کشورهای عضو گروه ۲۰ تاکید کردند که راه حل نظامی به تنهایی به صلح در سوریه منجر نخواهد شد.

تاکید کشورهای عضو گروه ۲۰ بر حل سیاسی بحران سوریه

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از رأی‌الیوم، برای اولین بار از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، کشورهای غربی و عربی حامی معارضان سوریه، روز جمعه در حاشیه نشست های گروه ۲۰۰، نشست برگزار کردند.

این نشست چند روز قبل از آغاز مذاکرات سوریه در ژنو برگزار شد.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان که کشورش میزبانی نشست گروه ۲۰ را بر عهده دارد، گفت که همه شرکت کنندگان خواهان حل سیاسی بحران سوریه هستند، زیرا راه حل سیاسی به تنهایی به صلح در سوریه منجر نمی‌شود.

ژان مارک ایرو وزیر خارجه فرانسه گفت که گفتگوی صریح با آمریکا درباره مسأله سوریه، امری مهم است.  

وی گفت از روسیه می‌خواهیم که بر نظام سوریه فشار بیاورد تا از تروریست دانستن همه معارضان دست بردارد، و الا مذاکراتی در ژنو برگزار نخواهد شد.

یک منبع غربی گفت که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در این نشست گفته است که تا زمانی که روس‌ها خود را از مواضع دمشق درقبال معارضان دور نکنند، هیچگونه همکاری نظامی با آن‌ها وجود نخواهد داشت.

مذاکرات ژنو درباره حل بحران سوریه در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد، اما برگزاری سه دور از این مذاکرات زیر نظر سازمان ملل متحد، به‌دلیل کارشکنی‌ حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تروریسم، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

در تاریخ ۲۴-۲۳ ژانویه سال جاری میلادی (۴ و ۵ بهمن) در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید. اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.

مذاکرات آستانه ۲ نیز طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مسلح، ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد.

دور بعدی مذاکرات آستانه بر اساس توافق اولیه‌ای که در مشورت‌های دیپلماتیک نهایی خواهد شد در کمتر از یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

آتش‌بس فراگیر در سوریه از ۱۰ دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.