سفیر ایران در پاریس اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم را خنده‌دار توصیف کرد.

سفیر ایران: ما به هیچ وجه در پی جنگ نیستیم/ اظهارات ترامپ درباره تروریستی بودن ایران مضحک است

به گزارش "قدس آنلاین"؛ شبکه پنج تلویزیون فرانسه (TV5) با علی آهنی، سفیر ایران در پاریس، درباره سوریه گفتگو کرد.

 مجری این شبکه در اولین پرسش از علی آهنی پرسید: تهران تا کی از بشار اسد حمایت خواهد کرد؟

علی آهنی پاسخ داد: روابط ما با سوریه روابط خاصی است. در زمان جنگی که صدام حسین برما تحمیل کرد، دولت سوریه  با ما بود. آنها از  ما برای مبارزه با  تروریسم  کمک خواسته‌اند معضلی که  مردم سوریه چند سالی است درگیر آن هستند. ما از دولت سوریه حمایت می کنیم.

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهور منتخب است، تا زمانی که مردم سوریه  می خواهند او رئیس جمهور است چون اکثریت مردم سوریه از او حمایت می کنند.

خبرنگار این شبکه پرسید: آیا ایران  از سخنان  بشار اسد در باره حفظ تمامیت ارضی  حمایت می کند؟ 

آهنی در پاسخ گفت قطعا تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت سوریه اهمیت دارد این اولویت است.

خبرنگار سوال کرد: حتی مهمتر از صلح؟ 

آهنی: صلح هم اهمیت دارد اینها باید درکنار هم باشند باید زمینه را فراهم کرد تا مردم سوریه  بتوانند با آرامش انتخاب کنند و رای دهند و برای این منظور باید درگیریها متوقف شود، باید حمایت از گروههای مسلح متوقف شود این بحران راه حل نظامی ندارد باید از روش‌های سیاسی استفاده کرد و برای این کار ابتدا باید درگیری‌ها متوقف شود، باید شرایط را برای  رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم  سراسر سوریه و تدوین قانون اساسی جدید این کشور و برگزاری انتخابات جدید بر مبنای رای مردم  مهیا کرد. 

خبرنگار این شبکه پرسید: آقای سفیر این یک سناریوی ایده آل است.  وقتی شما از حمایت مالی از گروه‌های تروریستی حرف می زنید منظورتان چه کسی است؟ چه کسی از این گروهها حمایت می کند؟

آهنی: اگر به ریشه‌های عقیدتی و مالی این گروه‌های تروریستی  در منطقه چه سوریه و چه عراق، نگاه کنید متوجه می شوید که این ریشه ها به متحدان آمریکا می رسد. شما می توانید تصور کنید و بینید چه کسانی هستند و نیازی به ذکر نام آنها نیست.

وی افزود:کشورهای مختلفی در این منطقه هستند معلوم است چه کسانی از این گروه‌ها حمایت  می کنند آنها نمی‌گذارند این بحران حل و فصل شود   چون متاسفانه  فکر می کنند حمایت از این گروههای تروریستی و در راس آنها داعش  به نفعشان است.

خبرنگار این شبکه فرانسوی در ادامه پرسید:  آنها با چه هدفی این کار را می کنند؟ 

آهنی در پاسخ گفت اول از همه آن‌ها  فکر می کنند ایران یک قدرت منطقه‌ای است آنها بر این باورند که  ایران می خواهد شیعیان را در این منطقه تقویت کند.

خبرنگار سوال کرد: آنها اشتباه می کنند؟

آهنی گفت: بله چون ما اصلا به جنگ بین شیعه و سنی فکر نمی کنیم همه آنها مسلمان هستند آنها از قرنها پیش همزیستی مسالمت‌آمیزی  با هم داشته اند در سوریه، در عراق، در ایران و جاهای دیگر. اقلیتهای زیادی وجود دارند که همزیستی مسالمت‌آمیز دارند.

وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه در پی جنگ نیستیم  ما معتقدیم کشورهای این منطقه برای حفظ صلح و امنیت باید به سمت همکاری جمعی بروند این شامل عربستان سعودی هم می شود ما  خصومتی با عربستان سعودی نداریم  معتقدم ایران و عربستان دو بازیگر مهم  هستند که برای حل و فصل بحران موجود منطقه باید با هم گفتگو کنند.

سفیر کشورمان در پاریس درباره ادعای اعدام‌های گسترده در سوریه گفت: باید توجه داشته باشید که دولت سوریه این موضوع را تکذیب کرده است. ولی اگر  دلایلی  هم وجود داشته باشد  باید آنها  را بررسی کرد. از این جور چیزها خیلی شنیده می شود، باید دید  واقعیت چه بوده  است. باید به حرفهای دولت سوریه هم گوش کرد، اما  طبق تجربه ما، متاسفانه سالها است که سازمانهای غیر دولتی و  رسانه ها حرفهای زیادی بر ضد  برخی دولتهای  منطقه از جمله ایران می زنند چون ایران در جهت و چارچوب سیاست برخی قدرتهای غربی نیست. متاسفانه آنها چشم هایشان را به روی اتفاقاتی که در یمن و بحرین روی می دهد  بسته اند.

آهنی درباره ادعای اینکه ایران در پی ایجاد هلال شیعه در منطقه است گفت: ما به همه، چه شیعه و چه سنی فکر می کنیم. ما در کنار مردمی هستیم که شیعه نیستند. ما از آن ها حمایت می کنیم، چون بر این باوریم که باید به آن ها کمک کنیم  چون برای رسیدن به آزادی و استقلال و حقوق مشروع شان از ما درخواست کمک کرده اند. این واقعیت منطقه است. ما در ایران، یک اقلیت سنی داریم که زندگی عادی خودشان را دارند. در کشور شما هم همین طور است. ما به همکاری جمعی بین کشورهای سنی و شیعه در منطقه معتقدیم. ما به هیچ وجه تحلیل هلال شیعه را قبول نداریم. 

یکی از خبرنگاران این شبکه فرانسوی گفت: شما به روابط خوب با عربستانِ سنی، یکی دیگر کشورهای بزرگ منطقه هم فکر می کنید؟ آیا شما خواستار برقراری روابطی خوب با عربستان سعودی هستید؟

آهنی در پاسخ تاکید کرد من قبلا هم به شما گفتم، ما به هیچ وجه رو در روی عربستان سعودی قرار نداریم. من فکر می کنم که باید روابط و گفت و گویی صادقانه بین ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد. این روابط می تواند به حل بحران های این منطقه ملتهب کمک کند. 

خبرنگاراین شبکه فرانسوی سوال کرد: آیا شما از روند مذاکرات ژنو در باره سوریه و برگزاری انتخاباتی آزاد و انتقال حکومت از راه سیاسی که شاید به برکناری بشار اسد منجر شود، حمایت می کنید؟ فراموش نکنیم که سوریه کشوری است که اکثر مردم آن سنی هستند و نتیجه انتخابات، البته اگر آزاد باشد، ممکن است به برکناری یا تغییر رئیس جمهوری (اسد) منجر شود. 

آهنی در پاسخ گفت ما واقعا به دموکراسی معتقدیم. ما در تمامی کشورهای منطقه از سوریه گرفته تا کشورهای دیگر طرفدار راه حل انتخابات هستیم. اگر قرار باشد انتخاباتی برگزار شود، می توان زمینه را برای برگزاری آن در فضایی آرام مهیا کرد تا مردم سوریه بتوانند کسی را که می خواهند انتخاب کنند. الزاما نباید کسی را حذف کرد. اگر کسی مورد تنفر باشد، نمی تواند انتخاب شود. باید در جهت برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل حرکت کرد.

مجری پرسید: جهان با سوء قصدهای تروریستی، تحت عنوان برداشتی خاص از اسلام، روبروست. آیا شما تروریسم را در هر شکلی محکوم می کنید؟

آهنی در پاسخ گفت کاملا. به گروه‌های تروریستی مثل داعش که مدعی اسلام است، نگاه کنید. این گروه ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. آن ها نه تنها مخالف شیعیان، بلکه با سنی ها، مسیحیان و هر گروه دینی دیگری مخالف هستند. آن ها با هر کسی که به آن ها و دکترین غیرانسانی و نژادپرستانه شان اعتقادی نداشته باشد، مخالف هستند. متاسفانه آن ها چهره اسلام را مورد حمله قرار داده اند. اسلام، دین صلح و آرامش، درک متقابل و گفت و گو است. اما گروه های تروریستی به این مسایل معتقد نیستند. ما تروریسم را محکوم می کنیم و در صف اول مبارزه با تروریسم هستیم. اگر ترامپ  در مبارزه با تروریسم صادق باشد، باید از دولت و مردم ایران و همچنین از پاسداران که در صف اول مبارزه با تروریسم هستند، تشکر کند. 

مجری گفت: ترامپ گفته است که ایران بزرگترین کشور تروریست جهان است.

آهنی در این باره تاکید کرد این حرف خیلی مضحک است. ما در نبرد با تروریسم در سوریه و عراق جدیت مان را به اثبات رسانده ایم و خودمان اولین قربانی تروریسم هستیم. شنیدن چنین حرف هایی خنده‌دار است. 

خبرنگار پرسید: شما  در نبرد با تروریسم تا همکاری با دار و دسته ترامپ هم پیش می روید؟

آهنی: ما منافع مشترکی داریم و تلاش های مان نیز در همین راستا بوده است. ما طرفدار همه تلاش هایی هستیم که علیه تروریسم انجام می گیرد. البته تلاش هایی که صادقانه باشد و تبعیض‌آمیز نباشد و این نکته مهمی است. اگر شرایط برای این همکاری مهیا باشد، چرا که نه. 

سفیر کشورمان در فرانسه درباره ادعاها در خصوص نبود آزادی عمومی در ایران گفت: دموکراسی روندی طولانی است. سی و هشت سال زمان کمی نیست. نباید دمکراسی را تزریق کرد. باید شرایط را برای حاکمیت دموکراسی مهیا کرد. اگر بخواهیم در کشوری که قرن ها تحت سلطه دیکتاتوری بوده است، در این زمینه سریع حرکت کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: پیشرفت های دموکراتیک ایران در زمینه های مختلف از جمله حقوق زنان، نقش زنان در جامعه و آزادی بیان به هیچ وجه با چیزی که در کشورهای منطقه شاهدش هستیم، قابل قیاس نیست. 300 کلیسای فعال در ایران وجود دارد. حدود 30 کنیسه فعال در ایران وجود دارد. مسیحیان و یهودیان در ایران از حقوق شهروندی برخوردارند، در مجلس نماینده دارند. این گروه ها مورد احترام قرار دارند.

مجری این شبکه پرسید: اصلی‌ترین موفقیت‌ها و ناکامی‌های روحانی چه بوده است؟

آهنی گفت من نمی توانم بگویم که در کدام مسئله ناکامی وجود داشته و این ناکامی در چه حدی بوده است. اما می دانم که روحانی به تلاش هایش برای تحقق اهدافی که در نظر دارد، ادامه می دهد. تحقق خواسته ها در جامعه ای آزاد با سلایق مختلف مثل ایران، کار چندان آسانی نیست. البته در کشورهای دیگر مثل فرانسه و آمریکا هم وضع همین طور است. آیا در این کشورها، دولت و حکومت می توانند همه خواسته هایشان را محقق کنند؟ نه. این تلاش ها به طور کامل و صد در صد به نتیجه نمی رسند.

وی درباره انتخابات آتی و شفافیت روند برگزاری آن گفت: ما در قیاس با سایر کشورها بیشترین انتخابات را برگزار کرده ایم و هر سال انتخابات برگزار می کنیم. تمامی نهادهای ایرانی منتخب مردم هستند. 

آهنی درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز گفت: پیش‌بینی این انتخابات کار ساده ای نیست. هنوز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه فاصله باقی است. فاکتورهای زیادی در نتیجه انتخابات تعیین کننده هستند. هر روز حرفی از نامزدهای انتخاباتی می شنویم. نمی توان فهمید که در کادر رهبری حزب سوسیالیست چه می گذرد. در مورد سایر نامزدها از جمله نامزدهای راستگرایان هم همین طور است. باید روند تحولات و شرایط را دنبال کرد. آنچه  برای ما یعنی آنچه  برای ایران مهم است، این است که در فرانسه دولتی به قدرت برسد که بتوان برای همکاری جدی که شایسته ملت های ایران و فرانسه است، روی آن حساب کرد. این هدف من است. ما روند تحولات را دنیال می کنیم. 

مجری در ادامه پرسید: آیا برای تهران، ادامه همکاری های اقتصادی بین ایران و فرانسه پس از پیروزی یکی از نامزدها مهم است؟

آهنی: قطعا همین طور  است. ادامه این همکاری ها از منافع مشترک دو ملت بزرگ ایران و فرانسه است. این روابط، در زمینه های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، اقتصادی، سیاسی و پارلمانی در تاریخ ریشه دارد. من در دو سال گذشته تلاش کرده ام تا زمینه برای تعامل بین دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی مهیا شود. چندی پیش  شاهد سفر ژان - مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، به ایران بودیم. ما برای اولین بار کمیسیون مشترک تشکیل دادیم. این اقدام که به همکاری های اقتصادی‌مان کمک می کند، در تاریخ بی‌سابقه بوده است. 

وی تاکید کرد: حقیقت این است که ایران و فرانسه شایسته همکاری جدی که به نفع دو کشور تمام می شود، هستند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.