سالانه ۱۴ میلیون مورد امانت، در دفاتر امانت حرم مطهر نگهداری و به زائران برگردانده می شود.

نگهداری از ۱۴ میلیون امانتی زائران

قدس آنلاین - مدیر امور رفاه زائران حرم مطهر رضوی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر در ۶ دفتر نگهداری امانت‌های زائران، در مبادی ورودی حرم مطهر که در قالب ۲۵ باجه شبانه روزی فعالیت می کنند، سالانه ۱۴ میلیون مورد امانت (اشیا و وسایل) زائران نگهداری و به زائران برگردانده می‌شود.

حمید حبیبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: نگهداری از وسایل و لوازم همراه زائران به طور امانی و موقت که طبق ضوابط و شرایط و مقررات تعیین شده از سوی مسؤولان ذی ربط، ورود آن‌ها به داخل مجموعه حرم مطهر ممنوع می‌باشد، نگهداری از وجوه نقد و اشیای ارزشمند زائران به طور امانی و موقت و پیگیری و رسیدگی به امور مربوط به اشیا و لوازم پیدا شده از زائران در مجموعه رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و... در حرم مطهر و تلاش و کوشش برای بازگرداندن آن‌ها به صاحبان و مالکان اصلی، از خدمات ارایه شده به زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از سوی این مدیریت می‌باشد.

وی در این باره در زمینه نگهداری از وجوه نقد و اشیای ارزشمند زائران نیز گفت: در حال حاضر ۵ دفتر در مبادی ورودی و ۵ دفتر هم در داخل رواق‌های حرم مطهر رضوی برای نگهداری از وجوه نقد و اشیای ارزشمند زائران وجود دارد که به طور شبانه روزی مشغول فعالیت بوده و سالیانه حدود ۷۵ هزار بسته امانی (بسته‌های پلاستیکی سربسته و پلمب شده) که محتوی وجوه نقد، طلا و جواهر، انگشتر، ساعت، تلفن همراه و... و اشیای گرانب‌ها و ارزشمند می‌باشد توسط این دفاتر به طور امانی از زائران دریافت و نگهداری شده و مطابق شرایط و ضوابط، دوباره هنگام مراجعه زائران، به آنان تحویل داده می‌شود.

پیدا شدن ۱۰ کیلوگرم طلا

مدیر امور رفاه زائرین حرم مطهر رضوی همچنین متذکر شد: با توجه به حضور گسترده زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) معمولاً به دلایل مختلف اشیا، لوازم و... در رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها، و... و سایر قسمت‌ها و بخش‌های اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی باقی می‌ماند که پس از پیدا شدن و تحویل این اشیا و لوازم توسط خدمه و مأموران افتخاری حرم مطهر و یا زائران و مجاوران به بخش‌ها و دفاتر نگهداری اشیای پیدا شده، نسبت به نگهداری از این اشیا و لوازم و تلاش و کوشش برای رساندن و بازگرداندن آن‌ها به صاحبان و مالکان اصلی توسط دفتر و بخش مربوط به این موارد در اداره امور امانات و نگهداری اشیای پیدا شده این مدیریت اقدام می‌شود.

وی افزود: سال قبل حدود ۴ میلیارد و پانصد میلیون ریال وجه نقد و حدود ۱۰ کیلوگرم طلا و جواهر در مجموعه حرم مطهر رضوی به عنوان اشیا و لوازم و وجوه نقد جامانده از زائران توسط افراد مختلف پیدا شده و تحویل دفاتر و بخش مربوط به نگهداری این موارد در اداره امانات و نگهداری اشیای پیدا شده، گردیده است و بخش عمده‌ ای از آنها، تحویل صاحبان شان شده است.

خدمات رسانی در همه جغرافیای حرم مطهر

مدیر امور رفاه زائرین آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه این مدیریت از مجموعه‌های تابعه معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین است گفت: براساس ساختار سازمانی و تشکیلات اداری، سه اداره و دو بخش با شرح وظایف مشخص و تعریف شده زیرمجموعه این مدیریت بوده و در جهت فراهم آوردن شرایط لازم و خدمات رسانی به منظور تشرف بهتر و بیشتر زائرین بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، فعالیت می‌کنند.

«حمید حبیبی پور» ادامه می‌دهد: اداره‌های «خدمات عمومی»، «امور تسهیلات زائرین»، «امور امانات و نگهداری اشیای پیدا شده» و بخش‌های «بهداشت اماکن متبرکه» و «دفتر امور دفن حرم مطهر» در محدوده وسیعی از قبل از محل ورودی و بازرسی مبادی حرم مطهر (دوربرگردان‌ها) تا داخل صحن‌ها و رواق‌ها و در بعضی از موارد تا روضه منوره حضرت امام رضا(ع) با شرح وظایف مشخص و تعریف شده مشغول انجام وظیفه و خدمات رسانی جهت رفاه حال زائران ارجمند مرقد مطهر رضوی می‌باشند.

وی ‌افزود: اگر آغاز و مبدأ خدمات رسانی را در هنگام ورود زائران به حرم مطهر، قبل از محل ورودی و بازرسی بدنی (گیت‌های بازرسی) یعنی از دوربرگردان‌های اطراف حرم مطهر به حساب آوریم، فعالیت و کار نیروها و افراد شاغل در اداره‌ها و بخش‌های مختلف این مدیریت با نظافت و تنظیف سطوح و معابر خارج از محل بازرسی بدنی (گیت ورودی) و دوربرگردان‌ها شروع شده و سپس با لحاظ نمودن ارایه خدماتی از قبیل: دریافت امانات و وسایل زائرین، تحویل صندلی‌های چرخدار برای تشرف افراد ناتوان و کهنسال، نظافت و تنظیف، نگهداری، ضدعفونی رسوب زدایی مربوط به سرویس‌های بهداشتی در ورودی‌های حرم مطهر، نظافت و تنظیف و غباروبی صحن‌ها و فضاهای زیارتی و بست‌ها و دوربرگردان‌ها، نظارت سازه‌ها و المان‌ها و نمادهای مستقر در حرم مطهر، خدمات رسانی مربوط به حوض‌ها و آب نماها و جمع آوری لیوان‌های یکبار مصرف و پلاستیک‌های کفش مورد مصرف زائرین، امور مربوط به مباحث بهداشت اماکن متبرکه، خدمات رسانی در جهت امور برف روبی صحن‌ها و بست‌ها و محل تردد زائرین، تا سایر خدمات متنوع دیگر در قسمت‌ها و بخش‌های گوناگون ادامه پیدا می‌کند که محدوده وسیعی از خدمات رسانی در مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) را شامل می‌شود.

نظافت نزدیک به هزار چشمه سرویس‌ بهداشتی

حبیبی‌پور با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اموری که توسط نیروها و مأموران خدمتی و نظافتی اداره خدمات عمومی این مدیریت همه روزه انجام می‌شود، بحث نظافت و رسیدگی به امور سرویس‌های بهداشتی در مجموعه حرم مطهر و مبادی ورودی می‌باشد، گفت: در حال حاضر ۸۰۹ چشمه سرویس بهداشتی در پنج ساختمان سرویس بهداشتی(مردانه و زنانه) در ورودی‌های غدیر، کوثر، هدایت، باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) برای استفاده عموم زائران موجود می‌باشد که تمامی مباحث نظافت، نگهداری، ضدعفونی، تأمین مایع دستشویی، رسوب زدایی و... برعهده مأموران نظافتی تحت پوشش این مدیریت در طول شبانه‌روز انجام می‌شود.

مدیر امور رفاه زائران حرم مطهر رضوی خاطرنشان ‌کرد: با توجه به اهمیت وجود سرویس‌های بهداشتی مناسب جهت استفاده عموم زائران و حسب دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی، مراحل و عملیات ساختمانی مربوط به احداث سرویس‌های بهداشتی جدید در محل‌های بست شیخ طوسی(جنب ساختمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)، در محل بست شیخ حر عاملی(روبه روی ساختمان میهمان‌سرای حضرت رضا(ع))، جنب باغ رضوان(ابتدای ورودی شیخ طبرسی)، جنب پارکینگ شماره چهار، و... در حال انجام است که با پایان یافتن عملیات ساختمانی و عمرانی و اتمام مراحل احداث آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود که رشد قابل توجهی در احداث و توسعه سرویس‌های بهداشتی (احتمالاً به حدود دو برابر تعداد قبلی) در مجموعه اماکن متبرکه حرم مطهر را شاهد باشیم.

وی متذکر شد: پیگیری و رسیدگی به امور سرویس‌های بهداشتی موجود در قسمت‌های اداری و سازمانی اماکن متبرکه و آسایشگاه‌های خدمه و خادم یاران و خدمتگزاران افتخاری در بخش‌ها و واحدهای مختلف به تعداد حدود ۱۴۰ چشمه نیز از دیگر خدمات مأموران نظافتی زیرمجموعه این مدیریت در طول شبانه روز به شمار می‌آید.

حبیب‌پور در این زمینه افزود: سالیانه حدود یک صد تن مایع دستشویی جهت استفاده زائران در سرویس‌های بهداشتی حرم مطهر رضوی تأمین می‌شود که با قرار دادن در ظروف مربوطه مورد استفاده زائران جهت رعایت مسایل بهداشتی و نظافت قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.