بجنورد – طرح تفکیک زباله از مبدا طی سال های گذشته در خراسان شمالی در یک مدت زمان کوتاهی اجرا شد اما متاسفانه این طرح با شکست مواجه شد و در حال حاضر اجرای این طرح در خراسان شمالی دوباره در دست اجرا است.

طرح تفکیک زباله از مبدا در بجنورد اجرا می شود

قدس آنلاین: زهره محمدی- سرمایه گذار طرح تفکیک زباله از مبدا در بجنورد می گوید: طرح تفکیک زباله از مبدا در بجنورد از یک ماه پیش استارت خورد و در حال حاضر اجرای این طرح آغاز شده است.

رمضان فهیمی اظهار می دارد: برای جمع آوری زباله های خشک از مبدا ۴ خودرو برای جمع آوری و ۲۰ نفر نیرو در شهر به کارگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش گروههای هدف اولین اقدام است، می افزاید: آموزش یک گروه ۶ نفره زن، یک گروه ۶ نفر مرد و مدارس ابتدایی سطح شهر از برنامه های دست اقدام است.

فهیمی خاطرنشان می کند: بعد از آموزش، این افراد به درب منازل می روند و خانواده ها را برای تفکیک زباله آموزش می دهند.

وی تصریح می کند: علاوه بر اینکه تلویزیون ها و بیلبوردهای سطح شهر نیز به تبلیغ این طرح کمک می کند، همایش هایی در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

این سرمایه گذار با بیان اینکه ۵۰ هزار خانوار در بجنورد آموزش خواهند دید، بیان می کند: تا پایان سال جاری آموزش ۱۵ هزار نفر انجام خواهد شد.

فهیمی می افزاید: اجرای این طرح علاوه بر اینکه به زیباسازی شهر و حفظ محیط زیست کمک می کند می تواند اشتغالزایی ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم رادر پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر انباری را برای انتقال مواد بازیافتی در حاشیه جاده بجنورد به سمت مشهد اجاره کردیم و در ماه حدود ۳۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه داریم که امید است این طرح با مشارکت مردم با موفقیت انجام شود.

وی یادآور می شود: به دلیل اینکه این طرح یک بار در این شهر با شکست مواجه شده ممکن است مشارکت مردم به سختی صورت گیرد اما با همکاری رسانه ها و آموزش ما به خانواده ها و فرهنگ سازی این طرح عملیاتی می شود.

فهیمی در پایان از مسئولین استانی خواست تا تسهیلاتی برای راه اندازی صنایع تبدیلی زباله در استان در اختیار آنها قرار دهد زیرا تحقق این امر هم به اشتغال استان و هم به بهداشت و حفظ محیط زیست کمک می کند.

تولید ۱۲۰ تن زباله

مدیر عامل سازمان پسماند خراسان شمالی نیز می گوید: میانگین تولید زباله در بجنورد ۱۲۰ تن در روز و در شیروان ۷۰ تن در روز است.

روح الله عظیمی اظهار می دارد: سرانه تولید پسماند نیز در شهرستانهای شیروان و بجنورد به ازای هرنفر روز ۶۱۹ گرم است.

وی با اشاره به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شیروان و بجنورد می افزاید: اجرای این طرح در شهرستان شیروان به خوبی پیش می رود و طی مدت ۵ ماه انجام می شود و اجرای طرح در بجنورد نیز طی همین هفته آغاز شده است.

وی خاطرنشان می کند: طرح تفکیک زباله از مبدا سطح بجنورد با مشارکت انبارداران ضایعاتی و سرمایه گذار طرح اجرا می شود و زباله گردها با رعایت نکات بهداشتی می توانند با سرمایه گذار همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه توجه به بعد اقتصادی این طرح باید کمتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح می کند: توجه مدیران به زباله به عنوان طلای کثیف موجب شده تا بعد زیست محیطی این موضوع نادیده گرفته شود بنابراین همه باید به خطراتی که زباله ها برای محیط زیست ایجاد می کند بیشتر توجه کنیم.

مدیر عامل سازمان پسماند خراسان شمالی درباره احداث کارخانه کمپوست نیز می گوید: در حال حاضر در مرحله فرآیند اداری تحویل زمین جانمایی شده برای احداث این کارخانه هستیم که البته وزارت کشور نیز قول اختصاص بخشی از اعتبار مورد نیاز برای احداث این کارخانه را داده است.

عظیمی می افزاید: از سال آینده تدفین زباله در محل جدید کارخانه کمپوست واقع در۳۴ کیلومتری جاده گیفان، بجنورد انجام می شود اما انتقال کارخانه قبلی به مکان جدید نیاز به اعتبار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.