۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد خبر: 504345

نمایش مستندی از زلزله اردبیل، شرایط اعزام هنرجو به ایتالیا، معرفی داوران جشنواره تئاتر هیلاج و برپایی یک سمینار تخصصی سینمایی از جمله خبرهای سینما و تئاتر در ۲۷ بهمن ماه هستند.

آخرین خبرها از سینما و تئاتر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فیلم مستند «نجات از نوع دوم» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «حسن قهرمانی» که درباره‌ی زلزله اردبیل است، آماده نمایش عمومی شد.

در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: «این فیلم پانزده سال بعد از زلزله‌ی اردبیل را روایت می‌کند؛ جایی که دو پدر برای نجات فرزندانشان که هر دو دختر بوده‌اند تلاش کردند؛ یکی باعث مرگ دخترش شده و دیگری دخترش را نجات می‌دهد...»

عوامل ساخت فیلم مستند ۲۲ دقیقه‌ای «نجات از نوع دوم» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسن قهرمانی، مدیر فیلمبرداری: عبدالله شکری؛ صدابردار: امین صبور؛ تدوین و صداگذاری: عبدالله شکری؛ موسیقی متن: بهرام رجبعلی‌زاده؛ عکاس: رضا عیسی‌پور؛ دستیار کارگردان و مدیر تولید: امین صبور؛ با حضور اسماعیل حقی، خانعلی باقری و اسماعیل ادنانی؛ تهیه‌کننده: حسن قهرمانی؛ تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

حسن قهرمانی در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با فیلم مستند «ویلکیج» که درباره‌ی قاچاق اشیاء عتیقه در شمال کشور است، شرکت کرده بود. وی متولد سال ۱۳۵۴ در اردبیل و فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما است. در کارنامه‌ی فیلمسازی او، آثاری چون محبت سرباز ایران، ترازوج، چه شور بود دریاچه من، عروسی عشایر، ابدی حماسه لر، مردی با شلوار میلیونی، لالایی بر فراز کوه‌های برفگیر، به چشم می‌خورد.

********

کمپانی تئاتر باران دومین کارگاه بین‌المللی بازیگری را در کشور ایتالیا در «جشنواره میان فرهنگی و آزمایشگاهی تئاتر ایتالیا» در سال ۱۳۹۶ خورشیدی و با همکاری گروه تئاتر بین‌المللی پوتلج(Teatro Polach) برگزار می‌کند.

پس از برگزاری موفق دوره اول، کمپانی تئاتر باران با مدیریت و همراهی “کیومرث مرادی” دومین ورک شاپ بین المللی بازیگری را در کشور ایتالیا در “جشنواره بینافرهنگی و آزمایشگاهی تئاتر ایتالیا”در سال۱۳۹۶خورشیدی با همکاری گروه تئاتر بین المللی پوتلچ (Teatro Polach) برگزار می کند. گروه بین المللی Teatro Polach بیش از چهل سال است که در دهکده ایی تاریخی در نزدیکی شهر رم کار خود را آغاز کرده است. این مرکز در اروپا و ایتالیا با نام INTERCULTURAL LABORATORY OF THEATER  PRACTICES مشهور است و هر سال بیش از ۱۰ کشور جهان را دعوت می کند تا در جشنواره INTERCULTURAL FESTIVAL LABORATORY THEATER PRACTICES شرکت نمایند. در هر دوره از جشنواره کنار اجرای نمایش که هر بعدازظهر اتفاق می افتد این جشنواره پذیرای دانشجویان علاقه مند به بازیگـری و کارگردانی از سراسر دنیا هستند و در طول جشنـواره با دعوت از اساتید بزرگ تئاتر، ورک شاپ های بی نظیری را برگزار می کنند. این مرکز با توافق با کیومرث مرادی و کمپانی تئاتر باران امسال پذیرای تعدادی محدود از دانشجویان و بازیگران جوان ایرانی خواهد بود تا در این دوره از جشنواره در ورک شاپ های بین المللی شرکت نمایند.

مکان جشنواره: این جشنواره همه ساله در دهکده کوچکی به نام “فارا سابینا” (Fara sabine) در نزدیکی شهر رم ایتالیا برگزار می شود.

زمان جشنواره: این جشنواره از تاریخ ۲۱ ژوئن تا ۳ جولای ۲۰۱۷ خواهد شد.

در هر دوره از جشنواره در کنار اجرای نمایش که هر بعد از ظهر اتفاق می‌افتد این جشنواره پذیرای دانشجویان علاقه‌مند به بازیگری از سراسر دنیا خواهد بود و در طول جشنواره با دعوت از اساتید شناخته شده تئاتر، کارگاه‌هایی برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در جشنواره

۱-داشتن گذرنامه و کارت ملی(ارایه کپی صفحه اول و دوم گذرنامه و همچنین کپی کارت ملی در هنگام ثبت نام الزامی است.

۲- ارایه رزومه کاری خود حداقل در دو صفحه تایپ شده و حداکثر در چهار صفحه (این رزومه اهمیت زیادی در انتخاب شما دارد، خواهشمنـدیم دوره های طی کرده و نمایش و یا نمایشنامه خوانـی های که بازی و یا کارگـردانی  کرده اید را در رزومه خود با ذکر نام کارگردان، سالن اجرا و تعداد اجرا به طور کامل بنویسید)

۳-دانستن زبان انگلیسی خوب است اما الزامی نبوده و در انتخاب شما تاثیر ندارد. در ضمن کیومرث مرادی به عنوان استاد و کارگردان در کنار گروه تا پایان اجرا و ورک شاپ ها خواهد بود و هر شب در پایان اجراها به جمع بندی و گفت و گو با گروه خواهد پرداخت.

۴-کلیه اعضایی انتخابی متعهد خواهند بود که در تمام طول جشنواره در محل جشنواره و ورک شاپ ها حضور خواهند داشت و از تردد و رفت و آمد به شهرهای دیگر به  شدت پرهیز خواهند کرد.

۵-ارایه دو قطعه عکس الزامی است.خواهشمندیم یک عکس از چهره خود ویک عکس در حالت ایستاده در هنگام ثبت نام خود ارایه نماید.

۶-از آنجا که تعداد محدودی می توانند در این تور شرکت نمایند نفرات اصلی پس از بررسی های مدارک توسط مدیران تئاتر باران و مصاحبه کیومرث مرادی انتخاب و اسامی نهایی اعلام خواهد شد.

برنامه های جشنواره:

- شرکت در ورک شاپ های بین المللی هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۴:۳۰ بعدازظهر.

- حضور در جلسات سخنرانی کارگردانان، پژوهشگران و هنرمندان بزرگ دعوت شده در این فستیوال، هر روز بعد از ظهر از ساعت ۵ تا ۷ بعد از ظهر.

- دیدن اجرای نمایش های دعوت شده از کشور های متفاوت جهان در جشنواره هر شب از ساعت ۷:۳۰ شب تا ۹ شب.

- گفت و گو و تمرین پرفورمنس گروه ایران برای شب پایانی جشنواره با کارگردانی “کیومرث مرادی” (رسم هر ساله این جشنواره این است که کلیه کسانی که در این فستیوال شرکت می کنند در شب پایانی قطعه نمایشی را اجرا و در جای جای این دهکده اجرا نمایند.)

برنامه های ویژه جشنواره:

۱-         برگزاری ورک شاپ بازیگری و کارگردانی یکی از بزرگترین کارگردانان معاصر “یوجنیو باربا”

۲-         برگزاری ورک شاپ”کین یوشی مارا” یکی از بهترین استادان تئاتر نو ژاپن

۳-         برگزاری ورک شاپ گروه Teatro Potlach توسط مدیر جشنواره Giuseppe Di Buduo و آشنایی با تکنیک های بازیگری این گروه.

۴-         برگزاری ورک شاپ بازیگری توسط Nathalie Mentha and Daniela Regnoli از بازیگران مشهور Teatro Polach که بیش از چهل سال است که در این گروه مشغول به کار هستند.

۵-         دیدن یکی از آخرین اجراهای نمایش “یوجینیو باربا”.

۶-         دیدن نمایش هایی از کشور هایی همچون آمریکا، برزیل، دانمارک، هلند، فرانسه و بلغارستان.

۷-         اجرای یک پرفورمنس ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ایی توسط گروه ایران به کارگردانی کیومرث مرادی در پایان جشنواره.

نکته: علاقه مندها می بایست تا تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ با ارایه کامل مدارک به صورت حضوری در محل  تئاتر باران حضور یافته و ثبت نام خود را انجام دهند. یک هفته پس از این تاریخ و بعد از مصاحبه کیومرث مرادی با ثبت نام کنندگان، اسامی نهایی توسط کمپانی تئاتر باران اعلام می شود.

هزینه های سفر:

۱- هزینه های اقامت شما در طول جشنواره حضور در جشنواره رایگان بوده و توسط جشنواره اسکان شما مهیا می شود.

۲- جشنواره کلیه هزینه ها شامل بیمه، خورد و خوراک و اسکان را پرداخت می کند.

۳- جشنواره متعهد است تا ویزای شما را برای مدت طول اقامت شما در جشنواره برای شما مهیا نماید. (جشنواره به هیچ عنوان نمی تواند بیش از این مدت برای شرکت کننده ها ویزای اقامت ارایه دهد.)

۴- هزینه های حمل و نقل کلیه شرکت کننده ها از فرودگاه شهر رم به محل جشنواره و برعکس توسط جشنواره پرداخت می شود.

۵- شرکت کننده های جشنواره موظف هستند تا هزینه بلیط هواپیما و همچنین ورودیه جشنواره را پرداخت نمایند.(که هنگام ثبت نام توسط کمپانی باران دریافت خواهد شد) این مبلغ هزینه های استاندارد جشنواره است و کلیه دانشجویان در سراسر دنیا می بایست آن را به جشنواره پرداخت می کنند.

۶-  مدیریت این سفر توسط کیومرث مرادی و کمپانی تئاتر باران انجام می گردد و کلیه کارهای اداری و هماهنگی این سفر توسط کمپانی تئاتر باران انجام می شود.

۷-  در صورتی که سفارت ایتالیا به هر دلیلی به شما ویزا ندهد، مسوولیتی متوجه برگزار کننده های این سفر نخواهد بود و کلیه هزینه های پرداختی شما پس از کسر هزینه ویزا (که توسط برگزار کننده ها به سفارت پرداخت شده است) به شما عودت داده خواهد شد.

۸-  اگر پیش از سفر شرکت کننده اعلام انصراف کند، کمپانی تئاتر باران پس از کسر ۷۰% از مبلغ پرداختی باقی مانده را به شرکت کننده باز می گرداند.

۹-  هزینه بلیط هواپیما از ایران به ایتالیا (رم) و بالعکس، هزینه ورود به جشنواره، هزینه ویزا، بیمه و ۱۶روز اقامت در جشنواره مبلغ نه میلیون و دویست و چهل و پنج هزار تومان است که در هنگام ثبت نام می بایست پرداخت گردد.

لطفا جهت ثبت نام با شماره تلفن ۶۶۱۷۶۸۲۵ کمپانی  تئاتر باران تماس گرفته و وقت برای ملاقات حضوری و ارایه مدارک خود دریافت نمایید.

********

گزیده‌ای از فیلم‌های کوتاه جشنواره کن ۲۰۱۶ در یازدهمین جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای که طی روزهای چهارم تا ششم اسفندماه امسال در تهران و در پردیس سینمایی آزادی برگزار می‌شود به نمایش در می‌آیند.

روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: برای نخستین بار  در جشنواره‌های ایران، نمایش گزیده‌ای از بخش ویژه فیلم‌های کوتاه جشنواره کن ۲۰۱۶ با عنوان short film corner پیش‌بینی شده است.

براساس این گزارش در این دوره جشنواره، علاوه بر گزیده فیلم‌های کوتاه جشنواره کن ۲۰۱۶، آثاری از جشنواره‌های مطرح جهان از جمله: جشنواره فیلم‌های۶۰ ثانیه دانمارک، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای پاکستان، جشنواره ۶۰ ثانیه‌ای هند، جشنواره ۱۰۰ ثانیه‌ای بوستون،  ویدیو میکر ایتالیا و ... نمایش داده می‌شوند.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای از ۴ تا ۶ اسفندماه به دبیری علی قربانی در تهران برگزار می‌شود.

********

به گزارش روابط عمومی سازمان هنری رسانه ای اوج، مستند بلند «پلاک ایران» با موضوع معرفی مناطق طبیعی کشور از جنگل های شمال تا کویر مرکزی ایران در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و مراحل نهایی آماده سازی خود برای پخش را پشت سر می گذارد.

پویان شادپور، کارگردان این مستند انگیزه خود از ساخت مستند «پلاک ایران» را به علاقه اش به طبیعت گردی مرتبط دانست و گفت: من از گذشته به کار طبیعت گردی و عکاسی در طبیعت مشغول بودم و دیدم چه خوب می شود اگر بتوانم سوژه های عکس خود را در قالب یک مستند تلویزیونی عرضه کنم.

وی در خصوص تفاوت مستند «پلاک ایران» با سایر کار هایی که در حوزه طبیعت گردی تا کنون انجام شده است، اظهار کرد: در این مستند تلاش کردم از زاویه نگاه تجربه خود، طبیعت را به تصویر بکشم. یعنی از ارائه موضوعات تخصصی درباره جزئیات و ویژگی های منطقه خودداری کنم و به عنوان یک طبیعت گرد، آنچه را که برایم جالب و جذاب بوده را در مستند به مخاطبین ارائه نمایم.

شادپور ادامه داد: این مستند، اولین مستند من در حوزه طبیعت گردی است و حتماً بین آنچه که در ذهن داشتم و آنچه که به عنوان خروجی عرضه می شود تفاوت هایی وجود دارد ولی تمام تلاشم بر این بوده که کار قابل قبولی برای علاقه مندان به طبیعت ایران باشد.

این کارگردان مستند در خصوص موقعیت های به تصویر کشیده شده در «پلاک ایران» نیز گفت: در این مستند مکان های مختلفی از جمله بخش های ماسوله، تالش و نوپل در جنگل های گیلان و همچنین بیابان های اطراف کاشان، پارک ملی کویر و کویر مرنجاب را از بخش های مرکزی کشور به تصویر کشیده ام که امیدوارم برای مخاطبین جذاب باشد.

 مستند ۲۶ دقیقه ای «پلاک ایران» به تهیه کنندگی عطاپناهی، در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش در می آید.

*******

محمود رضا رحیمی، سیامک احصایی، همایون ارشادی، محمد مساوات و مرتضی اسماعیل کاشی به عنوان اعضای هیئت داوران سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج؛ محمود رضا رحیمی، سیامک احصایی، همایون ارشادی، محمد مساوات و مرتضی اسماعیل کاشی اعضای هیئت داوران سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج را به ریاست محمود رضا رحیمی تشکیل می‌دهند.

طی روزهای آینده هیئت انتخاب ؛محمود رضا رحیمیو محمد مساوات اسامی نمایش های راه یافته به بخش تاتر سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج را اعلام خواهند کرد.

سومین دوره جشنواره فیلم و تاتر هیلاج ۵و ۶، اسفند ماه سال جاری در پردیس سینمایی کورش برگزار می‌شود.

*******

نمایشگاه دائمی عکس خانه نمایش با به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان عکاس از نمایش های اجرا شده در تماشاخانه های تهران راه اندازی می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه ی نمایش، این نمایشگاه که شامل بیست عکس از بیست هنرمند عکاس تئاتر است، پنجشنبه بیست و هشتم بهمن ماه با حضور هنرمندان و عکاسان تئاتر برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه شامل عکس هایی در قطع پنجاه در هفتاد است که در سالن انتظار خانه ی نمایش و در کنار نمایشگاه عکسهای قدیمی این تماشاخانه برپا می شود و هر ماه بیست عکس تازه، جایگزین عکس های قدیمی خواهد شد.

برپایه ی این خبر، عکسهای موردنظر مربوط به تمام تماشاخانه های تهران می شود که توسط هنرمندان عکاس حوزه ی هنر تئاتر عکسبرداری شده و به نمایش گذاشته می شود.

خانه ی نمایش همچنان همه روزه به غیر از روزهای شنبه با نمایش "بلاتاریا" نوشته و کار مهدی رحیمی سده در ساعت ۱۸ و نمایش "پنجره ی شکسته" نوشته ی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید داخ در ساعت ۲۰ پذیرای تماشاگران است.

علاقمندان به تماشای آثار نمایشی خانه نمایش میتوانند به نشانی میدان فردوسی، به سمت شرق، خیابان شهید موسوی (فرصت سابق)، کوچه شهید محمدآقا، پلاک ۳۴ مراجعه فرمایند و برای کسب تازه‌ترین اطلاعات به کانال رسمی اداره برنامه های تئاتر و خانه نمایش edaretheatervakhanenamayesh@ مراجعه فرمایند.

********

دومین سمینار تخصصی فجر " استعداد، اقتصاد و قانون در سینما" در سه کارگروه «استعداد و سینما»، «اقتصاد و سینما» و «قانون و سینما» برگزار می‌شود.

کارشناسان کارگروه «استعداد و سینما»، «خسرو سینایی»، «اکبر عالمی»، « امیرحسین ندایی» و «رویا ایروانی» خواهند بود و محور سخنرانی‌ها شامل سیستم آموزشی صحیح، تحقیق در تکنولوژی به‌روز و کارآموزی است. «جمال ساداتیان»، « محمدعلی حسین نژاد»، « حسین محمد پورزرندی» و « حمیدرضا شش جوانی»،  کارگروه کارشناسان  «اقتصاد و سینما» هستند که با محوریت نظام تولید سینمایی، نحوه سرمایه‌گذاری و برگشت سرمایه، به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

 کارگروه «قانون و سینما» با حضور « جمال خندان»، «جواد طوسی»، «حبیب ایل‌بیگی» و «سید یاسر ضیائی» برگزار می‌شود؛ مهم‌ترین محورهای سخنرانی این کارگروه شامل حق مؤلف، ثبت اثر و قوانین سینمایی تصویب‌شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل آموزشگاه فیلم‌سازی مستند آریا، محل برگزاری این سمینار یک‌روزه، سالن سیف‌الله داد خانه سینما است و تهیه بلیت برای حضور در آن رایگان است. علاقمندان جهت حضور در دومین سمینار تخصصی استعداد، اقتصاد و قانون در سینما می‌توانند با شماره‌های ۸۸۹۵۱۸۹۹-۰۲۱ و ۸۸۹۷۱۸۷۵-۰۲۱ تماس حاصل کنند یا درخواست خود را همراه با اطلاعات تماس به ایمیل arya.doc۲۰۱۵@gmail.com ارسال کنند.

ظرفیت این سمینار محدود است و طی روز ۵ اسفند ۱۳۹۵، از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه الی ۱۹ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

*******

با استقبال قابل توجه مخاطبان از فیلم "سینما نیمکت "  ،با مساعدت شورای صنفی نمایش ، پردیس های سینمایی زندگی و پردیس "ملت " نیز ،به  اکران این ساخته محمد  رحمانیان می پردازند .
به گزارش روابط عمومی گروه هنر وتجربه ،از امروز پردیس سینمایی زندگی و از یک شنبه هفته آینده ،پردیس سینمایی ملت به اکران این فیلم خواهند پرداخت.

«سینما نیمکت» دومین تجربه سینمایی محمد رحمانیان و اولین فیلم بلند او در ایران است. محمد رحمانیان بعد از آنکه در سال‌های اخیر نمایش‌های متعددی را در ستایش سینما و موسیقی با یک گروه نسبتا ثابت روی صحنه برده، «سینما نیمکت» را با همان مضامینی که در نمایشنامه‌های خود دنبال می‌کند و با همان گروه بازیگران این بار در قواره پرده سینما آماده نمایش کرده‎است.
ماجرای فیلم در سال های میان ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۱ و در دوران ممنوعیت ویدئو می‌گذرد . مردی نشسته بر یک نیمکت در حاشیه شهرهای بزرگ، فیلم‌های برتر تاریخ سینما را برای مردم اجرا می‌کند. به تدریج نمایش آن‌ها به یک نمایش گروهی بدل می‌شود.


بعد از دوره ۱۰ روزه نمایش فیلم در پردیس چارسو، سینما نیمکت به مدت ده روز در سینما فرهنگ و سپس ده روز در پردیس کورش به نمایش درمی‌آید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.