زابل- به منظور بازسازی و مرمت قلعه های کوه خواجه درسیستان کارشناسان ایتالیایی برای تهیه نقشه لیزری و مطالعات باستان شناسی به این منطقه سفر کردند.

باستان شناسان ایتالیایی به قلعه کوه خواجه سیستان سفر کردند

به گزارش قدس آنلاین، کامبیز مشتاق گوهری؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: باستان شناسان ایتالیایی به منظور تهیه اطلاعات پژوهشی و باستان شناسی برای مرمت و بازسازی قلعه های کوه خواجه به کمک کارشناسان استان آمدند. 

وی ادامه داد:این تیم از مرکز پژوهش های کشور ایتالیا متشکل از ۲ باستان شناس و یک متخصص لیزر برای تهیه نقشه لیزری از محوطه تاریخی کوه خواجه در منطقه سیستان به مدت یک هفته در این منطقه مستقر هستند.

مشتاق گوهری  ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه گسترده ای برای مرمت و احیای کوه خواجه دارد بنابر این نیاز بود تا کار مطالعاتی و پژوهشی در این منطقه انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: گروه ایتالیایی برنامه ریزی فصل بندی کار برای مرمت و بازسازی را مشخص می کنند و کارشناسان استانی بر اساس این اطلاعات در یک برنامه تقویمی این کار را انجام می دهند.

مشتاق گوهری اظهار داشت: نقشه لیزری کل محوطه تاریخی کوه خواجه توسط گروه ایتالیایی برای بازسازی و مرمت تهیه می شود.

وی گفت: این گروه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور کارهای تحقیقاتی و لیزری منطقه تاریخی کوه خواجه را انجام خواهند داد.

در اطراف کوه خواجه تعداد زیادی آثار باستانی از دوران ساسانیان، اشکانیان و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده است که شامل مجموعه ی کاخها، قلعه کهک کهزاد، قلعه چهل دختر، قلعه سرسنگ، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان، خانه شیطان، بناهای منفرد آرامگاهی و قبور اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.