ساری- در روزهایی که باغداران شمالی شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند، متأسفانه دولت در آستانه سال نو درصدد واردات مرکبات است.

مرکبات ایرانی در دریا؛ میوه‌های وارداتی در راه

قدس آنلاین - حسین احمدی: واردات پرتقال خارجی در شرایطی که بسیاری از کشاورزان محصول بی‌مشتری خود را در رودخانه‌ها و دریا رها کرده‌اند، اقدام دلسرد کننده و غیرمنطقی به نظر می‌آید.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از ابراز تمایل دولت در زمینه واردات مرکبات انتقاد می‌کند و می‌گوید: میوه‌های وارداتی پشت دروازه‌های کشور ذخیره  شده و آماده ورود به کشور هستند.

محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با قدس آنلاین، با اشاره به اینکه خرید مرکبات از کشور ترکیه انجام شده است، می‌افزاید: علی‌رغم اینکه دولت اعلام می‌کند، واردات مرکبات صورت نگرفته است، اما در میوه فروشی‌ها شاهد نارنگی‌های خارجی هستیم.

وی با انتقاد از قیمت خرید تضمینی مرکبات، اضافه می‌کند: مرکبات جنوب کیلویی ۴ هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که مرکبات شمال کیلویی ۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

عملکرد ضعیف دولت در خرید تضمینی مرکبات

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه دولت در خرید تضمینی مرکبات بسیار ضعیف عمل می‌کند، یادآور می‌شود: این روند خرید موجب حضور فراوان دلالان در عرصه بازار شده و در این میان کشاورز ضرر می‌کند.

شعبانی با اشاره به اینکه کیفیت مرکبات مازندران مورد هجمه و تخریب بسیار قرار گرفته است، ادامه می‌دهد: اگر دولتمردان قصد واردات دارند، چرا نسبت به تخریب مرکبات شمال اقدام کرده‌اند؟

وی با اعلام اینکه ما قبول داریم، بخشی از پرتقال‌هایمان یخ زده است، می‌گوید: برای تأیید محصول کشاورزان، کارشناس از مرکز تحقیقات مرکبات کشور اعزام می‌کنند در حالی که نیاز به این جوسازی‌ها نیست و کارشناسان محلی توانایی انجام این کار را دارند.

ویلاها جای باغ‌ها را گرفته‌اند

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تأکید می‌کند: با این اقدام‌های غیرکارشناسی باغ‌های مرکبات از بین خواهد رفت و جایشان ویلاها متولد می‌شوند.

شعبانی با بیان اینکه مازندران توانایی صادرات ۳۰ درصد محصول مرکبات تولیدی خود را دارد، می‌گوید: متأسفانه زیرساخت‌های صادراتی وجود نداشته و بازارهای مصرف را بخوبی نمی‌شناسیم و از استاندارد صادرات برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات مرکبات رقم قابل توجهی نیست و در این زمینه شعار زیاد داده‌ایم، اضافه می‌کند: مشکل صادرات، معضل امروز و دیروز نیست و باید با صدور مشوق‌های صادراتی، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل، معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌های خوب حمل و نقل و کاهش سودهای بانکی، زمینه صادرات و رقابت با سایر کشورها را فراهم کرد.

شعبانی با بیان اینکه برای برندسازی در کشور برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و استانداردسازی برای صادرات صورت نگرفته است، ادامه می‌دهد: می‌خواهیم با روش‌های سنتی وارد بازارهای خارجی شویم که روشی شکست خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.