اهواز-پس از گذشت یک هفته از شروع بحرانی تازه در خوزستان، وزیر جهاد کشاورزی و نیرو به این استان سفر کردند.

۳۰درصد ریزگردها منشأ داخلی دارد/گزینه های روی میز مدیران ارایه شد

به گزارش قدس آنلاین، آنچه این روزها در خوزستان خبرساز شده، بحرانی است که ریشه های آن مربوط به حضور مهمانان ناخوانده ای به نام ریزگردها برمی گردد.

این مهمان که نزدیک به ده سال است در گوشه و کنار ایران سربرآورده، از باتلاق های خشک شده در عراق سرچشمه می گیرد و سرچشمه همه این جریان در هزار قصه سیاسی و منفعت طلبی کشورهای منتفع از آب های منطقه نهفته است.

با این حال ریزگردهای خوزستان منشأ داخلی هم دارند. نمایندگان این استان در خصوص انتقال آب کارون به اصفهان  و اثرات تخریبی زیست محیطی این عملیات برای مردم خوزستان هشدار داده بودند.

۳۰ درصد ریزگردها منشأ داخلی دارد

حجت الاسلام ناصری نژاد که نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی است، بروز پدیده گردوغبار در خوزستان را نتیجه بی توجهی به طبیعت خوزستان دانسته و گفته که طرح های انتقال آب باعث بروز این مشکلات شده است.

به گفته وی انتقال آب از کارون اثرات منفی روی اراضی خوزستان گذاشته و باعث نابودی کشاورزی استان شده و کانونی برای تأمین حداقل ۳۰درصد ریزگردها ایجاد کرده است.

هشدارها در خصوص بحران های زیست محیطی در کشور سال های زیادی است گوش شنوایی پیدا نمی کند و حالا پیش بینی ها محقق شده و گریبانگیر مردم را گرفته است.

معضلات زیست میحطی زودتر از دیگر شهرها در اهواز خود را نمایان می کند و استان های دیگری که پس از خوزستانی ها با ریزگردها درگیر شدند، باید به هوش باشند که همین چند روز آینده آن ها هم با مشکلات همزمانی باران و گردوغبار دست و پنجه نرم خواهند کرد.

حل بحران در خوزستان به نظر می رسد به عهده دو وزیر افتاده؛ وزیر نیرو و وزیر جهاد کشاورزی محمد حجتی از سوی دولت مأمور شده تا به کانون های ریزگرد در خوزستان سر بزند و از نزدیک وضعیت را بسنجد؛ کارگروه تشکیل دهد و راه حل های پیش رو را ببیند و دست به کار شود.

امکانات نبرد با ریزگردها تا یک ماه آینده مهیا می شود

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مأمور ویژه  دولت صبح چهارشنبه وارد خوزستان شد و وقت خود را صرف تحقیق و تفحص از وضعیت اراضی مولد ریزگرد در این استان کرد.

در این بازدید که معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز وی را همراهی می کردند، کانون های ریزگرد در استان به صورت «هوایی» مورد ارزیابی و تحقیق قرار گرفتند.

پس از این بازدید، شامگاه چهارشنبه جلسه ای در استانداری اهواز تشکیل شد و طی آن راه های مقابله با این پدیده مورد بررسی قرار گرفت.

حجتی در این جلسه از مشارکت بسیج، جهاد نصر، اداره کل منابع طبیعی استان و برخی دستگاه های اجرایی خبر داد و اظهار کرد: تجهیزات و امکانات فنی تا یک ماه آینده برای حل این بحران آماده خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد که این طرح ضربتی و کوتاه مدت است. حجتی از طرحی طولانی مدت هم گفت که جامع است و می خواهد با ریزگردهایی که منشأ داخلی دارند مبارزه کند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی از طریق بیولوژیک، کاشت گیاهان، درختان سازگار با محیط و در نقاطی به صورت مالچ پاشی و رهاسازی آب در مدت چهار تا پنج سال تثبیت خواهد می شود.

وی همچنین به رسم مدیران دولت یازدهم، از مردم استان خوزستان عذرخواهی کرد.

برای مصرف شرب از هرجا لازم باشد آب منتقل می کنیم

در این جلسه همچنین به ریشه های این مشکل هم پرداخته شد.ستار محمودی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها  و مراتع کشور در این نشست با بیان اینکه در هیچ جای کشور طرح های انتقال آب بین حوضه ای برای مصارف صنعتی و کشاورزی اجرا نشده، اظهار کرد: برای مصارف شرب از هرجایی که نیاز باشد آب را با رعایت موازین قانونی و مصوبات دولت منتقل می کنیم و در این امر تنها به در مورد آب های مرزی است که با رعایت ضوابط و مقررات فنی و زیست محیطی برای کشاورزی و با هدف رونق بخشیدن به مناطق مرزی به صورت محدود استفاده شده است.

وی شست و شوی هشت هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط برق استان را عملیاتی پیچیده توصیف کرد و درباره قطع آب اهواز و ۱۰ شهر استان گفت: تصفیه خانه های شماره ۱ و ۲ اهواز در چهار روز آینده مجهز به برق اضطراری می شوند تا در موقع قطعی برق، شبکه توزیع آب در کلانشهر اهواز دچار مشکل نشود.

انتقال آب برای مصرف صنعتی پذیرفتنی نیست

با این حال استاندار خوزستان با بیان اینکه به نظر می رسد حجم انتقال آب کارون سنگین است، اظهار کرد: رئیس جمهور تأکید کرده که انتقال آب از کارون به مناطق مرکزی ایران فقط برای شرب باشد اما به نظر می رسد بیشتر باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: انتقال آب برای مصرف شرف، اقدامی بشری و انسانی است اما اگر از این آب در صنعت استفاده شود، پذیرفتنی نیست.

پای وزیر دیگری هم در این ماجرا دیده می شود. حمیدرضا چیت چیان، وزیر نیرو صبح پنج شنبه به خوزستان سفر کرد. البته بنا بود دیشب وارد اهواز شود اما فرودگاه این شهرستان مه گرفته بود و نمی توانست وزیر را به سلامت در آغوش کشد.

چیت چیان اول هفته هم در اهواز بود تا با بحران قطعی برق مقابله کند و نتیجه حضورش تصویب بودجه ۱۰۰ میلیاردی برای عایق کاری سامانه های برق رسانی استان بود.

حالا خوزستانی ها منتظرند تا حضور اعضای مختلف هیئت دولت در استان نتیجه ای جز طرح های موقت برای حل مشکل خوزستان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.