استان ها: بدون شک کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی، علاوه بر ایجاد امنیت و توسعه اقتصادی، دغدغه های همه مرز نشینانی است که برای امرار معاش تن به پیشه سخت و پرخطر کولبری داده اند.

کولبر ها در مسیر ساماندهی گام می گذارند

قدس آنلاین: چندی پیش ۴ تن از کولبران سردشتی که در باد و برف و کولاک گرفتار آمده بودند جان خود را از دست دادند و با این زندگی پر از رنج و سختی وداع کردند.

توسعه نامتوازن در کشور سبب شده است بسیاری از هموطنان ما که در شهرهای مرزی ساکن هستند کماکان از درد بیکاری رنج ببرند و برای گذران زندگی روزانه خود کولبری را پیشه خود ساخته و خطرهای آن را نیز به جان بخرند.

برای رفع این معضل بزرگ و کمک به حل مشکلات معیشتی مرزنشینان اخیرا طرحی دوفوریتی برای ساماندهی مرزهای کشور و کولبران با امضای ۱۰۱ نفر تحویل هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

کولبر؛ قاچاقچی نیست

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری نمایندگان استان برای رفع مشکلات کولبران در مرزهای استان به خبرنگار قدس آنلاین گفت: نمایندگان کردستان در حال پیگیری این موضوع در قالب ارائه طرح به مجلس هستند و هدف ما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند «کولبر؛ قاچاقچی نیست» آن است که کولبری را ساماندهی کنیم و به اشتغال پایدار برسانیم و همینطور با بیمه کردن کولبران در قالب شرکت تعاونی ها کمک کنیم کولبران با رسمیت و در امنیت، حداقل معیشت خودشان را فراهم کنند. با توجه به اتفاقات هفته پیش ساماندهی کولبران بیش از پیش ضرورت پیدا کرده و نمایندگان هم تلاش می کنند ضمن حمایت از ساماندهی این قشر زحمتکش به بخش واردات از طریق کوله بری کمک کنند.

منصور مرادی همچنین به خبرنگار قدس آنلاین گفت: هدف ما آن است که ضمن کاهش قاچاق و شغل های کاذب، مبادلات مرزی و فعالیت در معابر کولبری رسمیت داشته باشد و قانونمند شود که به همین منظور لایحه ای را برای رسمی کردن معابر مرزی در استان به وزارت کشور و هیات دولت و بعد به مجلس  ارائه می کنیم که این کار  بصورت قانونی و دائمی و  نه به صورت معابر گذری کولبری باشد. از مردم هم خواسته ایم ملاحظه مسائل امنیتی را داشته باشند.

کولبرها شناسایی می شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم درصدد ساماندهی اشتغال کولبران و مناطق مرزی هستند و در این زمینه طرح دو فوریتی را در دستور کار قرار داده‌اند. عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که بانی این طرح است گفت: در این طرح دوفوریتی که با هدف حمایت از کولبران تدوین شده، سعی بر آن است که ساماندهی مرزها، ساماندهی کولبرها و درگیرکردن ۴ وزارتخانه با موضوع اشتغال کولبرها مورد توجه قرار گیرد.

وزارتخانه‌های امورخارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ۴ وزارتخانه مورد نظر هستند تا بتوانیم با بهره‌مندی از همکاری این دستگاه‌های دولتی، برای جذب سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در مناطق مرزی اقدام کنیم. بر این اساس می‌خواهیم در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله همه کولبرها شناسایی شوند و برای اشتغال پایدار آنها تمام کارهای لازم را انجام دهیم؛ در ۶ماه تا یک سال نخست طرح باید فرمانداری‌ها همه کولبرها را شناسایی و احصا کنند و پس از آن به بحث تامین و شغل پایدار و خارج کردن آنها از بحث کولبری پرداخته خواهد شد.

تیراندازی به کولبران ممنوع

یکی از خواسته‌های نمایندگان این است که تیراندازی به کولبران باید ممنوع شود.

محسن بیگلری با بیان این مطلب در مورد این طرح دوفوریتی، گفت: طرح دو فوریتی که تعدادی زیادی از نمایندگان مجلس آن را امضا و به تعداد آنها مرتبا اضافه می‌شود به دنبال حادثه ناگوار مرگ کولبران در زیر بهمن صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکلات این طرح دو فوریتی را امضا و به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل دادند تا ساماندهی وضعیت مرزها در دستور کار قرار بگیرد.

بیگلری افزود: یکی از مهم‌ترین نیازها برای اجرای ساماندهی مرزها و جلوگیری از تکرار حوادث ناراحت‌کننده از بین رفتن کولبران بی‌گناه، ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرزها است که به جای استفاده از کول در زمینه جابجایی بار، از طریق وسایل موتوری انجام شود.

بیگلری تاکید کرد: باید تعداد کولبران مشخص شوند، برای آنها کارت‌های ویژه صادر شود و میزان دفعات و نوع کالاهایی که باید صادر و یا وارد می کنند تعریف شود و اقدامات اساسی در این حوزه انجام داد تا دیگر شاهد تلفات جانی در این زمینه نباشیم.

هدف ما با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند «کولبر؛ قاچاقچی نیست» آن است که کولبری را ساماندهی کنیم و به اشتغال پایدار برسانیم و همینطور با بیمه کردن کولبران از طریق شرکت تعاونی ها کمک کنیم کولبران با رسمیت و در امنیت، حداقل معیشت خودشان را فراهم کنند.

وی به آمار بالای بیکاری در سطح استان کردستان اشاره کرد و گفت: آمار بیکاری در کردستان بیداد می‌کند و خیلی بالاتر از چیزی است که از سوی مسوولان اعلام می‌شود.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نبود واحدهای صنعتی و کارخانه‌های بزرگ در سطح استان موجب شده است، آمار بیکاری در این استان بالا باشد و بسیاری از جوانان تحصیلکرده در کردستان از درد بیکاری رنج ببرند.

بیگلری تصریح کرد: اینکه امروز تعداد زیادی از جوانان مرزنشین به کولبری روی می‌آورند دلیل آن، نداشتن شغل مناسب و نیازهای معیشتی است.

وی نبود بیمه و آینده شغلی را از دیگر مشکلات کولبران دانست و اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود شغل پایدار، مردم نقاط روستایی به ویژه در شهرستان‌های بانه، سقز و مریوان به کولبری روی آورده‌اند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر دولت کنونی و دولت‌های قبلی در زمینه اشتغال در کردستان اقدامات اساسی انجام می‌دادند دیگر امروز با این آمار بالای کولبران و معضلاتی که در این حوزه وجود دارد، مواجه نبودیم.

به نظر می رسد پدیده کولبری که برخواسته از فقر و بیکاری است و سندی بر ناتوانی و ناکارآمدی قوانین در حل معضلات مرزنشینان است، می تواند فرصتی برای با توجه و تمرکز دولتمردان و مسئولان  بر رفع تمامی مشکلات مرزنشینان و توسعه متوازن و مطلوب در تأمین معیشت جامعه مرزنشینی که حافظ امنیت کشورند باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.