رئیس سازمان اطلاعات عربستان از تلاش اردن و مصر برای همگرایی با روسیه در جهت حل بحران سوریه و انزوای ریاض از این روند انتقاد کرد.

خشم عربستان از انزوا در راه حل بحران سوریه

به گزارش "قدس آنلاین"؛ سرلشگر خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان رئیس سرویس جاسوسی عربستان سعودی در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط گفت که پادشاه اردن تلاش می‌کند تا کشورش به عنوان کشوری تأثیرگذار در موازنه‌های موجود بین بازیگران اصلی بحران سوریه مطرح شود. در همین راستا وی بعد از برگزاری نشست طرفین منازعه سوریه در آستانه قزاقستان به مسکو و واشنگتن سفر کرده است.

الحمیدان در این گفت‌وگو تأکید کرد که ریاض اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تعهد کرده در صورتی که اردن در روند حل بحران سوریه مشارکت کند، در عرصه های مختلف از این کشور حمایت کند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز با این تصمیم رئیس‌جمهور روسیه مخالفت نکرده است.

رئیس سرویس اطلاعات عربستان سعودی از منزوی شدن ریاض نتیجه همکاری جدید بین واشنگتن و مسکو و قاهره و عمان برای حل بحران سوریه ابراز نگرانی کرد و این اقدام را تصمیمی شکست خورده خواند. وی با تهدید اردن و مصر گفت که کشورش اقدامات اردن و مصر در پاسخ مثبت به تصمیم طرف روسی بدون هماهنگی با این کشور و سایر دولت‌های عربی را نادیده نخواهد گرفت.

این مقام امنیتی رژیم سعودی افزود که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان طی تماسی تلفنی با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در روز 27 ژانویه گذشته خواستار آن شده است که اردن و مصر از تمامی اقداماتی که باعث تنش در مناسبات بین کشورهای عربی می‌شود، خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.