جنبش مقاومت اسلامی "حماس" یحیی سنوار را به عنوان مسئول دفتر سیاسی این جنبش در نوار غزه و خلیل الحیه را به عنوان جانشین وی انتخاب کرده است.

انتخاب یحیی سنوار به عنوان مسئول دفتر سیاسی حماس در نوار غزه

به گزارش "قدس آنلاین"، منابع آگاه به شبکه ماهواره ای الجزیره اعلام کردند که انتخابات داخلی جنبش حماس در نوار غزه دیروز یکشنبه به پایان رسید و یحیی سنوار به عنوان مسئول دفتر سیاسی این جنبش و خلیل الحیه به عنوان جانشین وی انتخاب شدند. این انتخابات به مدت دو هفته و به صورت کاملا محرمانه برگزار شد و هنوز اسامی نامزدها اعلام نشده است.

سنوار از جمله اسرای فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی بود که پس از ۲۴ سال اسارت به بهانه تاسیس و فرماندهی سرویس های امنیتی حماس که به "مجد" معروف بود، در تاریخ ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۱ و در قالب مبادله اسرای وفاداری به آزادگان یا همان مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی آزاد شد.

این رهبر جنبش حماس شخصیت امنیتی دارد و کمتر در ملا عام حضور پیدا می کند. وی متولد سال ۱۹۶۲ در اردوگاه آوارگان فلسطینی خان یونس است و اصالتا اهل شهر مجدل در عسقلان واقع در اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ فلسطین است و خانواده وی بعدها به اردوگاه خان یونس مهاجرت کرده بودند.

یحیی سنوار تحصیلات دوران کودکی خود را در مدارس اردوگاه خان یونس پشت سر گذاشت و پس از اتمام دوره دبیرستان در مدرسه پسرانه خان یونس، در رشته زبان و ادبیات عربی وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و پنج سال عضو شورای دانشجویی این دانشگاه و در عین حال،   دبیر انجمن هنری و نیز انجمن ورزشی آن بود و پس از یک دوره که نایب رییس شورای دانشجویی بود، رییس این شورا هم شد.

پس از آزادی سنوار از زندان های رژیم صهیونیستی، وی تبدیل به یکی از رهبران برجسته این جنبش در غزه و یکی از اعضای دفتر سیاسی و به عبارت بهتر، نماینده گردان های قسام در داخل دفتر سیاسی حماس شد و افکار و دیدگاه های این گردان ها را به مسئولان سیاسی و مواضع رهبران سیاسی را به این گردان ها انتقال می داد و نقش هماهنگ کننده میان آنها را ایفا می نمود تا اینکه تبدیل به طرفی مهم در هر دو عرصه سیاسی و نظامی شد که مواضع و دیدگاه های وی مورد توجه قرار می گرفت و به هیچ وجه نظرات او نادیده گرفته نمی شد.

سنوار از مقبولیت زیادی در میان رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی حماس برخوردار است و نقش زیادی در هماهنگی میان دو طرف به ویژه در جریان جنگ اخیر غزه (جنگ ۵۱ روزه) ایفا کرد.

حماس در ژوئیه سال ۲۰۱۵ سنوار را به عنوان مسئول پرونده نظامیان اسیر صهیونیست و رئیس هیات مذاکره کننده در این زمینه انتخاب کرد. دلیل انتخاب سنوار به این سمت از سوی گردان های قسام، صلابت و قاطعیت وی بود که در جریان تماس های وی برای تحقق توافق آرام سازی در پایان جنگ اخیر غزه به وضوح به چشم می خورد.

سنوار اولین بار در سال ۱۹۸۲ به مدت ۴ ماه تحت بازداشت اداری قرار گرفت و در سال ۱۹۸۵ به اتهام تاسیس سرویس های امنیتی ویژه حماس موسوم به "مجد" به مدت ۸ ماه بازداشت شد. وی همچنین در سال ۱۹۸۸ تحت بازداشت اداری قرار گرفت و پس از انتقال مجدد به دایره بازجویی و تحقیقات، به ۴ بار حبس ابد محکوم گشت تا اینکه در جریان مبادله شالیت یا همان مبادله وفاداری به آزادگان در سال ۲۰۱۱ از زندان های صهیونیستی خارج شد.

یحیی سنوار با انتخاب به عنوان مسئول و رهبر جنبش حماس در نوار غزه جای اسماعیل هنیه را خواهد گرفت و خلیل حیه از رهبران حماس نیز جانشین او خواهد بود.

منابع آگاه تصریح کردند که فرماندهان نظامی گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس بر انتخابات مناطق جنبش حماس سیطره کامل دارد و احتمال اینکه بیشترین آرا را در این انتخابات کسب کنند، بسیار زیاد است.

به گفته این منابع، سنوار موفق به کسب تمامی آرا در سطح استان خان یونس شد و خلیل حیه نیز بیشترین آرا را در شرق غزه بدست آورد و در نهایت اکثریت آرای شهر غزه را بدست آورد و بر روحی مشتهی از رهبران حماس و نزدیک به یحیی سنوار پیش افتاد.

این منابع تصریح کردند که در نهایت رهبران سیاسی و نظامی حماس توافق کردند که یحیی سنوار مسئول کل جنبش حماس در نوار غزه و خلیل حیه هم جانشین او باشد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.