که تکلیف ناقص پالایشگاه را تکمیل کند.

دانشی ممقانی با بیان اینکه اگر واحد شیرین سازی همزمان در کنار پالایشگاه احداث می شد، هم اکنون شاهد این ماجراها و داستان های تلخ نبودیم، یادآور می شود: پس از رایزنی ها و پیگیری های مفصل؛ بالاخره در مهرماه سال گذشته و از طریق مناقصه، برای تسریع در ایجاد و تکمیل واحدهای اس. آر. یو(گوگرد زدایی) با یک پیمانکار معتبر؛ قراردادی ۲۲ ماهه منعقد شد تا رأساً برای شیرین سازی گاز تُرش اقدام کنیم.

راه اندازی واحد گوگرد زدایی

وی افزود: راه اندازی واحد گوگرد زدایی برای شیرین سازی گاز تُرش دریافتی؛ اولویت اول ما است و خوشبختانه تمام تجهیزات مورد نیاز آن سفارش گذاری شده و تاکنون برخی از تجهیزات به محل پروژه رسیده و بقیه نیز تا پایان فروردین ماه سال آینده وصول خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این دو پروژه مهم(اُلفین و اس. آر یو) جمعاً با ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است، تصریح می کند: تنها در این دو پروژه؛ بالغ بر یک هزار و ۸۰۰  نفر از تلاشگران عرصه خدمت با جدیت، بی وقفه و جهادگونه در حال فعالیت هستند.

فرهاد دانشی ممقانی با بیان اینکه علی رغم همه محدودیت ها و کمبودهای مالی، شرکت پتروشیمی ایلام همچنان پویا و فعال است، تأکید می کند: امیدواریم که با تخصیص، تأمین و تزریق به موقع اعتبارات مورد نیاز، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال آینده، واحد اس. آر. یو این مجتمع را افتتاح کنیم و از شدت آتش و دود فلرهای پالایش گاز ایلام بکاهیم و آثار مختلف آن را نیز کاهش دهیم.

 وی با اشاره به اینکه واحد الفین بر مبنای ظرفیت تولید کامل پتروشیمی ایلام طراحی شده است، می گوید: متأسفانه پالایش گاز ایلام به صورت صددرصدی توان تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام را ندارد و تنها می تواند حدود ۶۵ درصد از خوراک مورد نیاز این مجموعه صنعتی را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با بیان اینکه ظرفیت تولید اتیلن در پتروشیمی ایلام ۴۵۰ هزار تن در سال است، اظهار می دارد: اگر برای توسعه پالایش گاز ایلام و ایجاد فاز دوم آن چاره اندیشی نشود، قطعاً پتروشیمی ایلام برای تأمین خوراک با چالش حتمی و مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

فرهاد دانشی ممقانی با اشاره به پیشرفت ۸۲ درصدی واحد الفین، می افزاید: امیدواریم که تا پایان سال ۹۶ شاهد افتتاح کامل این پروژه مهم باشیم و پالایش گاز ایلام نیز شرایط را به گونه ای فراهم کند که خوراک مورد نیاز به طور کامل تأمین گردد و خللی در روند فعالیت و تولید این پتروشیمی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه با افتتاح واحد اس. آر یو(گوگرد زدایی) پتروشیمی ایلام، بدون شک بخش زیادی از نگرانی های مردمی و زیست محیطی مرتفع خواهد شد، یادآور می شود: امیدواریم ظرف ۷ ماه آینده، این همه حرف و حدیث های تلخ پایان یابد و شعله و دود فلر پالایش گاز ایلام نیز فروکش کند.

مخاطرات بهداشتی احصاء و برخورد می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بر مبنای قانون، همه طرح های صنعتی و توسعه ای باید پیوست سلامت داشته باشند، می گوید: برای تحقق این امر مهم و در راستای تأمین سلامت مردم؛ تا کنون جلسات خوبی با همکاری و همراهی محیط زیست برگزار شده است.

دکتر راضی ناصری فر با اشاره به اینکه با ظرافت و حساسیت کامل؛ بهداشت محیط و سلامت مردم را تحت نظر داریم، اظهار می دارد: تا کنون در رابطه با تأثیر دود و گازهای رها شده از فلر پالایش گاز ایلام بر بهداشت و سلامت مردم؛ تحقیقات و بررسی های دقیقی شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش خواهد شد تا در آینده نزدیک، در این خصوص تحقیقات و بررسی های دقیق و کارشناسی صورت پذیرد، بیان می دارد: چنانچه در این بررسی ها و تحقیقات، مضرات و مخاطرات مؤثر بر بهداشت محیط و سلامت مردم، مشاهده و احصاء گردد، قطعاً برابر قانون برخورد خواهد شد.

پالایش گاز ایلام جزء واحدهای آلاینده

مدیرکل محیط زیست استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه متأسفانه شرکت پالایش گاز ایلام جزء واحدهای آلاینده استان است، می گوید: این مجموعه صنعتی نتوانسته است که استانداردهای زیست محیطی را به طور کامل رعایت کند و هرساله به همین خاطر نیز مبالغ زیادی جریمه می شود.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه گاز تُرش و تولیدی این پالایشگاه(ال. پی. جی) چندان بازارپسند نیست و مشتری ندارد و متولیان امر، تنها راه چاره برای ادامه روند تولید پالایشگاه را سوختن این گازهای تُرش می دانند، اظهار می دارد: هر چند که پالایشگاه گاز ایلام برای انتقال بخشی از این گاز تُرش، با برخی متقاضیان و مشتریان قرارداد منعقد کرده است اما متأسفانه پاسخگوی این همه حجم گاز تُرش تولیدی نیست و بیشتر این ماده همچنان می سوزد.

وی با بیان اینکه تنها راه فروکش کردن این ماجرا و کاهش آلایندگی ها؛ تسریع در راه اندازی پتروشیمی ایلام است، می افزاید: بنا بر پی گیری های به عمل آمده، مسئولان پتروشیمی وعده داده اند که نهایتاً تا پایان سال آینده، این مجتمع بزرگ صنعتی را تکمیل کنند و به بهره برداری کامل برسانند.

کاهش آلایندگی ها در سال  جاری

مدیرکل محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه بخش اعظم آلاینده ها از سوختن گوگرد متصاعد می شود، بیان می دارد: خوشبختانه در سال ۹۵ با فعال شدن دو واحد اس. آر. یو(گوگرد زدایی) پالایشگاه گاز ایلام؛ روند آلایندگی ها تا حدودی کاهش یافته است.

مازیار سلیمان نژاد با تأکید بر اینکه اگر واحدهای اس. آر. یو پالایشگاه فعال و در مدار نباشند، شدت آلایندگی ها چندین برابر خواهد شد، یادآور می شود: دود سیاهی که بر فراز پالایش گاز ایلام نمایان است، ناشی از حذف گوگرد و حذف گاز کربنیک مضر و مخرب(اس.او. ۲ ) و نشان دهنده کاهش آلایندگی است.

وی با بیان اینکه بنا شده است که با همراهی مجموعه منابع طبیعی استان و شرکت پالایش گاز، در خصوص اثرات این آلایندگی ها بر منابع طبیعی، جنگل ها و محیط زیست؛ طرح ها و تحقیقات مطالعاتی مبسوطی صورت پذیرد، خاطرنشان می سازد: اخیراً با پالایش گاز ایلام جلسه مفصلی برگزار و تأکید شده است تا در خصوص کاهش گازهای مضر و متصاعد شده از فلرها؛ نهایت همت و تلاش خود را به کار گیرند.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام تصریح می کند: امیدواریم شرکت پالایش گاز ایلام با اعمال استانداردهای مدرن جهانی و پتروشیمی ایلام نیز با شتاب در تکمیل واحد اُلفین و با بهره گیری از تجهیزات استاندارد؛ زمینه را برای کاهش آلایندگی ها فراهم کنند و به این مضرات زیست محیطی و گلایه های مردمی در استان پایان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.