گرگان- کارخانه سیمان در منطقه گالیکش از توابع شهرستان مینودشت در استان گلستان از جمله واحد های تولیدی است که بدون توجه به طرح آمایش سرزمین احداث شده و نه تنها بلای جان محیط زیست و مردم شده بلکه در حال بلعیدن طبیعت این استان است.

تولید سیمان به قیمت تخریب محیط زیست/ کارخانه سیمان«پیوند» طبیعت گلستان را می بلعد

به گزارش قدس آنلاین، کارخانه سیمان پیوند که در منطقه گالیکش از توابع شهرستان مینودشت در استان گلستان و بر دامنه نیلکوه احداث شده، یکی از این فعالیت های توسعه ای است که بدون توجه به آمایش سرزمین ساخته شده است.

هر چند که مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گلستان معقتد است که این کارخانه با نصب فیلتر توانسته به عنوان سبزترین کارخانه سیمان کشور شناخته شود اما

با این حال نمایندگان مجلس و برخی تشکل های مردم نهاد، نسبت به وجود این کارخانه در دامنه نیلکوه و یکی از سرسبزترین مناطق استان گلستان اعتراض کرده و معتقدند این کارخانه در حال بلعیدن طبیعت استان است.

مکان یابی کارخانه پیوند مناسب نیست

رامین نورقلی پور نماینده مردم کرد کوی، ترکم و بندر گز در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید: در مکان یابی احداث این کارخانه، آمایش سرزمین مورد توجه نبوده است.

لابی گری ها و رایزنی ها عوامل مهمی در تصویب طرح های توسعه ای در کشور هستند و همین مسئله باعث می شود، کارخانه ها در مکان هایی خاص احداث شوند که این امر خالی از اشکال نیستوی بیان می کند که با وجود رعایت مسائل زیست محیطی از سوی عوامل این کارخانه، مواد معدنی مورد استفاده کارخانه از دل جنگل به دست می آید.

رئیس مجمع نمایندگان استان گلستان این امر را یکی دیگر از آسیب های احداث کارخانه در مناطق جنگلی عنوان می کند و می گوید: طراحی این کارخانه بدون توجه به آمایش سرزمین صورت گرفته است.

نورقلی پور معتقد است که بی توجهی به آمایش سرزمین در همه طرح های کشور وجود دارد. وی ادامه می دهد: در مجلس شورای اسلامی با همکاری نایب رئیس مجلس، مرکز پژوهش ها و دستگاه های مختلفی که در آمایش سرزمین نقش دارند، در حال ایجاد زیرساخت هایی هستیم که این موضوع در تصویب طرح ها به صورت تعریف شده مطرح شود.

وی ادامه می دهد: لابی گری ها و رایزنی ها عوامل مهمی در تصویب طرح های توسعه ای در کشور هستند و همین مسئله باعث می شود، کارخانه ها در مکان هایی خاص احداث شوند که این امر خالی از اشکال نیست.

و می گوید: با حضور نایب رئیس مجلس و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دستگاه های مختلفی که در آمایش سرزمین نقش دارند، در حال ایجاد زیرساخت هایی هستیم که موضوع آمایش سرزمین در تصویب طرح ها به صورت تعریف شده مطرح شود.

هشدار محیط زیست

آنچه درباره این کارخانه نگران کننده است، ایجاد اختلال در محیط زیست منطقه است که معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نسبت به آن هشدار داده است.

این هشدار در پی برداشت از مواد معدنی آن، ارائه شده که منجر به تغییر منظره کوه شده است؛ هرچند به نظر می رسد مدیران کارخانه سیمان پیوند مجوزهای لازم برای برداشت از کوه، اخذ کرده اند.

کارخانه پیوند تنها حق برداشت از ۱۷ هکتار از نیلکوه را دارد در حالی که گزارشی که سال گذشته ارائه شده حاکی است این کارخانه به بیش از ۲۰ هکتار از اراضی نیلکوه تجاوز کرده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.