۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 503501

هیچ گاه گریه‌ها و ضجه‌های دو زن از زائران کاروانی خراسانی در مرز شلمچه را که به سبب مشکل «روادید» اجازه خروج از مرز نگرفتند، از یادم نمی‌رود.

قدس آنلاین - حسن کدخدای عرب: هیچ گاه گریه‌ها و ضجه‌های دو زن از زائران کاروانی خراسانی در مرز شلمچه را که به سبب مشکل «روادید» اجازه خروج از مرز نگرفتند، از یادم نمی‌رود. مدیر کاروان هم که بی‌وقفه این سو و آن سو می‌دوید تا بلکه بتواند راهکاری بیابد که این دو زائر هم به همراه اعضای کاروان به آرزوی زیارت اباعبدالله(علیه السلام) برسند، نتوانست کاری از پیش ببرد. گریه‌ها و نجواها آن قدر متأثرکننده بود که تقریباً همه اعضای کاروان به حال این دو زن اشک می‌ریختند.

آن دو زن روستایی و محروم، هرگز از پولی که خرج کرده بودند، سخنی بر زبان نراندند و همه نجواها و ضجه‌ها به سلب توفیق زیارت ائمه والا مقام و عتبات عالیات در عراق اشاره داشت. تکرار یک جمله اما بیش از هر چیزی دل را می‌سوزاند که: «حالا با چه رویی برگردیم»!

این واقعه اگرچه تلخ و ناگوار می‌نمود، اما واقعیتی بود که با کمی درایت و پیروی از قانون و راهکارهای قانونی می‌توانست رخ ندهد.

موضوع جعل روادید و مانیفست کشور عراق نیز چندی است برای زائران عتبات عالیاتی که شرکت‌های غیرمجاز و کاروان‌های آزادبر را برای سفر انتخاب می‌کنند، مشکل‌ساز شده است؛ خبرهای ناگوار در این زمینه حدود سه ماه پیش در آستانه اربعین حسینی بیشتر به گوش می‌رسید، تا جایی که حتی وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای- که در رسانه‌ها اعلام شد- از کشف شمار زیادی روادید، مانیفست گروهی، مهر و استیکر روادید جعلی برای ورود به عراق و دستگیری متخلفان چند شبکه جاعل اسناد و مدارک رسمی خبر داد.

وجود افرادی سودجود و متقلب در کاروان‌های آزادبر و غیرمجاز حتی در عرصه زیارت هم که از احساسات پاک مردم سوءاستفاده می‌کنند و جز به منافع مادی نمی‌اندیشند، از سوی وزارت اطلاعات- به عنوان چشم بینا و حافظان امنیت نظام- به صورت جدی هشدار داده شده و از مشتاقان زیارت خواسته بود از طریق قانونی و ثبت‌نام برای اخذ روادید در سامانه سماح و از مبادی رسمی و با سرپرستی شرکت‌های مجاز معرفی شده از طرف سازمان حج و زیارت اقدام کنند. این هشدار در آستانه تعطیلات نوروز ۹۶ که شمار زائران عتبات عالیات به چند برابر کنونی می‌رسد موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

طرد از مرز و جلوگیری از ورود ۴۷ زائر سبزواری به عراق خبر ناگوار دیگری از این دست بود که بتازگی رخ داده است.

اعضای این کاروان پس از عبور از گیت خروجی ایران در مرز مهران، ناگاه با ضربه روحی سنگینی در گیت‌های ورودی عراق متحیر و ناامید و با اشک و آه به خانه بازمی‌گردند.

جعل روادید گروهی این کاروان چنان با دقت انجام شده بود که حتی شرکت اعزام کننده و مدیر کاروان هم نتوانسته بود تشخیص دهد!

براساس اطلاعات نگارنده، جلوگیری از ورود به عراق بیشترین شانس اعضای این کاروان سبزواری بود، زیرا قوانین این کشور هرگز قابل پیش‌بینی نیست و چه بسا به جریمه‌های سنگین و حتی زندان محکوم می‌شدند.

اگرچه این گروه سبزواری از مدیران شرکت غیرمجازی که این مشکل را برای آن‌ها به وجود آورده، شکایت کرده‌اند، اما حتی با موفقیت در گرفتن خسارت‌ها و مجازات خاطی یا خاطیان، هرگز داغ آن حسرت بازماندن از سفر به کربلا التیام نخواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.