مدیرکل امورفنی مستمری های تامین اجتماعی، قوانینی نظیر بازنشستگی پیش از موعد را مغایر با اهداف اقتصاد مقاومتی و موجب به مخاطره افتادن سازمان تامین اجتماعی برشمرد.

وضعیت صندوق های بازنشستگی نگران کننده است

به گزارش «قدس آنلاین»،   سیدمحمدعلی جنانی گفت: جلوگیری از مصارف بی رویه و مدیریت تعهدات بلندمدت از ارکان اقتصاد مقاومتی در صندوق های بازنشستگی است اما آمار شاخص ها در سازمان تامین اجتماعی، به عنوان صندوقی که بیش از ٤٠ درصد جمعیت کشور را از پیش از تولد تا پس از مرگ تحت پوشش خود دارد، وضعیت نگران کننده ای را نشان می دهد.

وی افزود: آمارهای ما نشان می دهد که مصارف در این حوزه به شدت در حال افزایش است، به گونه ای که از سال ٦٠ تا سال ٩٤ رشد مستمری بگیران سازمان ١٥ برابر شده در حالی که تعداد بیمه شدگان ما ٧,٨ برابر رشد داشته است. از طرف دیگر تعداد مستمری های برقرار شده در سازمان از سال ٥٥ تا ٨٥، یعنی در مدت زمانی ٣٠ ساله، برابر بوده با میزانی که در ٩ سال اخیر ایجاد شده است.

جنانی تصریح کرد: این اعداد نشان می دهد شاخص های پیشتیبانی سازمان تامین اجتماعی به نصف تقلیل پیدا کرده و تعهدات بلند مدت به سرعت در حال افزایش است.

وی ادامه داد: آمارهای ما طی یک دهه، نشان می دهد ٣١ درصد هزینه های بلند مدت سازمان در سال ٩٤ مربوط به بازنشسته های پیش از موعد و ٢٤ درصد بازنشستگی های ما در مشاغل سخت و زیان آور است که اینها برای ما بسیار نگران کننده است.

مدیرکل امور فنی مستمری های تامین اجتماعی ادامه داد: ما برای هر مورد بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور ٩ سال بیش از دیگران ارفاق می دهیم، ٥٣٠ هزار تومان پول بیشتری بابت هر مستمری بگیر می پردازیم، به طور متوسط ٩ سال زودتر بازنشسته می کنیم و به طور متوسط ٩ سال کمتر حق بیمه می گیریم و میانگین سنی این عزیزان هم ١١ سال کمتر از مستمری بگیران معمولی ماست.

وی با طرح این سئوال که آیا بازنشسته کردن ١٤٤ هزار و ١٤٠ نفر با سن کمتر از ٥٠ سال، با اهداف اقتصاد مقاومتی تطابق دارد یا مغایرت، گفت: این افراد که زیر ٥٠ سال سن دارند بعد از بازنشستگی دوباره به سر کار بر می گردند و یک فرصت شغلی را از یک جوان می گیرند و در شغل دوم هم به صندوق ها حق بازنشستگی نمی پردازند.

جنانی افزود: ما به طور متوسط در بحث بازنشستگی پیش از موعد و مشاغل سخت و زیان آور، مجموعا دو میلیون و ٨٦١ هزار و ٨٩١ سال به این افراد ارفاق می دهیم!

وی ادامه داد: از طرف دیگر میانگین سن بازنشستگی عادی در زمان برقراری ٥٩ سال است ولی این میانگین در بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور ٤٨ سال است! اگر امید به زندگی در کشور را ٧٥ سال در نظر بگیریم این افراد خودشان ١٦ سال از بازنشستگی استفاده می کنند! این شاخص در بازنشستگی پیش از موعد به ٢٧ سال می رسد. البته استفاده خانواده و مستمری بگیرانشان که امری جداگانه است.

مدیرکل امور فنی مستمری های تامین اجتماعی با اشاره به ضروت آسیب شناسی برای یافتن دلیل این که چرا منابع سازمان به سرعت کاهش پیدا می کند گفت: این وضعیت نگران کننده به خاطر قوانین و لوایح و طرح هایی است که بر خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی از طرف مراجع قانونی بدون رعایت محاسبات اکچوئری تصویب شده و در نتیجه استحکام صندوق ها به ویژه صندوق تامین اجتماعی را زیر سئوال می برند.

وی افزود: ما در اقتصاد مقاومتی می گوییم باید بهره وری را بالا برده، از تلاش و کوشش نیروی انسانی استفاده بهینه و ایجاد و رشد اشتغال را پیگیری کنیم و... در این شرایط این سئوال مطرح می شود که آیا تحمیل بازنشستگی پیش از موعد و بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور به سازمان تامین اجتماعی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است.

جنانی افزود: از اهداف اقتصاد مقاومتی، ماندگاری صندوق های بازنشستگی است چرا که این صندوق ها باید بماند تا ما بتوانیم از نیروی کار و کارگر و تولید صیانت کنیم و اگر موجودیت این صندوق ها به خطر بیفتد امنیت ملی کشورمان دچار اختلال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با تحمیل اینگونه قوانین نظیر بازنشستگی زنان با ٢٠ سال سابقه کار، بازنشستگی رانندگان تاکسی با ٢٥ سال سابقه، همسان سازی ها بدون تامین بار مالی، بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور، سخت و زیان آور محسوب کردن مشاغلی که قاعدتا سخت و زیان آور نیستند و... که بعضا متاسفانه در قانون برنامه ششم هم آمده سازمان تامین اجتماعی دچار مخاطره خواهد شد.

مدیرکل امور فنی مستمری های تامین اجتماعی ابراز امیدواری کرد بررسی قوانین تعهدی که بدون احتساب بار مالی مصوب شده اند و در تعارض با اقتصاد مقاومتی قرار دارند در نمایشگاه «صندوق های بازنشستگی، پیشران توسعه ملی» مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.