مرکز آمار ایران، وزارت کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس هر یک آمار متفاوتی از جمعیت بیکاران کشور ارایه می‌دهند؛ آماری که از ۵/۳ تا ۵/۶ میلیون نفر در نوسان است.

 بلاتکلیفی لشکر بیکاران درکشور

قدس آنلاین - هم اکنون نرخ بیکاری با روندی فزاینده و مطابق آمار مرکز آمار ایران به ۷/۱۲ درصد رسیده و برخی استان‌ها نرخی به مراتب بالاتر از نرخ کل کشور دارند.
با تحلیل‌های کارشناسان و در ادامه روند رو به رشد بیکاری در کشور به فرض ثبات نرخ مشارکت و رشد ۵ درصدی تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ میلیون بیکار در کشور وجود دارد. مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور هم اذعان دارد کشور در سال‌های آینده با پدیده مقیاس بزرگ ورود به بازار کار مواجه خواهد شد که این پدیده با تداوم رشد کم اقتصادی برای کشور مشکل‌ساز خواهد بود، از این رو برای خروج از بحران باید با استفاده از سرمایه‌های خارجی وارد عمل شد.

*بیکاری لجام گسیخته

از نگاه نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، پاشنه آشیل امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور، بیکاری لجام‌گسیخته است، اما متأسفانه هنوز نه نمایندگان مجلس و نه دولتی‌ها آن را باور ندارند. جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما از کم توجهی به بحث اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و طرح‌های ضربتی  در بودجه سال  آینده و برنامه ششم توسعه انتقاد می‌کند و می‌گوید: با وجود بودجه هزار تریلیونی کشور، نگاه بخشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابی و چانه‌زنی‌های نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای گرفتن پول بیشتر و تزریق بی‌محابای آن به بخش‌های تابعه به قدری زیاد است که عقلانیت اقتصادی را در تنظیم، تخصیص و تصویب بودجه زیر سؤال برده و این چنین است که بخش اشتغال گفتمان مشترک دولت و مجلس نیست و تلاشی برای بهبود فضای کسب و کار و طرح‌های اشتغال‌زایی سودمند دیده نمی‌شود، ضمن اینکه جذب سرمایه خارجی هم در این فضای بی‌تفاوتی، بسیار سخت است.
وی معتقد است نبود همنوایی و راهبرد مشخص بلندمدت با هدف اشتغال‌زایی ضعف بزرگ بودجه در سال‌های اخیر است و برای نمونه تبصره ۱۴ که تعیین کرده «۴۸۰ هزار میلیارد ریال از درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات برای ارایه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال» تخصیص یابد کلی‌گویی است.
محبی‌نیا در پاسخ به اینکه آیا بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریال  اشتغال زایی  وزارت کار کافی است می‌گوید: باید برای رشد اشتغال آن هم در شرایطی که امنیت اقتصادی کشور در خطر است، بخش‌های لوکس را از اولویت خارج و منابع بی‌شمار داخلی را آزاد کرد، اما متأسفانه دعواهای نمایندگان برای بودجه‌گیری بیشتر و کلی‌نگری دولت این امکان را نمی‌دهد و از آنجایی که به شکل واقعی به مقوله بیکاری ورود نشده بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی  با فرض ایجاد ارزان‌ترین شغل‌ها در محدوده ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان به ازای هر شغل، تعداد مشاغل ایجاد شده محدود خواهد بودو

*تورم تک رقمی درسال ۹۷  

رئیس سابق شورای اسلامی کار هم به خبرنگار ما با اشاره به عملکرد مطلوب دولت در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به اشتغال طی سه سال گذشته می‌گوید: این زیرساخت‌ها جذب توریسم، استفاده از منابع بانکی، رویکرد تعاون‌محور و مردم ‌محور در اقتصاد و تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی را شامل می‌شود و چنانچه به ‌درستی تقویت شود نرخ بیکاری تا پایان سال ۹۷ تک رقمی خواهد شد.
حسن صادقی ادامه می‌دهد: اگر نهادها و سازمان‌های دخیل در اشتغال‌زایی حرکتی هماهنگ و به ‌دور از خلق پارادوکس و قیچی‌کاری در مسیر توسعه اشتغال داشته باشند و البته دولت تمرکز بیش از حد بر رشد اقتصادی را که حاصل نفت‌فروشی است، کنار بگذارد و رشد سرمایه‌گذاری را در اولویت قرار دهد، اشتغال‌آفرینی در سال‌های آینده دور از دسترس نیست.
وی معتقد است پول نفت وقتی منجر به تولید سرمایه و شغل نشود، حرکتی ایستا و دور تسلسلی باطل در مسیر ایجاد شغل خلق می‌کند اما اگر این سرمایه‌ها به ابزار و بنگاه تبدیل شود رشد اشتغال و رشد اقتصادی را فراهم می‌کند. به باور وی علاوه بر ارزش‌بخشی به مشاغل خانگی و آموزش مهارت‌های کارآفرینی، لازم است موتور شهرک‌های صنعتی که امروز به قبرستان سوله تبدیل شده‌اند، مطابق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روشن شود.
این فعال حوزه کار اظهار می‌دارد: خلق اشتغال پایدار امروزه فقط در مشاغل دولتی امکان‌پذیر است و دیگر مشاغل به دلیل وابسته بودن به پروژه‌ها ناپایدار هستند اما با جذب روزافزون سرمایه داخلی و خارجی در حوزه‌هایی مانند راه‌سازی و ساختمان‌سازی، پایداری مشاغل غیردولتی هم تقویت می‌شود.
وی می‌گوید: دولت باید ترس را کنار بگذارد و با تمرکز بر جذب سرمایه، کشور را مانند سال‌های دهه ۷۰ به «کارگاه» تبدیل کند. من با پمپاژ بی‌هدف پول با عنوان اشتغال‌زایی ضربتی و یا زودبازده به شدت مخالفم، چرا که در سال‌های اول دهه هشتاد با پمپاژ ۴ هزار میلیارد تومان فقط ۶۷ هزار شغل ایجاد شد و بعد هم وزیر کار بعدی با ۳۹ هزار میلیارد تومان تحت عنوان بنگاه‌های زودبازده فقط ۱۴ هزار شغل ایجاد کرد.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.