آمریکایی ها که هفته گذشته نسبت به احتمال حملات گسترده به هتل های شهر بغداد هشدار داده بودند، اکنون در برابر انتقادها و درخواست ها مبنی بر تسلیم اطلاعاتی که در این خصوص در اختیار داشته اند به نیروهای امنیتی عراق سکوت کرده اند.

سکوت سفارت آمریکا در بغداد در خصوص بیانیه جنجالی

به گزارش "قدس آنلاین"، سفارت آمریکا سه شنبه شب گذشته در صفحه فیسبوک خود متنی را منتشر کرد که در آن نسبت به حمله به هتل های بغداد و کارکنان نمایندگی های خارجی در این شهر هشدار داده شده بود.

موضوع به سرعت در رسانه های عراقی منعکس شد و مقام های عراقی نیز بلافاصله در همان شب و نیز روز بعد واکنش نشان دادند.
فرماندهی عملیات بغداد همان شب پاسخ این ادعای آمریکایی ها را در بیانیه ای داد که در آن تاکید شده بود، تدابیر امنیتی سطح بالایی در بغداد برای تامین نمایندگی های خارجی و کارکنان آنان در بغداد بکار گرفته شده است و پایتخت عراق امن و امان است.
اما کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز بعد در اظهاراتی از سوی نایب رئیسش، از سفارت آمریکا خواست که اگر اطلاعاتی بیش از آنچه نیروهای امنیتی عراق دارند، در اختیار دارد، به این نیروها تسلیم کند.
از آن هنگام انتقادها نیز شروع شد، بویژه آنکه آمریکایی ها اطلاعات یاد شده را اگر صحت داشته باشد، اطلاعاتی محرمانه تلقی می شود، به جای اشتراک گذاشتن با نیروهای امنیتی عراق جهت خنثی کردن طرح ها و برنامه های تروریستی، در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.
برخی تحلیلگران عراقی از اینکه سفارت آمریکا بجای قرار دادن اطلاعات خود به دستگاه های امنیتی عراق، آن را در رسانه های اجتماعی انتشار داده اند، ابراز تعجب و شاید تردید کردند.
در همین ارتباط، حسین الموسوی استاد دانشکده رسانه در عراق به السومریه نیوز گفته که منطقی این است که سفارت آمریکا برای از بین بردن طرح های تروریستی در عراق، با دولت عراق هماهنگ باشد.
برخی تحلیلگران نیز این شکل برخورد سفارت آمریکا با یک مساله امنیتی را در شبکه های اجتماعی اینگونه تحلیل کردند که 'شاید آمریکایی ها قصد دارند با انتشار چنین اخباری در صدد ایجاد تشکیک در توان نیروهای امنیتی عراق و استفاده از آن به عنوان اهرم فشار علیه دولت بغداد هستند.
در این خصوص چند برداشت متصور است، از جمله؛
- القای وجود ناامنی در عراق و پایتخت آن بغداد بویژه برای سفارت خانه ها و شهروندان خارجی مقیم؛ امری که علیه برنامه ها و تلاش های دولت العبادی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.
- ایجاد تردید نسبت به قدرت و توانمندی نیروهای امنیتی عراق در برقراری امنیت، درحالی که نیروهای مسلح عراق در آستانه شکست نهایی داعش در موصل هستند.
-در بدبینانه ترین شکل اینکه 'اگر نیروهای امنیتی عراق در حال ضربه زدن به هسته های تروریستی در آن روزها بوده باشند، این اعلام رسانه ای سفارت آمریکا آنها را آگاه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.