نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا به سر می‌برد تا اولین دیدار خود با دونالد ترامپ را پس از انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزار کند، دیداری که عمدتا درباره شهرک‌سازی، فرآیند سازش و ایران خواهد بود.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

به گزارش قدس آنلاین،  «فردا جهان بسیار متفاوت خواهد بود - و این بسیار نزدیک است.» اینها سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بودند، زمانی که وی کنفرانس صلح ماه گذشته میلادی در پاریس را به عنوان «بی‌فایده» رد کرده و به جای آن بر مراسم تحلیف دونالد ترامپ متمرکز شد.

جهان جدیدی که ترامپ و نتانیاهو قصد دارند از  به قول خودشان از خرابه‌های ریاست‌جمهوری قبلی بنا کنند نه تنها شامل روابط دو جانبه بین اسرائیل و آمریکا بلکه شامل احیای پیوندهایی است که گمان می‌کنند در دوران باراک اوباما دچار افول شده بود.

زمانی که اوباما کاخ سفید را ترک می‌کرد - چند هفته پس از اینکه آمریکا سابقه طولانی مدت خود در وتوی هر نوع قطعنامه شورای امنیت که فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم می‌کند، شکست - روابط از سردی به تنش گرایید.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

نتانیاهو که از این اقدام به شدت خشمگین نشده بود نارضایتی خود از اوباما و خوشحالی‌اش از ورود ترامپ به کاخ سفید را پنهان نکرد.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

نتانیاهو در نشست کابینه صهیونیستی گفت: «ما همدیگر را چندین سال است که می‌شناسیم، اما این اولین باری است که او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و من به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل با یکدیگر دیدار می‌کنیم.»

توافق هسته‌ای ایران، فرآیند سازش و همچنین گمانه‌زنی‌ها مداوم درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس جزو محورهای اصلی دیدار محسوب می‌شوند.

ایران و توافق هسته‌ای

نتانیاهو به سختی علیه مذاکرات هسته‌ای با ایران لابی کرده و مدعی شد که برجام مسیر ایران برای ساخت «بمب هسته‌ای» را هموار خواهد کرد. وی ادعاهایش را در سازمان ملل مطرح کرده و بدون هماهنگی با باراک اوباما در کنگره آمریکا نیز به سخنرانی علیه ایران و توافق هسته‌ای پرداخت.

نتانیاهو بارها اعلام کرده که ایران تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل بوده و کمر به نابودی این رژیم بسته است.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

 

نتانیاهو باور دارد که ترامپ می‌تواند متحد مناسبی برای او باشد، فردی که بارها از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را «یکی از بدترین توافق‌هایی که تاکنون منعقد شده» نامیده است.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را به دنبال آزمایش موشکی افزایش داده اما نه وی و نه نتانیاهو تاکنون جایگزینی برای توافق هسته‌ای پیشنهاد نداده‌اند.

اعضای دولت ترامپ نیز خواهان احتیاط در برخورد با توافق شده‌اند. جیمز متیس، وزیر دفاع وی، گفته است: «زمانی که آمریکا قولی می‌دهد، باید به آن پایبند بوده و با همپیمانمان همکاری کنیم.»

شهرک‌سازی‌ها

رژیم صهیونیستی در چهار هفته گذشته اعلام کرده که قصد دارد شش هزار واحد جدید و یک شهرک را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ایجاد کند.

جامعه بین‌المللی این شهرک‌سازی را غیرقانونی اعلام کرده و محکوم می‌کند. رؤسای جمهور قبلی آمریکا نیز بارها شهرک‌سازی را مانعی سر راه «صلح» اعلام کرده‌‌اند.

در دسامبر گذشته، شورای امنیت سازمان ملل اقدامات اسرائیل را به شدت محکوم کرده و اعلام کرد که شهرک‌ها «هیچ اعتبار قانونی» نداشته و «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» هستند. آمریکا که درای قدرت وتو است، از رأی دادن خودداری کرد.

پس از این تصمیم، اسرائیل آمریکا و دولت اوباما را به خیانت متهم کرد.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

 

ترامپ پیشتر به یک شهرک، بیت‌ال، کمک مالی کرده و دیوید فریدمن، یکی ازچهره‌های حامی شهرک‌ها، را به عنوان سفیر بعدی آمریکا در رگیم صهیونیستی معرفی کرده است. اما اخیرا دولت ترامپ پینشهاد داده که اسرائیلی‌ها فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کنند.

ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه اسرائیلی هیوم خودش را اینگونه توصیف کرد: «من کسی نیستم که فکر کنم ادامه این شهرک‌سازی‌ها چیز خوبی برای صلح باشد.»

اما جناح حامی شهرک‌سازی‌ها در اسرائیل قدرتمند است. کنست، پارلمان اسرائیل، قانونی به عنوان «قانون تنظیمات» تصویب کرده است که ده‌ها شهرک غیرقانونی در داخل زمین‌های خصوصی فلسطینی‌ها را قانونی اعلام می‌کند.

فرآیند سازش

جامعه بین‌الملل راه‌حل مناقشه اسرائیل-فلسطین را تشکیل دو دولت می‌داند. رؤسای جمهوری پیشن آمریکا، دموکرات و جمهوری‌خواه، نیز بر این امر تأکید کرده‌اند. نتانیاهو نیز گفته‌ است که چشم‌انداز وی از صلح شامل دو دولت است.

اما در سال 2017 جامعه بین‌المللی بر این عقیده است که اقدامات نتانیاهو در توسعه شهرک‌سازی‌ها نشانی از پیابندی وی به مواضع اعلانی‌اش ندارد.

نخست‌وزیر اسرائیل در مقابل با رد این انتقادها می‌گوید مقصر شکست فرآیند سازش فلسطینی‌ها و عدم پذیرش اسرائیل و دولت یهودی از جانب آنها است.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

 

دستیابی به توافق نهایی سازش طی 70 سال گذشته تبدیل به رویایی برای هر رئیس‌جمهور آمریکا شده است.

ترامپ اعلام کرده که جارد کوشنر، دامادش، تلاش‌های دیپلماتیک در منطقه را هدایت خواهد کرد. اما کوشنر تجربه‌ای در سیاست خارجی نداشته و یک شخصیت ناشناخته در خاورمیانه است. هر گونه سخن از صلح یقینا با مخالفت‌های شدید مواجه خواهد شد.

راست‌های افراطی در اسرائیل اکنون علنان از الحاق کرانه باختری به اسرائیل سخن می‌گویند، تهدید که فلسطینی‌ها آن را کاملا جدی می‌انگارند.

صائب عریقات، دبیر کل کمیته اجرایی ساف، در واکنش به قانون تنظیمات می‌گوید: «صرفنظر از هر قانونی که پارلمان اسرائیل تصویب کند یا هر تصمیمی که قضات اتخاذ کنند، تمام شهرک‌های اسرائیلی در فلسطین اشغالی غیرقانونی و جنایت جنگی هستند. شهرک‌های اسرائیلی صلح و امکان راه‌حل دو دولتی را از بین می‌برند.»

سفارت آمریکا

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ماه گذشته میلادی در جلسه کابینه تأکید کرد: «اورشلیم پایتخت اسرائیل است و مناسب است نه تنها سفارت آمریکا بلکه تمام سفارتخانه‌ها به آنجا منتقل شوند.»

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس به معنای به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از جانب واشنگتن خواهد بود. این کار پایان سنت 70 ساله‌ای خواهد بود مبنی بر اینکه وضعیت بیت‌المقدس باید در راه‌حل نهایی مشخص شود. برخی تحلیلگران می‌گویند انتقال پایتخت به فرآیند سازش پایان خواهد داد.

جامعه بین‌المللی شرق بیت‌المقدس را پایتخت یک دولت آتی فلسطینی می‌داند.

ترامپ و نتانیاهو؛ آنچه درباره ایران، سازش و سفارت می‌گویند

 

ترامپ در دوران انتخابات وعده داده بود که سفارت را به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد اما اکنون از این وعده عقب نشسته است.

وی در مصاحبه با هیوم تلویحا اعلام کرد که موقعیت سفارت بخشی از توافق صلح بزرگ خواهد بود اما به جزئیات بیشتری اششاره نکرد. این کار همراستا با سیاست‌های پیشین کاخ سفید است که قانون سال 1995 کنگره برای انتقال سفارت را با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری تعلیق کرده است.

ترامپ علاوه بر اینکه نزد اسرائیلی‌ها محبوبیت بالایی دارد، در میان اعرابی که احساس می‌کردند دولت اوباما کنارشان گذاشته بود نیز محبوبیت دارد.

این کشورها از ترامپ می‌خواهند از تصمیمات یکجانبه اجتناب کند تا خیابان‌های کشورهای عربی خاورمیانه دچار شورش نشوند.

یک واقعیت مهم دیگر نیز گرم‌تر شدن روابط اسرائیل و برخی کشورهای عربی در سال‌های اخیر حول محور خصومت با ایران است. در صورت تغییر مکان سفارت، این دیپلماسی پنهانی ممکن است دچار آسیب شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.