وقتی جلوی حفر بی رویه چاه ها گرفته نمی شود و تالابی به وسعت جازموریان لب تشنه می ماند و در اثر خشکی بسیار تنها گرد و غبار را عاید روستاهای اطراف می کند نقصان در مدیریت آبی کشور به چشم می آید؛ از سویی محیط زیست به وظیفه خود برای حفاظت از هامونِ جازموریان به خوبی عمل نکرده و این خشکی ها عامل بروز طوفان های شن و اختلال در زندگی عمومی مردم این استان شده است.

کرمان گرفتار سوء مدیریت هاست/ آب رسانی با تانکر به ۲ هزار روستای کرمان/فکری به حال جازموریان کنید!

اختصاصی «قدس آنلاین»؛ گفته ها، حرف ها و وعده ها بسیار است اما از حرف تا عمل دنیایی فاصله است؛ نگاهی به حال و روز این روزهای کرمان گویای این واقعه است که کرمان در سوءمدیریت ها گرفتار شده است. وقتی جلوی حفر بی رویه چاه ها گرفته نمی شود و تالابی به وسعت جازموریان همانند بسیاری دیگر از تالاب های کشور لب تشنه می ماند و در اثر خشکی بسیار تنها گرد و غبار را عاید روستاهای اطراف می کند که حالا خود در کم آبی و بی آبی به سر می برند، نشان می دهد مدیریت آبی کشور دچار نقصان است؛ محیط زیست به وظیفه خود برای حفاظت از هامون جازموریان به خوبی عمل نکرده و این خشکی ها خود عاملی برای بروز طوفان های شن و اختلال در زندگی عمومی مردم این استان شده است.

این همه سوء مدیریت در بخش های مختلف دولتی در حالی روی می دهد که بر اساس منشور حقوق شهروندی مردم کرمان هم همانند همه مردم جامعه اسلامی حق بهره مندی از یک زندگی سالم را دارند.

احمد حمزه نماینده مردم کهنوج در مجلس دهم با اشاره به دست به گریبانی کرمان با مشکلات عنوان شده در گفتگو با قدس آنلاین گفت: متأسفانه با کاهش بارندگی ها که منجر به بروز خشکسالی و گرد و خاک رونده و شن های رونده بیشتر در منطقه شده است، پوشش های گیاهی در بسیاری نقاط تقریبا از بین رفته است.

بی کیفیتی آب در کرمان و سوء مدیریت منابع آبی

وی با تایید بی کیفیتی آب در کرمان بیان کرد: تنها راه موجود به منظور تأمین آب آشامیدنی سالم برای مردم کرمان انتقال آب از دریا است چرا که  آب های زیرزمینی روز به روز با پایین تر رفتن عمق آب کیفیتش کمتر و  خراب تر می شود. در حال حاضر هم با برداشت های بی رویه ای که در منطقه وجود داشته، سطح آب خیلی پایین رفته و کیفیت آب ها متأسفانه در بیشتر نواحی استان کرمان مشکل دارد.

به گفته حمزه طرح هایی برای انتقال آب آشامیدنی از دریا به استان کرمان در مرحله اجرا است. وی افزود: یک خط برای تأمین آب آشامیدنی مناطق شمالی و یک خط هم برای تأمین آب آشامیدنی مردم در مناطق جنوبی در دست مطالعه است که خط شمالی در حال اجرا است و امیدواریم که به نتیجه مطلوب برسد و مشکل آب مردم کرمان هم برطرف شود.

این نماینده استان کرمان با بیان اینکه طوفان شن در منطقه ای که کویری است روی می دهد، گفت: باید کارهایی که منابع طبیعی همانند افزایش پوشش گیاهی و طرح هایی که جهت جلوگیری از طوفان شن در بقیه مناطق کویری اجرا می کند را در کرمان هم اجرا کند تا مشکل ریزگردها کاهش یابد.

فکری به حال جازموریان کنید!

وی معتقد است باید ابتدا فکری به حال احیای تالاب خشک شده جازموریان شود تا جلوی پدیده ریزگردها گرفته شود.

حبیب الله نیکزادی‌پناه، نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر هم چندی پیش عنوان کرده بود: تالاب جازموریان همانند بسیاری دیگر از تالاب های کشور به دلیل سوءمدیریت در حوزه برداشت و حفر چاه های بی رویه و خارج از ضابطه با مشکل خشکی شدید مواجه شده است. امروز دیگر آبی وجود ندارد که به جازموریان بریزد و  همین احیای آن را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی معتقد است؛ نداشتن برنامه مدیریت آب، موجب بروز مشکلاتی نظیر بی کیفیتی آب در مناطق جنوبی کشور من جمله کرمان  شده است. وزارت نیرو در سال‌های اخیر نتوانسته  اقدام موثری  جهت حفاظت از منابع آبی و ممانعت از برداشت‌های غیرقانونی انجام دهد و همین سبب شده تا  دشت‌ها و تالاب‌ها خشک و سفره های زیرزمینی آب آسیب ببینند و سطح ایستایی در برخی مناطق تا ۲۵۰ متر کاهش یابد.

به گفته این نماینده کرمان اگر چاه‌های غیرقانونی تعیین تکلیف شوند و برداشت معقولانه از سایر چاه‌ها نیز در دستور کار قرار گیرد، سطح ایستایی آب افزایش و تالاب‌ جازموریان احیا می شود.

گرد و غبار سبب  اختلال در زندگی روستائیان شده است

نیکزادی پناه با تاکید بر اینکه چیزی به عنوان تالاب جازموریان دیگر وجود ندارد، گفت: تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است و همین  خشکی تالاب جازموریان خود یکی از سر منشاهای گرد و غبار در کرمان است که سبب اختلال در زندگی و مسدود شدن جاده ها، مدفون شدن برخی روستاها و آسیب به زیر ساخت های کشاورزی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم با اشاره به پیگیری این مشکلات استان توسط نمایندگان کرمان گفت: تکالیفی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه مشخص شده است که عملیاتی شدن آن تا حدودی به احیای تالاب جازموریان و کنترل گرد وغبار کمک می کند.

محمد مهدی زاهدی نماینده  مردم کرمان در مجلس دهم هم به قدس آنلاین گفت: استان کرمان واقعا مشکلات جدی بسیاری  دارد، آب چه آب شرب و چه آب برای کشاورزی در استان کرمان در وضع خیلی بدی قرار دارد هر چند برای انتقال آب به کرمان به نتایج خوبی رسیدیم و پروژه های متعددی در حال اجرا است اما این پروژه ها زمانبر است و امیدواریم تا چند سال آینده بتوانیم از چند مسیر  به کرمان آب وارد کنیم.

آبرسانی سنتی در بیش از دوهزار روستا در کرمان!

وی با اشاره به مباحث  حقوق شهروندی اعتیاد رو به افزایش در استان کرمان را مثال زد و افزود: این معضل در کرمان به لحاظ اینکه در مسیر ترانزیت قاچاق مواد مخدر قرار گرفته رو به ازدیاد و نسبتش به سایر استان ها بالاتر است. این یک تهدید جدی برای استان محسوب می شود.

زاهدی عنوان کرد: دولتمردان باید تدبیری اساسی برای حل این معضلات در نظر بگیرند از طرفی  اشتغال وضعیت خوبی در استان ندارد. تا جوانان بیکار هستند به سمت و سوی اعتیاد می روند در حالیکه بر اساس منشور شهروندی، کار حق هر جوانی است. دولت در این زمینه از نظر اشتغال زایی در استان کرمان خوب کار نکرده است. از این بابت ما از دولت واقعا گلایه مند هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات استان کرمان را نبود آب سالم و لوله کشی در روستاها عنوان کرد و افزود: در کرمان بالای دو هزار روستا وجود دارد که با تانکر به آنها آب برده می شود. چنین شرایطی سبب  مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ و بروز پدیده  حاشیه نشینی می شود. در حالی که دولت می توانست با اندکی کم کردن هزینه های مالی از حاشیه نشینی و بروز پدیده های بعد از آن جلوگیری کند. چرا که این جز بدبینی نسبت به دولت، حکومت و نظام در پی ندارد  و ما اینها را تنها در بی تدبیری مسؤلین می دانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.