۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 503387

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران، فرآیند برندسازی زعفران ایرانی را تسریع کرده و با یک نقشه راه، اولین گام برای جهانی سازی زعفران و بورس بین المللی این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

زعفران بورسی شد

قدس آنلاین -  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالای ایران، فرآیند برندسازی زعفران ایرانی را تسریع کرده و با یک نقشه راه، اولین گام برای جهانی سازی زعفران و بورس بین المللی این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما، علی اکبر مهرفرد در آیین آغاز معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس که بعد از ظهر یکشنبه در اتاق بازرگانی مشهد انجام شد، با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، تأکید کرد: ترکیه با داشتن رتبه دوم در تولید کشمش اقدام به راه اندازی بورس بین المللی برای این محصول کرده و از ظرفیت‌های آن به خوبی بهره برده است، ما هم باید در کشورمان از ظرفیت‌های بورس کالا برای ایجاد و توسعه بازارهای جدید برای زعفران و دیگر محصولاتی که در تولید آن‌ها مزیت داریم، نهایت استفاده را ببریم.

افزایش نقدینگی کشاورزان

وی با اشاره به تولید سالانه ۳۶۰ تن زعفران در کشور، معامله زعفران در بورس کالا را موجب ارتقای استانداردها و کیفی شدن این محصول دانست و افزود: شفاف شدن عرضه این محصول در بورس موجب گسترش صادرات و تبدیل شدن ایران به مرجعیت قیمتی در جهان و همچنین کاهش نوسانات قیمتی و ثبات بازار در بازار داخلی می‌شود و با کاهش ریسک خرید و فروش در معامله، به نقدشوندگی این محصول و تامین مالی کشاورزان نیز کمک خواهد کرد.

کشف واقعی قیمت زعفران در بورس

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بورس سبب کشف قیمت واقعی زعفران در هر لحظه می‌شود، تأکید کرد: با عرضه گواهی سپرده، زعفران به طور مستقیم از سوی کشاورزان در انبارهای بورس کالا پذیرش می‌شود و معادل میزان محصول انبار شده که دارای استانداردهای لازم است، گواهی سپرده به آن‌ها تحویل می‌شود.

وی توضیح داد: کشاورزان می‌توانند بعد از ارایه محصول خود به انبار بورس کالا و دریافت سند یا گواهی سپرده از طریق کارگزار نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

سلطانی نژاد، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه و امکان انجام معاملات خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه، امکان ورود کشاورزان به  فرایند معاملات محصولات خود، و کاهش هزینه‌های جابه جایی محصول را از مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا برشمرد.

بورس پایان حضور دلالان در بازار زعفران

امیر مسعود پژمان پور رئیس اتحادیه تعاونی روستایی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار کشاورز  زعفران کار در کشور از ضعیف ترین قشرهای درآمدی هستند، تأکید کرد: با توجه به اینکه بازار زعفران در کشور ما  ستنی و مبتنی بر خرده فروشی است، نتوانسته‌ایم جایگاه خود را در بازار جهانی ثبیت کنیم، معامله آن در بورس‌های کالایی کشور باعث نظام مند کردن خرید و فروش در بازار و بازاریابی این محصول می‌شود که سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال قابلیت مبادلاتی دارد.

وی تأکید کرد: با استفاده از مکانیسم‌های توسعه و ایجاد بازار پایدار در بورس، شاهد کاهش حضور دلالان و  کوتاه شدن دست سودجویان  از این بازار و افزایش سطح نقدینگی کشارزان خواهیم بود.

تصویب راه اندازی صندوق کالایی زعفران

حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اوراق نیز بر اهمیت ابزارسازی برای فعالان بازار زعفران تأکید کرد و گفت: به منظور گسترش معاملات بویژه در حوزه صادراتی باید به توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران و ارتقای استانداردهای آن توجه ویژه‌ای داشت.

امیری گفت: پس از راه اندازی معاملات گواهی سپرده، صندوق کالایی زعفران نیز می‌تواند راه اندازی شود که این امر نیز از سوی سازمان بورس تصویب شده است.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم نخستین معامله رسمی گواهی سپرده زعفران بین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان فروشنده انجام شد و در نهایت در معاملات، یک کیلو و ۱۶۰ گرم زعفران ایرانی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده کالایی به فروش رفت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.