استان ها- روز شنبه آتش گرفتن بخاری نفتی روستای «میان گلال» استان لرستان هرچند خسارات جانی نداشت اما این حادثه باری دیگر زنگ خطر ناشی از بخاری های غیر استاندارد در مدارس این استان را به صدا در آورد.

بخاری های غیر استاندارد در مدارس لرستان آتش به پا می کند/خیران آستین همت بالا بزنند

قدس آنلاین-مریم ذوالفقاری منظری: آذر ماه سال ۹۱ بود که آتش سوزی در مدرسه دخترانه روستای «شین آباد» منجر به فوت دو دانش آموز و سوختگی شدید ۲۹ دانش آموز شد. این حادثه باعث شد تا مجلس شورای اسلامی از سال ۹۲ اعتباری را برای تجهیز وسایل گرمایشی مدارس مصوب کند. اعتباری که کم و زیاد به استان ها رسید و باعث شد تا به این مساله بیشتر پرداخته شود.

البته این به معنای برچیده شدن حوادث آتش سوزی مدارس نبود و تاکنون اتفاقات بسیاری در مدارس به دلیل مناسب نبودن سیستم گرمایشی آن ها رخ داده است. در آخرین حادثه که روز گذشته در روستای «میان گلال» خرم آباد رخ می دهد بخاری نفتی یکی از کلاس های این مدرسه آتش می گیرد. هر چند خوشبختانه به هیچ یک از نوآموزان این کلاس آسیبی وارد نمی شود اما نمی توان از کنار چنین اتفاقاتی به سادگی گذشت.

به همین دلیل به سراغ محمد چگنی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان رفتیم تا از وضعیت تجهیزات گرمایشی مدارس استان لرستان مطلع شویم.

بخاری های غیر استاندارد بلای جان دانش آموزان

وی در خصوص توجه به سیستم گرمایشی مدارس به دو نکته تعمیرات اساسی و احداث موتورخانه و ایجاد سیستم شوفاژ در مدارس اشاره کرد و به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اولویت اول ما مدارس گازسوز است که ابتدا باید بخاری های غیراستاندارد گازی از مدارس جمع آوری شود و پس از آن به بخاری های نفتی غیراستاندارد مدارس پرداخته می شود. چرا که بخاری نفتی در نهایت منجر به آتش سوزی یک کلاس می شود اما بخاری گازی خطر انفجار و آتش سوزی تمام مدرسه را در پی دارد.

چگنی افزود: از سال ۹۲ تاکنون در استان لرستان یک هزار و ۷۵۰ بخاری استاندارد خریداری شده است و جایگزین بخاری های غیراستاندارد شده است. همچنین مبلغ ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بخش تعمیرات سیستم های گرمایشی یک هزار و ۵۵۸ کلاس درس با زیربنای ۱۶۶ هزار و ۶۳۰ مترمربع هزینه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۲۷ کلاس درس با زیربنای ۷۴۵ هزار و ۹۰۰ مترمربع در استان نیازمند اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان برای جمع آوری بخاری های غیراستاندارد و احداث موتورخانه است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان با اشاره به اینکه در طول سه سال اخیر توجه به نوسازی و تجهیز امکانات مدارس بیش از ساخت مدارس جدید بوده است، گفت: این اولویت بندی به این دلیل بوده است که باید ابتدا مدارس در حال فعالیت برای دانش آموزان ایمن سازی می شد و سپس به ساخت مدارس جدید اقدام می کردیم. بر همین اساس در این مدت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به بحث تعمیرات مدارس استان اختصاص داده شده است.

خیران آستین همت بالا بزنند

وی در پایان درخواستی از خیران و نیکوکاران در توجه به ایمن سازی مدارس و فراهم کردن تجهیزات مدارس داشت و خاطرنشان کرد: همانطور که خیران در ساخت و سازها ورود بسیار خوبی داشته اند به گونه ای که یک سوم مدارس کشور در حال حاضر مدارس خیرساز است، جا دارد که خیران در بحث جمع آوری وسایل گرمایشی غیراستاندارد مدارس نیز حضور چشمگیر داشته باشند تا پیش از آنکه حادثه ای رخ دهد از جان دانش آموزان محافظت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.