قبول داریم که سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ او را «قهرمان زمین» و یکی از ۵۰ نفری که می توانند زمین را نجات دهند لقب داد امابه نظر نمی رسد «قهرمان زمین» توانسته باشد بخشی از سرزمین مادری اش رانجات داده یا از شدت بحران آلودگی کلانشهرها کاسته باشد.

قهرمانِ سابقِ زمین

قدس آنلاین - همین اول مطلب بگوییم قرار نیست در این گزارش بشویم از جمله آنهایی که  مسأله محیط زیست کشور را آلوده کردند به جناح بندی های سیاسی و دو تا پایشان را کردند توی یک کفش که «ابتکار باید برود، تا آلودگی و ریزگردها هم از بین بروند» . در ضمن قرار هم نیست روی حساسیت های یک جناح دیگر همه مشکلات زیست محیطی را بیندازیم به گردن عوامل خارج از کشور و آلودگی هوای کلانشهرها را هم مشکل لاینحل بدانیم.

توی این برف ، باران و کولاک ، وسط زمهریر زمستان هنوز خبر خاکی و خاکستری شدن خوزستان ، سرد نشده ، هنوز ریزگردها دارند برای خودشان شلنگ و تخته می اندازند که از هرمزگان خبر می رسد قرار است سازمان محیط زیست برنامه «پرچم آبی» را در سواحل پاک و استاندارد کشور اجرا کند! غافل از اینکه اگر فردا یا پس فردا ، با تمام شدن زمستان و بهار، ریزگردها  پس از غرب و جنوب ، خودشان را برسانند به شمال و شرق کشور ، آنوقت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست وسط این همه گرد و غبار ، ممکن است دریاها را هم پیدا نکند چه برسد به ساحل آن هم ساحل پاک و استاندارد.

ما هیچکاره ایم

توی این برف، باران و کولاک ، حتی با وجود خاک و خُلی شدن زندگی مردم خوزستان ، همین اول مطلب بگوییم قرار نیست در این گزارش بشویم از جمله آنهایی که  مسأله محیط زیست کشور را آلوده کردند به جناح بندی های سیاسی و دو تا پایشان را کردند توی یک کفش که «ابتکار باید برود، تا آلودگی و ریزگردها هم از بین بروند» . در ضمن قرار هم نیست روی حساسیت های یک جناح دیگر همه مشکلات زیست محیطی را بیندازیم به گردن عوامل خارج از کشور و آلودگی هوای کلانشهرها را هم مشکل لاینحل بدانیم و سازمان محیط زیست و رئیسش را فرشته نجاتی بدانیم که البته سرنخ حل هیچیک از معضلات زیست محیطی در دست او نیست و یا به ایشان ارتباطی ندارد.

دختر ... ندارد نشان از پدر؟

هرچند «نیلوفر/ معصومه ابتکار» ،  زاده ۱۳۳۹ در تهران ، دختر محمد تقی ابتکار ، رئیس سازمان محیط زیست در سالهای ۵۸ و ۵۹ است و در دولت اصلاحات نیز ریاست این سازمان را به عهده داشته اما بعید به نظر می رسد اشتغال به امور محیط زیست به حرفه اجدادی و خانوادگی این خاندان تبدیل شود. او پس از شش سال اقامت در آمریکا به ایران باز می گردد، در مدرسه بین المللی «ایران زمین» درس می خواند، سال ۵۶ به دانشگاه پلی تکنیک می رود تا مهندسی پتروسیمی بخواند اما با تغییر رشته سر از دانشگاه شهید بهشتی و رشته تکنولوژی پزشکی در می آورد و آخرِ سر هم با دکتری «ایمونولوژی» از دانشگاه تربیت مدرس فارغ التحصیل می شود . پیشیینه مطبوعاتی ، سابقه مدیریت در امور اجرایی، تألیف مقاله و کتاب و عضویت در شورای شهر را دارد و خلاصه نخستین زنی است که پس از انقلاب به کابینه راه پیدا کرده است.

سیستِر مِری

گروگانهای آمریکایی او را با نام «خواهر مِری» می شناختند. از جمله دانشجویان پیرو خط امام بود که به دلیل تسلط به زبان انگلیسی نقش سخنگوی گروگانها را هم داشت. دست بر قضا همسرش – محمد هاشمی – هم نخستین بار او را به نام «خواهر مری» شناخت و بعد ها با او ازدواج کرد. این ازدواج اگرچه بدون دردسر و موفق بود اما از دهه ۷۰ به بعد و  با ثبت چند شرکت تجاری به نام «محمد هاشمی» و در سالهای اخیر نیز ماجرای واردات بنزین دردسرهای این خانواده هم شروع شد.

قهرمان زمین

البته قبول داریم که «ابتکار» در دوران حضور در شورای شهر خیلی محکم و جدی دنبال ثابت کردن ضرر و زیان امواج دکلهای مخابراتی برای سلامتی شهروندان بود و حتی نزدیک بود سر این ماجرا به تشویش اذهان عمومی متهم شود. این را هم قبول داریم که سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ او را «قهرمان زمین» و یکی از ۵۰ نفری که می توانند زمین را نجات دهند لقب داد اما واقعیت این است که در طول این سالها ، به نظر نمی رسد «قهرمان زمین» توانسته باشد بخشی از سرزمین مادری اش را از شر مصیبت های زیست محیطی نجات داده یا از شدت بحران آلودگی کلانشهرها کاسته باشد.

بنزین همسایه ، پاک است!

واردات بنزین یکی از راهکارهای دولت و لابد سازمان محیط زیست بود که مشکل افزایش آلودگی هوا را ناشی از بنزین های داخلی می دانستند. وقتی یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد ، همسر یکی از اعضای دولت پشت پرده واردات بنزین است و آلودگی بنزین های ایرانی بهانه بوده ، همه نگاهها متوجه «ابتکار» و همسرش - محمد هاشمی – شد. اگرچه «ابتکار» واکنش چندانی به این ماجرا نشان نداد اما آقای همسر بعدها در گفتگو با سایت های مختلف دخالت در حتی یک لیتر واردات بنزین را رد کرد و همه اینها را کار شایعه سازان دانست. البته نمی دانیم چرا «ابتکار» و همسرش برای اینکه شایعه سازان را سرجای خودشان بنشانند حداقل یک بار از عوامل این شایعه پراکنی ها شکایت نکردند؟!   

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.