قم- رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جای ولایت فقیه را بگیرد، عنوان کرد: در دورانی که امام خمینی(ره) فرمان حضور در جهاد نظامی را دادند کسی نمی‌توانست بگوید که در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی در حال جهاد است چراکه هیچ چیزی نمی‌توانست جای جهاد نظامی را بگیرد اما همیشه این جهاد در اولویت نیست و گاهی جهاد علمی واجب‌تر است.

هیچ چیز نمی‌تواند جای ولایت فقیه را بگیرد/ گاهی جهاد علمی واجب‌تر است

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در نهمین یادواره شهدای موسسه امام خمینی(ره) که در سالن اجتماعات این موسسه آموزشی و پژوهشی برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری یادواره شهدا احیای شعائر الهی را به دنبال دارد، اظهار کرد:‌ با این فعالیت‌ها ارزش شهادت در جامعه باقی می‌ماند و به نسل‌های آینده منتقل می‌شود در حالی که اگر این مجالس و فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه وجود نداشت نمی‌توانستیم به جایگاه کنونی برسیم.

وی اضافه کرد: فرمایش رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه زنده‌ نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست مبالغه‌ نیست چراکه شهادت در حالی تاثیرگذار خواهد بود که زنده باشد و برای همگان شناخته شود.

این استاد برجسته حوزه به برخی از روایات و احادیث مطرح شده در مورد جایگاه شهدا اشاره کرد و گفت:‌ زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا برای نسل‌های آینده همانند این است که هر روز شهید دیگری را در راه انقلاب تقدیم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دعای شهدا یکی دیگر از برکات برگزاری یادواره شهداست، تصریح کرد: در این مجالس مشمول دعای شهدا می‌شویم که این دعا نیز به لطف و نظر خداوند متعال به مقام استجابت می‌رسد.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه ارزش ایثار و شهادت قابل محاسبه نیست، مطرح کرد: باید به حقیقت ایثار و شهادت فکر و بررسی کنیم که این ارزش‌ها به چه میزان در ما تاثیرگذار بوده است؛ انتظار می‌رود که به برکت ارزش شهدا و تاثیرگذاری آنها بتوانیم به رستگاری برسیم و شهدا نیز انتظار دارند که از آنها درس معرفت بگیریم.

وی هدایت جامعه بشری را هدف اصلی قیام امام حسین(ع) دانست و عنوان کرد: امت اسلامی باید با عملکرد خود قدردان امام حسین(ع) باشد اما تاکنون حق این فداکاری را ادا نکرده و به شیوه مطلوب به ترویج سیره زندگانی ایشان نپرداخته است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه شهدا در راه خود متوقف نشدند، اظهار کرد: باید از شهدا درس بگیریم زیرا وقتی وظیفه‌ای برای خود تشخیص داده و کار خود را انجام دادیم اما به نتیجه نرسیدیم پشیمان نباشیم چرا که اجر واقعی کار برای خداوند متعال توسط خود او پرداخت می‌شود هر چند گاهی نیز آثار برخی کارها در مدت‌های طولانی قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مطرح کرد: با توجه به آیات و احادیث واژه جهاد در راه خداوند متعال در فرهنگ اسلامی تعاریف و جایگاه وسیعی دارد و جهاد در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها نیز تعریف می‌شود و هر کجا که با شیاطین انس و جن روبه رو باشیم جای جهاد به خوبی قابل مشاهده است.

وی حضور در عرصه جهاد فرهنگی را برای همگان واجب دانست و گفت: گاهی اوقات جهاد نظامی هم واجب است اما اینکه کدام جهاد فضیلت بیشتری دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جای ولایت فقیه را بگیرد، عنوان کرد: در دورانی که امام خمینی(ره) فرمان حضور در جهاد نظامی را دادند کسی نمی‌توانست بگوید که در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی در حال جهاد است چراکه هیچ چیزی نمی‌توانست جای جهاد نظامی را بگیرد اما همیشه این جهاد در اولویت نیست و گاهی جهاد علمی واجب‌تر است.

وی از حدیثی مبنی بر اینکه گاهی تاثیر کتابت یک عالم از خون یک شهید ارزش بیشتری دارد، اضافه کرد: ارزش عملکرد حضرت امام خمینی(ره) نسبت به افرادی که در جبهه‌ها حضور یافتند کمتر نبوده است چراکه گاهی در حالاتی شیوه جهاد متفاوت است.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر جامعه در حال وابسته شدن به طاغوت است افرادی می‌توانند با جهاد اقتصادی خود استقلال و آزادی کشور اسلامی را تامین کنند چرا که این عملکرد کمتر از جهاد نظامی نیست و اگر نوشتن کتابی جمعی را از کفر نجات دهد، ارزش کمتری از حضور در جبهه‌ها ندارد.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینک مرتبه ارزش کارها با نیت افراد مرتبط است، گفت: گاهی اعمال خوب با داشتن نیت‌های نامناسب نه تنها ثوابی ندارد بلکه گناه هم شمرده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعدد نیت‌ها در تکالیف می‌تواند ارزش‌های مختلف را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: قرآن کریم با توجه به ظرفیت انسان‌ها در بیانات تربیتی به این نکته‌ها توجه کرده است و یکی از انگیزه‌هایی که می‌تواند ارزش کارهای خوب را افزایش دهد این است که انسان برای رهایی از عذاب الهی کاری را انجام دهد.

آیت الله مصباح یزدی یکی از روش‌های قرآن برای تشویق مردم به کار خیر را استفاده از مفاهیم نجات دهنده خواند و اظهار کرد: ترس از عذاب برای برخی از افراد مطلوب‌ترین راهکار برای هدایت به سمت آموزه‌های دینی است اما در میان برخی دیگر شوق رسیدن به بهشت می‌تواند مطلوب‌ترین راهکار برای هدایت به سمت آموزه‌های دینی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ترویج سیره سیدالشهدا(ع) بهترین روش برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثار و شهادت است، تصریح کرد: گاهی ارزش برخی از چیزها به کل ثروت‌های دنیای خاکی برتری دارد همانند یک لبخند حضرت ولیعصر(عج) که نشان از رضایت ایشان نسبت به عملکرد ما باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه افزایش محبت انسان به خداوند متعال ارزش نفس کشیدن او را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: باید با برگزاری یادواره شهدا آشنایی خود را نسبت به آنها افزایش دهیم و بکوشیم تا خود را به آنها نزدیک کنیم و بتوانیم به جایگاه‌های والای معنوی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.