استان ها: هر چند از سال ۹۳ سند راهبردی کاهش حوادث ساختمانی تدوین شده و بر همین اساس باید آمار حوادث منجر به فوت و آسیب دیدگی های ناشی از کار برای کارگران ساختمانی کاهش یابد اما واقعیت اینست که کوتاهی دستگاه های اجرایی به ویژه ادارات کار و تعاون در بازرسی های لازم جان کارگران را در معرض آسیب قرار داده و دست بسیاری از کارگران را از نان کوتاه کرده است.

نهاد های حمایتی و نبودحمایت از کارگران/نان آورانی که دستشان به نان نمی رسد

به گزارش قدس آنلاین بهمن ماه امسال شاید خبر ساز ترین ماه و رکوددار حوادث تلخ برای کارگران مازندران بود.

مرگ کارگر ۲۵ ساله اهل بابل به نام عارف حسن زاده شوب که هنگام جمع آوری داربست سقوط کرد و همچنین کارگر ۲۷ ساله ساختمانی که براثر برق گرفتگی در میربازار از توابع شهرستان بابلسر جان خود را از دست داد از  خاطرات تلخ جامعه کارگری است.

متاسفانه کارگران ساختمانی که با این شغل امرار و معاش می‌کنند در صورت ناتوانی و نقص عضو خسارات غیر قابل جبرانی متحمل می شوند که محمد ولی زاده در بابلسر یکی از ده ها نمونه افراد آسیب دیده است.

نان آورانی که دستشان به نان نمی رسد

محمد ولی زاده یکی از جوانان ساکن شهرستان بابلسر که فروردین سال ۱۳۸۶ حین کار در کارگاه ساختمانی بر اثر اتصال کابل برق دچار حادثه شد و دو دست و یک پای خود را از دست داد در زمره همین کاگرانی قرار داد که دستش از نان کوتاه شده است.

محمد که اکنون یک پسر شش ساله به نام علیرضا دارد، می‌گوید: «یک سال و نیم برای پیگیری کار خودم در دیوان عدالت اداری سرگردان بودم، امّا به هیچ نتیجه ای نرسیدم».

وی ادامه می دهد: «به دلیل این که حتی یک روز بیمه نبودم و ساختمان و کارفرمایان نیز مرا بیمه نکرده بودند، از مزایای بیمه تامین اجتماعی از جمله از کارافتادگی محروم ماندم.»

تقاضای محمد این است که مسئولان حداقل یک کار در حد توان برایش ردیف کنند تا بتواند خرج خود و خانواده اش را تامین کند.

وی می گوید: «بارها از شهردار گرفته تا شورای شهر و نماینده سابق مجلس درخواست همیاری کردم، آنان نیز قول پیگیری دادند اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد.»

ولی زاده با بیان اینکه اکنون دست های پیشرفته ای در کشور وجود دارد که می تواند زندگی را برای من راحت تر کند، ادامه داد: «به دلیل نداشتن توان مالی نمی توانم این دست های پیشرفته را تهیه کنم.

این جوان ۳۳ ساله می گوید: «ماهانه ۷۰ هزار تومان از طرف کمیته امداد دریافت می کنم و زندگی را می گذرانم زیرا چاره دیگری بریم نمانده است.

اقدامات بی نتیجه

هر چند که مسوولان مازندران تاکنون همایش های بی شماری را در این راستا با حضور کارشناسان امر برگزار کرده و حتی مدعی هستند با راه اندازی سامانه پایش بیمه کارگران ساختمانی این استان بسیاری از مشکلات را حل و فسخ کردند اما واقعیت اینست که خطرات تهدید کننده کارگران در کارگاه ها کاهش محسوسی داشته است و همچنان قربانی می گیرد.

مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه امسال برای بیمه ۴۰ هزار کارگر ساختمانی استان سهمیه از تامین اجتماعی اخذ شده است می گوید: یکی از دغدغه جدی و مطالبه مهم کارگران ساختمانی پوشش بیمه ای است.

کامران اصغری با اشاره به اینکه تا بهمن ماه امسال تعداد  ۶۵ نفر از کارگران ساختمانی در حوادث ناشی از کار جان باختند ادامه می دهد: این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی بیان می کند: متاسفانه سال گذشته در همین مدت ۷۵ نفر از کارگران ساختمانی بر اثر حوادث کار جان خود را از دست دادند.

وی اذعان می کند: بازسان اداره کل تعاون و کار سال گذشته بیش از ۲۳ هزار مورد بازرسی از کارگاه های ساختمانی انجام دادند و مهم ترین هدف این بازرسی ها هم پیشگیری از حوادث کار برای کارگران بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران همچنین به راه اندازی انجمن حفاظت مشاوران فنی در استان با هدف آموزش تخصصی به کارگران ساختمانی اشاره کرد و ادامه می دهد: ۱۲۳ انجمن و کانون قوی در استان وجود دارد و انتظار است که برای سهم بری بیشتر بیمه و مشکلاتی که وجود دارد، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی که اطلاع کافی از این امر دارند ، پیگیری لازم را در سطح ملی انجام دهند.

به نام کارگران به کام دیگران

بیمه ساختمانی به دلیل ارزان بودن و تعرفه پایین متقاضی بسیاری دارد از همین رو بسیاری از مشاغل که حتی یک روز در کارگاه ساختمانی فعالیت نداشتند در این استان موفق به دریافت بیمه کارگری شدند.

سامانه پایش بیمه کارگران ساختمانی که بهمن ماه امسال با هدف شناسائی افراد واجد شرایط و جلوگیری از سواستفاده دیگران از این بیمه ارزان قیمت در مازندران ررونمایی شد حالا نشان می دهد ۹۰ هزار نفر از افرادی که زیر پوشش بیمه ساختمانی در این استان قرار داشتند  در یک راستی آزمائی مردود شدند.

بر اساس گزارش رسمی انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران ۹۰ این تعداد افرادی بودند که در مشاغل دیگر اشتغال داشتند ولی از بیمه ساختمانی به خاطر ارزان بودن استفاده می کردند .

هر چند بر اساس قانون ، کارگران ساختمانی با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به تامین اجتماعی می توانند از این بیمه برخوردار شوند، اما در عمل تعداد زیادی از شعب تامین اجتماعی بدون اهمیت به مصوبات دولت و مجلس اقدام به بیمه و احراز صلاحیت بیمه شدگان کردند.

ضعف قانون

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با زدن مهر تایید بر این موضوع به قدس آنلاین گفت: با اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی بسیاری از دغدغه های امنیت جانی وکاری این قشر رفع شده است.

اکبر شوکت با اشاره به سواستفاده برخی افراد در برخورداری بیمه کارگران ساختمانی گفت:با راه اندازی سامانه پایش کارگران ساختمانی بسیاری از چالش ها این بخش کنترل شده است .

وی تاکید کرد : این سامانه باعث می شود تا کارگران واقعی ساختمانی از خدمات بیمه برخوردار شوند.

وی یادآور می شود: از لحاظ قانون ، ناظر مسئول اصلی ساخت و ساز است و باید در برابر حوادث ساختمانی نیز پاسخگو باشد.

اشوکت  ضعف فرهنگ ایمنی، کمبود کارگران ماهر ساختمانی، فقدان تفکر سیستمی و نبود آموزش را از مهم ترین عوامل افزایش حوادث ناشی از کار  بر شمرد و افزود: برخورد با متخلفان و پائین بودن جرایم تخلفات نیز از دیگر موانع بر سر راه است.

شوکت یادآور شد: در حال حاضر کارگران با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه هفت درصدی سهم خویش ، می تواند مشمول خدمات بیمه ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.