سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس میزان کمک توسعه‌ای ایران به کشورها بین سال‌های ۸۵ تا ۹۱ را اعلام کرد.

میزان "کمک توسعه‌ای ایران به خارج" بین سال‌های ۸۵ تا ۹۱ اعلام شد + جزئیات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون‌ امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوع خود گفت: این کمیسیون از حضور باشکوه، متحد، یکپارچه ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و پاسخ دندان شکن به یاوه‌سرایی‌های دشمنان به سرکردگی آمریکا تقدیر و تشکر کرد.

وی ادامه داد: حضور همه اقشار جامعه اعم از زنان و مردان، نوجوانان و جوانان و بزرگسالان حتی خردسالان، همه اقوام و همه اصناف، باشکوه‌ترین راهپیمایی را در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور برگزار کردند که تبعیت از ندای مقام معظم رهبری و مقابله با تهدیدات و یاوه گویی های دشمنان بود.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: در ادامه جلسه امروز، بروجردی رئیس کمیسیون گزارشی از سفر خود و هیئت همراه به پاکستان ارائه کرد و پس از آن وارد بحث اصلی جلسه امروز شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس با اعلام اینکه بحث جلسه امروز، بررسی کمک‌ها و مساعدت‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی در خارج از کشور بود، افزود: در این زمینه، مسئولین ذی ربط از حوزه اقتصادی وزارت خارجه حضور یافته و گزارشی را ارائه کردند.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: در این جلسه گفته شد که طی سال های 85 الی 91 روی هم رفته، 164 میلیون دلار برای کمک‌های توسعه‌ای تخصص یافت که 126 میلیون دلار آن عملیاتی شد و مابقی آن به خزانه بازگشت داده شد. اغلب مبالغ هم در حوزه‌های فرهنگی، بهداشت و درمان از طریق هلال احمر هزینه شده و از سال 92 به بعد هم در این زمینه هیچ هزینه‌ای صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه گفته شد که با توجه به شانزده سرفصلی که می‌توان با کمک توسعه‌ای به آن سرفصل‌ها در کشورهای دیگر، موجب گسترش بازار تولید داخلی خود شویم و یا سرمایه‌گذاری انجام دهیم که هم خدمت رسانی باشد و هم سودآور و به لحاظ اقتصادی مثل برخی مراکز بهداشت و درمان که خارج از کشور داریم. همچنین در این جلسه، از وزارت اقتصاد و دارایی گزارشی از نوع سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران خارج از کشور ارائه شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: همچنین در نشست امروز کمیسیون امنیت، از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مطرح شد که در مساعدت‌ها و کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی سنجش میزان اثربخشی این سرمایه‌گذاری‌ها است که نیازمند بررسی دقیق است. اگرچه در سال‌های اخیر و در بودجه سنواتی این سال‌ها مبلغی در نظر گرفته نشده و بنابراین اقدام خاصی هم انجام نشده است.در پایان مقرر شد که گردآوری اطلاعات و گزارش‌های دقیق تری تهیه و مجدداً در جلسات آتی به بحث و بررسی گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.