عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: به نظر می‌رسد درباره اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به یک فهم مشترک عمومی بین دولت، فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان نرسیدیم و جای کرسی‌های آزاداندیشی که این نظریه را تبیین کنند، خالی به نظر می‌رسد.

اقدام و عمل مسؤولان در ‌ترازوی نقد کارشناسان

قدس آنلاین - «اقدام و عمل» کلیدواژه فرمان رهبری در اقتصاد مقاومتی بود که امسال مدیران ارشد کشور باید همت خود را معطوف این عبارت در مسیر کاهش مشکلات اقتصادی مردم می‌کردند.

رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند: «آخر سالِ «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است و مسؤولان باید نشان دهند برای اقدام و عمل چه کرده‌اند؛ نگویند باید چنین بشود، بگویند چنین شد. نمی‌شود گلایه‌های مردم را نادیده گرفت؛ مسأله‌ گرانی و بیکاری و رکود مهم است؛ مسؤولان باید تلاش کنند.»

حال این پرسش مطرح است که آیا مخاطبان این نامگذاری به مأموریت خودعمل کرده‌اند؟ فارغ از جهت گیری خاص، واکنش صنعتگران به اقدام و عمل دولت در حوزه صنعت و تجارت را جویا شدیم.

تکرار حرف‌های سابق

در این باره، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: به نظر می‌رسد درباره اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به یک فهم مشترک عمومی بین دولت، فعالان اقتصادی و مصرف کنندگان نرسیدیم و جای کرسی‌های آزاداندیشی که این نظریه را تبیین کنند، خالی به نظر می‌رسد.

مجیدرضا حریری می‌افزاید: در سال اقدام و عمل هستیم، ولی می‌بینیم هر کسی دارد همان حرف‌های سابقش را تکرار می‌کند و تنها بر قامت آن لباس اقتصاد مقاومتی، پوشانده است.

وی می‌گوید: شاه بیت اقتصاد ما تولید است، نه تولید برای 70 میلیون ایرانی، بلکه تولید صادرات محور که بتواند با دنیا رقابت کند؛ با این نگاه در اقدام و عمل هم دولت به عنوان سیاستگذار و هم تولیدکنندگان و مردم در رفتار اقتصادی خود، ناموفق بوده اند.

وی تأکید می‌کند: بخش عمده نرخ 4/5 درصدی رشد را به جای تولید صنعتی و معدنی و کشاورزی، مدیون افزون‌تر فروختن نفت هستیم.

حریری می‌افزاید: در صادرات غیرنفتی هم با اینکه از نظر حجمی بیشتر فروخته‌ایم، ولی هیچ تغییر محسوسی در درآمدها نداشته‌ایم و این بدان معناست که خام فروشی کرده‌ایم، 350 دلار در هر تن فروختیم، ولی 1340 دلار برای هر تن وارد کردیم، یعنی اینکه خام فروختیم و محصولات با ارزش افزوده 4 برابر وارد کردیم.

رشد منفی صنعت و معدن

وی تصریح می‌کند: وزارت صنعت و معدن قطعه‌ای از پازل سیاست‌های اقتصادی دولت است که کارنامه‌اش همان نمودارهای اقتصادی است که به ما می‌گوید، 50 درصد ظرفیت تولید ما معطل مانده است.

وی می‌افزاید: رفتار سیاستگذار باید طوری باشد که فعال اقتصادی در مسیر درست حرکت کند و مصرف کننده هم باید حمایت کند، اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد و می‌بینیم که در تولیدات معدنی رشد منفی 10 داشتیم و در صنعت هم منفی یک درصد رشد را شاهد هستیم، فقط در کشاورزی رشد 3 درصدی داشتیم که قابل تقدیر است و شرایط جوی و سیاستگذاری هر دو در آن دخیل بودند.

اما عضو خانه صنعت و معدن ایران در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به اقدام‌های دولت، در بخش تولید نسبت به 5 سال گذشته وضعیت رو به بهبود است، بویژه از سال 89 که شرایط اسفناکی را تجربه می‌کردیم، امروز رو به جلو حرکت می‌کنیم.

آرمان خالقی با اشاره به ایام پایان سال و رونق بازار کسب و کار در این فصل می‌افزاید: با وجود رکود حاکم بر بازار، از آن شرایط اقتصادی که تولید را به قهقرا برد به حالت ثبات و ایستایی رسیده‌ایم و با تجهیز منابع در بخش تولید، سال آینده سال بهتری برای کشور خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.