بجنورد- با توجه به اینکه خراسان شمالی در واقع استانی با محور کشاورزی و باغداری است و عمده مردمان روستایی استان به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند ولی متاسفانه به دلایل مختلف همه ساله شاهد وارد شدن خسارت فراوان به بخشهایی از کشاورزی هستیم.

هزاران تن پیاز در حال نابودی/اشک پیازکاران خراسان شمالی درآمد

قدس آنلاین- ملک محمد علیزاده: نبود زیرساختهای اصول کشاورزی، نبود اتحادیه های قوی کشاورزی در منطقه، نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، اجرایی نشدن یکپارچه سازی اراضی، نبودن انبارهای بزرگ و استاندارد برای نگهداری برخی از محصولات و عدم رعایت الگوی کشت موجب شده که هر ساله شاهد وارد شدن خسارتهای بزرگی به بخش های از کشاورزی استان باشیم.

در این میان شاید رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان بیش از هر چیز باعث وارد شدن خسارت های فراوان به این بخش از جامعه تولید کننده استان می شود به طور مثال یک سال کاشت بیش از اندازه سیب زمینی، یک سال گوجه فرنگی و یک سال خیار و... باعث می شود بدلیل عدم تقاضای کافی و نبود صنایع تبدیلی مناسب در استان شاهد از بین رفتن محصولات و وارد شدن خسارت ها باشیم.

امسال نیز بسیاری از کشاورزان استان بدلیل افزایش سطح زیر کشت پیاز و عدم رعایت الگوی کشت، متناسب نبودن عرضه و تقاضا، نبود انبارهای استاندارد در سطح استان برای نگهداری مناسب محصول و عدم صادرات مناسب این محصول و فاسد شدن و از بین رفتن هزاران تن پیاز در سطح استان دچار ضرر و زیان های فراوانی شده اند که برای بسیاری از آنها این خسارت ها جبران ناپذیر است. در سال جاری در خراسان شمالی، با توجه به شرایط مناسب کشاورزی بیش از ۱۲۰ هزار تن محصول پیاز تولید شده که رقم قابل توجهی است.

ولی به دلایلی که اعلام شد در حال حاضر حدود ۲۰ هزار تن پیاز در انبارهای کشاورزی در حال فاسد شدن و از بین رفتن است به همین جهت با چند تن از تولیدکنندگان پیاز استان به گفتگو نشستیم تا از وضعیت این قشر زحمت کش تولید کننده بیشتر آگاه شویم.

یکی از کشاورزان منطقه حصار گرمخان قارلق در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: متاسفانه امسال با توجه به اینکه محصول تولیدی ما بهترین محصول بوده ولی به علت عدم صادرات و عدم حمایت دولت و جهاد کشاورزی دچار ضرر و زیان فراوان شدیم.

یونس یزدانی با بیان اینکه تولید هر کیلو پیاز برای کشاورز حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ تومان هزینه در بردارد اظهار می کند: برای اینکه دچار ضرر و زیان فراوان نشویم مجبور شدیم پیاز را کیلویی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بفروشیم ولی هنوز هم بیش از ۷۰ تن پیاز تولیدی در انبارها داریم.

وی می افزاید: درخواستمان از مسئولین استانی خصوصاً جهاد کشاورزی و استانداری، این است که واقعا به فکر ما تولید کننده ها و کشاورزان که با زحمات شبانه روزی محصول تولید می کنند، باشند و برای کمک به این قشر زحمت کش و تولید کننده اقدام کنند.

یکی دیگر از کشاورزان قلعه جق نیز می گوید: ما در روستای قلعه جق ۲ هکتار زمین را محصول پیاز کاشتیم و برای تامین هزینه ها ۴۰ میلیون تومان وام برداشتیم، ولی متاسفانه با پیگیریهای فراوان که صورت گرفت، نتوانستیم محصول را بفروش برسانیم و مجبور شدیم برای تامین هزینه ها و دستمزد کارگران، بخشی از پیاز تولیدی را به قیمت ۳۰۰ تومان بفروشیم و هم اکنون نیز بیش از ۸۰ تن پیاز روی دست ما مانده است که در حال خراب شدن است.

ایرج نورانی می افزاید: اگر مسئولین فکری به حال ما نکنند، مجبور به فروش خانه خواهیم شد تا وام های بانک را بدهیم که در این صورت از زندگی ساقط خواهیم شد.

کشاورز دیگری از روستای آق تپه نیز با بیان اینکه امسال ۵ هکتار زمین را برای کشت پیاز اختصاص دادیم می افزاید: برای تولید این پیاز دو میلیارد ریال هزینه شده که در حال حاضر ۳۰۰ تن پیاز تولیدی ما در انبار در حال پوسیدن است و به علت عدم تقاضا نتوانستیم آن را به فروش برسانیم.

رحمانی می افزاید: جهادکشاورزی استان از ما ثبت نام به عمل آورد که پیاز ها را کیلویی ۲۰۰ تومان از ما بخرد علیرغم اینکه این مبلغ هزینه بسته بندی آنان هم نمی شود ولی تا کنون حتی یک کیلو هم خریداری نکرده است.

وی اظهار می کند: از استانداری و مسئولین استان عاجزانه تقاضا مندیم فکری بحال ما بکنند که در حال نابودی هستیم.

یکی از کشاورزان منطقه آذر سا نیز که ۴ هکتار زمین را به کشت پیاز اختصاص داده بود می گوید: ۱۲۰ تن پیاز تولیدی من بوده که پیش از یکصد میلیون تومان برای تولید آن هزینه کردم ولی تا کنون حتی یک کیلو هم نتوانستم بفروشم و پیازها در حال از بین رفتن است.

فرهادی می افزاید: جهاد کشاورزی هم بر خرید ثبت نام کرد ولی هیچ اقدامی صورت نگرفت حتی یک خبر هم از ما نگرفتند که حال و روز ما چگونه است.

وی با اشاره به اینکه برخی از دوستان کشاورز ما بدلیل بدهی های زیاد و هم اکنون دچار بیماری شده و در بیمارستان بستری هستند می گوید: از مسئولین می خواهم برای کمک به ما چاره ای بیاندیشند.

کشاورز منطقه شاهپسند نیز می گوید: متاسفانه امسال وضعیت محصول پیاز با مشکلات زیادی مواجه بوده و چون صادرات صورت نگرفته کشاورزان منطقه دچار ضررهای فراوانی شده اند.

آذربین می گوید: در حال حاضر تنها از خانواده ما حدود ۱۱۰ تن پیاز موجود است و در منطقه شاید صدها تن کشاورزان روی دست آنان مانده و در حال خراب شدن است.

۱۰ هزار تن پیاز در انبارهای بجنورد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد نیز می گوید: تولید محصول پیاز در سال جاری در شهرستان بجنورد افزایش چشمگیری داشت و متاسفانه بدلیل عدم صادرات این محصول هم اکنون حدود ۱۰ هزار تن پیاز در بجنورد روی دست کشاورزان شهرستان و خریداران مانده است.

عیسی وحدانی می افزاید: سال گذشته محصول پیاز صادراتی خوبی به خارج از کشور خصوصاً عراق داشتیم که امسال کشور عراق پیاز مورد نیاز خود را از ترکیه تامین کرد و صادرات بسیار اندکی به کشور ترکمنستان صورت گرفته و مابقی پیاز ها هم اکنون در انبارهای کشاورزی در حال پوسیدن و خراب شدن است.

وی با بیان اینکه متاسفانه از سوی دولت هیچ گونه اقدامی برای کمک به کشاورزان برای خرید پیاز یا صادرات انجام نشد می گوید: در مقطعی اعلام شد که دولت کیلویی ۲۷۰ تومان خرید می کند ولی متاسفانه اقدام قابل توجهی صورت نگرفت.

وحدانی می افزاید: با توجه به سرمایه گذاری زیاد کشاورزان برای تولید پیاز و با توجه به مرغوبیت پیاز استان هم اکنون بسیاری از کشاورزان تولید کننده با مشکلات زیادی مواجه شده اند و بدهی های زیادی به بانک و بازار  دارند که توان پرداخت آن را ندارند.

وی می گوید: از مسئولین استان و جهادکشاورزی تقاضا می کنیم هر کمکی می توانند برای جبران خسارت وارده و خرید این محصول انجام دهند تا بخشی از خسارت وارده به کشاورزان که اکثرا از نظر مالی ضعیف هستند جبران شود.

معاون اتحادیه خوار بار فروشان بجنورد هم می گوید: همانگونه که در بحث وقوع سرما و یخبندان در شمال و سرمازدگی محصولات باغی باغداران شهرهای شمال کشور، دولت وارد عمل شد و پرتقال های سرمازده را کیلویی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان برای تهیه کنسانتره از کشاورزان خرید تا بخشی از خسارت وارده به باغداران جبران شود این اتفاق در این استان و شهرستان هم می توانست رخ دهد مخصوصا اینکه اکثر کشاورزان ما خرده کشاورز و ضعیف هستند.

رمضان اصغری ادامه می دهد: ولی متاسفانه هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته و خسارتهای جبران ناپذیری به کشاورزان ما خورده است.

نبود انبارهای استاندارد

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهادهای کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز در همین خصوص می گوید: در سالجاری ۱۲۴ هزار تن پیاز در استان از انواع زرد و قرمز تولید شده که بخش عمده ای از آن به فروش رسیده یا صادر شده است.

حضرت قلی حیدری می افزاید: از یک ماه گذشته که ۴۰ هزار و ۲۱۶ تن پیاز در انبارهای کشاورزان استان بوده با خرید تضمینی یک ماه ای که از تاریخ ۱۵ آذر سال جاری تا ۱۵ دی ماه انجام شده و با رایزنی های فشرده ای که با وزارت خانه و سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی سراسر کشور داشتیم،  به آنان اعلام آمادگی کردیم که پیاز مرغوب و درجه یک برای صادرات موجود است.

وی ادامه می دهد: این امر خوشبختانه نتیجه داده و در حدود یک ماه گذشته تعدادی از استان ها و کشور ترکمنستان و عراق صادرات انجام شد که در حال حاضر روزانه حدود ۵ تن از استان خارج می شود و اکنون حدود ۱۷ هزار تن پیاز برابر آماری که داریم در استان موجود است.

وی می گوید: برای ادامه صادرات به کشورهای مختلف و سایر استان ها از کانالهای مختلف اعلام آمادگی کردیم و در حال رایزنی هستیم.

حیدری اضافه می کند: با توجه به اینکه هم اکنون پیازهای استان های همدان، اصفهان، خراسان رضوی، کهکیلویه و بویر احمد و برخی از استان های دیگر که در انبارهای استاندارد نگهداری شده به بازار می آید، به کشاورزان عزیز توصیه می کنیم پیازهای موجود خود را نگه ندارند و هر قیمتی که خریدار بود عرضه کنند زیرا با توجه به قیمت های جهانی و منطقه ای که در کشورهای همسایه وجود دارد قیمت پیاز افزایش نخواهد یافت و بر اساس شرایط عرضه و تقاضا تعیین می شود.

وی می افزاید: کلیه اطلاعات کشاورزان را در سایت و سامانه اطلاعاتی وزارت قرار دادیم که چنانچه تقاضایی برای خرید باشد به فروشندگان اعلام می کنیم.

مکاتبات با بازرگانان عراق نتیجه بخش نبود

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه و راز و جرگلان نیز می گوید: ما از نزدیک شاهد مشکل کشاورزان و پیازکاران استان و شهرستان هستیم و تا کنون ۲ جلسه با حضور استاندار- اتاق بازرگانی و سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شده که مشکل این قشر زحمت کش مورد بررسی قرار گرفته استم

قربانی می افزاید: مکاتباتی با استان های دیگر نیز داشته ایم و در هفته گذشته نیز اینجانب که در کشور عراق برای زیارت عتبات حضور داشتم با بازرگانان عراق نیز جلساتی داشتیم که خیلی نتیجه بخش نبود.

وی ادامه می دهد: روز گذشته نیز نامه ا ی به وزیر محترم جهادکشاورزی و وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به مشکلات کشاورزان ارسال کردیم که منتظر جواب هستیم.

وی اظهار می کند:  یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم و پیگیری شد بخشودگی سود و تاخیر وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان برای کشاورزانی که از بانکها تسهیلات گرفته اند بود که با توجه به فصل زراعی و مشکلات کشاورزان این بخشودگی در سال ۹۶ هم خواهد بود که امیدواریم کمکی به قشر زحمت کش و تولید کننده کشور شده باشد.

طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز می گوید: مشکل این پیازکاران از دو ماه پیش به یک دغدغه تبدیل شده بود که در دو ماه گذشته ۷۰ هزار تن پیاز در انبار های این کشاورزان موجود بود  که خوشبختانه الان به ۲۰ هزار تن رسیده است.

مهندس علی اکبری می گوید: طی مذاکراتی که با سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی استان صورت گرفت، اتاق بازرگانی، راه برون رفت از این معضل را صادرات پیاز به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و.. اعلام کرد.

وی می افزاید: ولی متاسفانه بعد مدتی اعلام کردند که با پیگیری ها صورت گرفته متاسفانه قیمت پیاز هم در آن کشورها پایین بوده و اگر صادرات صورت بگیرد، ضرر خواهیم کرد.

اکبری می افزاید:  بعضی از کشورها نیز اصول تشریفاتی برای خرید کالا دارند و کالایی را می پذیرند که از نظر آنان، شکل و اندازه کالا باید به یک اندازه باشد، در غیر این صورت از نظر آنان این کالا کیفی نیست.

وی می گوید: اکنون ما در مجلس به شدت درگیر این موضوع هستیم که وزیر را استضیحاح کنیم و در صحن علنی مجلس حضور یابد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان می گوید: اکنون باغداران با تلاش های فراوان محصولی را تولید می کنند وعلی رغم این به ظاهر نرخ تضمینی وجود دارد ولی عملا اتفاقی نمی افتد که کیلویی ۲۴۰ می خرند که این مبلغ هزینه حمل کالا هم نیست.

اکبری می افزاید: وزارت جهاد کشاورزی از این نرخ گذاری ها پیداست که عاقبت اندیشی برای محصولات ندارد که نتیجه آن این می شوید که گاهی در بعضی در سال ها تولید محصول بیش از نیاز است نیز به اندازه نیاز هم تولید نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی آب بسیاری هدر می رود می گوید: فرض کنید هزینه تمام شده پیاز کیلویی ۳۰۰ تومان باشد، اما آبی که در سال های آینده به یک بحران تبدیل می شود ارزش  قیمت تمام شده آن بیشتر است که باید لحاظ شود.

اکبری می گوید: بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی یک تهدید است که در سال گذشته انگور منطقه با آن کیفیت ارزشمند به دلیل قیمت پایین و تعرفه بالای صادرات، کشاورزان رغبتی برای جمع آوری محصولات ندیدند به همین دلایل این محصول مصرف احشام شد.

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و منابع طبیعی می گوید: امسال نیز بیماری سفید انگور نیز تمام محصول ها را نابود کرد که نشان از بی برنامه گی در حوزه کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.