استاد اخلاق حوزه علمیه قم مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و ایستادگی در برابر جنگ نرم را سبب رویش و خالص شدن انقلاب دانست.

مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی جامعه را می سازد/ طلبه باید خود را وقف خدا کند

به گزارش «قدس آنلاین»،   آیت الله محیی الدین حائری شیرازی، استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه، پیش از ظهر امروز در همایش طلیعه حضور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران قم برگزار شد خادم اهل بیت بودن را سعادت دانست و اظهار داشت: در راه خدمت به خدا مرد و زن هیچ تفاوتی ندارند و نباید زن ها خود را کم بشمارند.

وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره آل عمران ابراز داشت: مادر حضرت مریم(س) وقتی آن حضرت را به دنیا آورد گفت حال که دختر شد من نذر خود را پس می گیرم زیرا دختر مانند پسر نیست؛ قرآن می گوید این نگاه اشتباه است و خدا این دختر را برای خود قبول کرد.

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که طلبه ها باید خود را وقف راه خدا کنند خاطرنشان کرد: معنی واقعی طلبه شدن این است که انسان خود و استعدادها و توانایی های خود را وقف راه خدا کند و علامت قبولی طلبگی این است که انسان رشد و رویش داشته و نسبت به طلبگی رغبت و حوصله پیدا کند.

حوزه علمیه باید در زمینه تربیت مادران بیشتر کار کند

وی با بیان این که در مدارس علمیه  باید سؤالات تربیتی و رفتاری جامعه پاسخ داده شود، خاطرنشان کرد: در مدارس علمیه باید مادران خوبی برای فرزندان، خواهر خوبی برای خانواده، همسایه خوبی برای همسایه و همسران خوبی برای شوهران و شهروند خوبی برای جامعه تربیت شوند که این کار نیازمند روش مناسب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که در گذشته در زمینه تربیت مادران کم کاری شده است و ماهیت ازدواج را به خوبی نشناسانده اند، گفت: ازدواج به معنی خروج از من بودن و ورود به دوره ما بودن است؛ خیلی از پدر و مادرها که ازدواج می کنند نمی دانند از من وارد ما شده اند و با همان منیت خود وارد زندگی می شوند و طلاق ها نتیجه اسطکاک من ها است.

وی با اشاره به این سخن قرآن که خداوند بین زن و مرد عشق و رحمت قرار داده است، خاطرنشان کرد: ازدواج زنده عطر عشق و رنگ نوازش دارد و وقتی عشق و نوازش می میرد ازدواج هم می میرد و اگر این مرده را دفن نکنند تعفن می کند و نه تنها زن و مرد بلکه جامعه را متعفن می کند.

حوزه های علمیه باید رساله عملیه ازدواج بنویسند

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که حوزه های علمیه باید رساله عملیه ازدواج بنویسند، افزود: زن و مرد وقتی هم دیگر را نمی خواهند تعفن می کنند و طلاق به معنی دفن عفونت است و اگر دیرتر دفن کنند گاهی بچه هم به دنیا می آید؛ مدارس علمیه باید این موارد را کشف کنند و بتوانند جامعه را اصلاح کنند و شیوه صحیح زندگی را به مردم آموزش دهند.

وی یکی از آموزه های تربیتی اسلام را ارتباط با خدا دانست و تصریح کرد: انسانی که نماز می خواند و با ابدیت و بی نهایت ربط پیدا می کند جنبه اش بالا می رود زیرا وقتی به خدا وصل شدیم به جایی می رسیم که هر چه از انسان بگیرند خود را نمی بازیم و هر چه به دست آوردیم مغرور نمی شویم و این همان ارتباط با بی نهایت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر انسان به خدا وصل شد مصیبت او برای جزای عملش نیست بلکه برا تربیت او است؛ خداوند وقتی می خواهد از انسان یک مؤمن بسازد سختی هایی را بر او تحمیل می کند تا خالص شود و انسان با عمل صالح است که مؤمن می  شود.

سختی های انقلاب سبب رشد و رویش انقلاب می شود

وی سختی های اجتماعی را در راستای پیشرفت، تکامل و رشد جامعه توصیف کرد و ابراز داشت: جمهوری اسلامی وقتی خواست مقابل استبداد و استعمار بایستد نا خالص بود و از نیمه خرداد سختی هایی را تحمل کرد و کشته داد و زندان رفتند؛ این سختی ها بود که در بهمن ۵۷ انقلاب را به پیروزی رساند.

آیت الله حائری شیرازی ابراز داشت: اگر این انقلاب می خواهد جهانی شود باید سختی های بیشتری را تحمل می کرد که اولین ضربه از جانب صدام بود و این انقلاب را بین المللی کرد و الان این انقلاب در عراق و سوریه و لبنان و یمن هم ریشه کرده است و در دیگر جوامع هم این انقلاب گسترش خواهد یافت.

تهاجم فرهنگی انقلاب را خالص می کند

وی با بیان این که ضربات فرهنگی هم مانند ضربات نظامی این انقلاب را خالص می کند، ابراز داشت: ایستادگی در برابر جنگ نرم ایستادگی در برابر تزویر است که انقلاب را خالص می کند و سبب رشد و رویش انقلاب خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروز علوم انسانی جای خدا نشسته است، گفت: کسانی که از علوم انسانی تبعیت می کنند از شریک خدا تبعیت می کنند ولی اگر علوم انسانی را از اسلام بگیریم عین توحید است و باید به سمتی برویم که علوم انسانی اسلامی را بنویسیم.

بانکداری ما بانکداری بدون قرض است نه بدون ربا

وی بانکداری برگرفته از علوم انسانی را بانک داری بدون قرض نامید و اظهار داشت: امروز با این پولی که تورم دارد اگر قرض بدهیم و همان مقدار را پس بگیریم به خود ظلم کرده ایم و اگر سود بگیریم به قرض گیرنده ظلم کرده ایم؛ تا وقتی پول ما این گونه باشد بانکداری ما بدون قرض خواهد بود نه بدون ربا.

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که باید به اندازه تولید ناخالص ملی اسکناس چاپ شود نه به اندازه نیاز ابراز داشت: خلق پول و چاپ پول است که تورم ایجاد می کند و قرض را در جامعه از بین برده است و ما برای این که کار خود را توجیه کنیم فقط صراحت ربا را برداشته ایم.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.