اظهارات سخنگوی گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" درباره طرح پیشنهادی رژیم صهیونیستی برای مبادله اسرای جدید نشانگر موفقیت راهبرد این گردان ها در زمینه مدیریت پرونده نظامیان صهیونیست اسیر قسام است.

آیا رژیم صهیونیستی تسلیم خواسته های گردان های قسام می شود؟

به گزارش "قدس آنلاین"، گردان های قسام از زمان پایان جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه تا به امروز پرونده نظامیان اسیر صهیونیست را به طور کامل محرمانه نگهداشته است و تنها در مناسبت های مختلف از وجود چند نظامی اسیر صهیونیست خبر داده است؛ بدون اینکه اطلاعات مفت و مجانی به رژیم صهیونیستی درباره آنها ارائه دهد.

"حمزه ابو شنب" کارشناس مسائل مقاومت در همین راستا اعلام کرد که گردان های قسام با اطلاعاتی که از طریق رسانه ها درباره نظامیان اسیر صهیونیست منتشر می کند، باعث تشدید فشارها علیه دولت صهیونیستی و در کانون توجه قرار گر فتن مساله نظامیان اسیر صهیونیست می شود.

ابو شنب در گفتگو با خبرگزاری شهاب فلسطین تصریح کرد که رژیم صهیونیستی سعی در ارسال پیام های متعدد به مقاومت فلسطین را دارد و تلاش می کند سقف انتظارات و خواسته های مقاومت در قبال آنچه را که در اختیار دارد، کاهش دهد.

وی افزود طرح های پیشنهادی رژیم صهیونیستی حتی کمترین حد خواسته ها و توقعات رسانه های گروهی را هم برآورده نمی کنند و در مقابل، تل آویو نیز از جمع آوری اطلاعات محرمانه دست برنمی دارد و البته این بدین معنا نیست که این رژیم از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده است.

این تحلیلگر مسائل مقاومت همچنین اظهار داشت که رژیم صهیونیستی با ارائه این طرح های پیشنهادی سعی در تحقق یک سری اهداف را دارد که مهمترین آنها طرح ادعای پایبندی ارتش صهیونیستی به مسئولیت های خود در زمینه آزادی نظامیان اسیر این رژیم و نیز خارج کردن دولت صهیونیستی از تنگنای ناشی از اتهامات خانواده های نظامیان اسیر مبنی بر تعلل و کوتاهی در این زمینه است.

ابو شنب تاکید کرد که هنوز برای صحبت کردن درباره قرارداد مبادله اسرا زود است؛ چرا که شرایط و عوامل متعدد هنوز در این مرحله آماده و فراهم نیستند. وی افزود مذاکرات مبادله اسرای "وفاداری به آزادگان" ۵ سال به طول انجامید و شرایط منطقه ای در آن زمان به نفع مقاومت بود. از سوی دیگر، دولت صهیونیستی دوران ضعف خود را پشت سر می گذارد و نیازمند زمان بیشتر برای آغاز تحرکات در عرصه مبادله اسراست.

از سوی دیگر، "ایمن رفاتی" مدیر مرکز مطالعات منطقه ای ـ فلسطینی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی هنوز از تمامی گزینه های خود در برابر اسارت نظامیان خود به دست مقاومت فلسطین استفاده نکرده است و قدرت فشار خود علیه مقاومت برای آزادی این نظامیان را نیز که در ماجرای اسارت "گلعاد شالیت" از آن استفاده کرده بود، مورد آزمایش قرار نداده است.

رفاتی در گفتگو با خبرگزاری شهاب احتمال بروز هر گونه تحولات بزرگ در این پرونده در سایه تداوم اوضاع سیاسی حساس رژیم صهیونیستی را بعید دانست و تاکید کرد که افکار عمومی این رژیم نیز آمادگی تحقق چنین مبادله ای را ندارند و تحرکات داخلی خانواده های نظامیان اسیر صهیونیست در حد مطلوب نیست که دولت صهیونیستی مجبور شود هر چه سریعتر این مساله را حل و فصل کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین و منطقه در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد که تداوم پایبندی مقاومت به خواسته های خود باعث تشدید فشارهای داخلی علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد و در نهایت این رژیم مجبور به تقبل تاوان مختومه شدن این پرونده خواهد گشت. علاوه بر این، مقاومت فلسطین راهبرد خود در تعامل با این پرونده را تغییر نداده است و عنصر زمان هیچ فشاری را متوجه مقاومت نمی کند؛ چرا که هدف آن تحقق بهای مورد نظر و آزادی بیشترین تعداد اسرای فلسطینی به همراه آن دسته از اسرای فلسطینی است که در جریان مبادله وفاداری به آزادگان یا همان مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی خارج شده بودند، اما رژیم اشغالگر قدس دوباره آنها را بازداشت کرده است.

وی افزود هدف رژیم صهیونیستی از گره زدن مساله مبادله اسرا به مسائل حاشیه ای و سرنوشت ساز و ارائه طرح ها و انتشار اطلاعات نادرست درباره میانجیگری های گاه و بیگاه، ساکت کردن افکار عمومی جامعه صهیونیستی است.

لازم به ذکر است که گردان های قسام از ارائه طرح های مختلف توسط رژیم صهیونیستی از طریق طرف های میانجی منطقه ای و بین المللی به منظور تحقق مبادله اسرا خبر داده و خاطر نشان کرده بود که این طرح ها کمترین حد خواسته های مقاومت را هم برآورده نمی سازند. یکی از فرماندهان گردان های قسام تاکید کرد که اخبار منتشر شده از سوی رسانه های صهیونیستی مبنی بر اینکه قرارداد مبادله اسرا در قبال ارائه تسهیلات تجاری صورت خواهد گرفت، صحت ندارد و این اخبار در راستای جنگ روانی منتشر می شوند و این در حالی است که مساله اسرای فلسطینی یک مساله انسانی و ملی است که تنها با آزادی اسرا حل و فصل خواهد شد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.