معاون اول رئیس جمهور با اشاره به منشاء داخلی تشکیل ریزگردها، مهمترین رسالت دستگاه های مسئول در این زمینه را شناسایی و مطالعه مناطق اصلی تشکیل ریزگردها عنوان کرد.

بسیج امکانات کشور برای حل مسائل استان خوزستان

به گزارش قدس آنلاین، جلسه بررسی مسائل و مشکلات استان خوزستان ظهر امروز (شنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. 
 
جهانگیری با اشاره به مسائل دو هفته اخیر استان خوزستان و قطع شدن آب و برق ناشی از شرایط جوی، گفت: کل امکانات کشور باید برای حل مسائل استان خوزستان بسیج شود. 
 
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ریزگردها و گرد و خاک که همراه با رطوبت و بارندگی شد ، اختلالات و اشکالاتی در شبکه توزیع برق استان خوزستان ایجاد کرد، اظهار داشت: مردم این استان در برابر مسائل و مشکلات ناشی از ریزگردها صبوری و تحمل همراه با بزرگواری کردند و باید از صبر و متانت این مردم قدردانی شود. 
 
وی همچنین با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری های مستمر وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و نیز مدیران استان خوزستان، افزود: در جریان حوادث اخیر اقداماتی ضربتی و خارج از روال معمول کارها صورت گرفت تا هرچه سریعتر مشکلات مردم استان مرتفع شود. 
 
جهانگیری با یادآوری اینکه بخشی از علت تشکیل ریزگردها داخلی و بخشی منشاء خارجی دارد، خاطرنشان کرد: در دیدارهای مقامات جمهوری اسلامی ایران با مقامات کشور عراق موضوع ریزگردها بارها مطرح شده و یکی از محورهای اصلی مذاکرات بوده است اما متاسفانه دولت عراق با مسائل و مشکلات متعددی روبروست که البته وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست با طرف مقابل مذاکره و موضوع را تا حل و فصل نهایی پیگیری خواهند کرد. 
 
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به منشاء داخلی تشکیل ریزگردها، مهمترین رسالت دستگاه های مسئول در این زمینه را شناسایی و مطالعه مناطق اصلی تشکیل ریزگردها عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی اجرای طرح مقابله با ریزگردها است که امیدوارم با برنامه ریزی های انجام شده در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات موثری در این زمینه صورت پذیرد. 
 
وی افزود: اتفاقات اخیر ناشی از شرایط جوی و حوادث طبیعی بوده است و با وجود همه اقدامات صورت گرفته ممکن است مجدداً با این گونه شرایط روبرو شویم به همین دلیل وزارت نیرو باید برنامه ریزی لازم را انجام دهد تا در صورتیکه برق استان با اختلال مواجه شد، از قطع آب پیشگیری گردد و فعالیت شبکه آبرسانی و تصفیه خانه ها با وقفه مواجه نشود. 
 
جهانگیری با اعلام اینکه مسائل استان خوزستان اخیراً در دو جلسه هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: نگاه دولت به استان خوزستان نگاهی ویژه است و رئیس جمهور در این جلسات تاکید ویژه داشتند که شخصاً پیگیر مسائل استان خوزستان باشم و آقای روحانی بر لزوم بکارگیری همه امکانات برای حل مشکلات تاکید کردند. 
 
معاون اول رئیس جمهور استان خوزستان را از مهمترین استان های کشور برشمرد و گفت: استان خوزستان قلب تپنده توسعه ایران است و اگر خللی در فعالیت این استان ایجاد شود، کل کشور دچار مشکل خواهد شد. 
 
وی با اشاره به صدمات و خساراتی که مردم استان خوزستان در دوران دفاع مقدس متحمل شدند، افزود: مردم استان خوزستان حق بزرگی بر دولت و نظام دارند و مشکلات استان خوزستان مشکلات ملی تلقی می شود نه مشکلات استانی و منطقه ای که باید به طور ویژه برای حل آن تلاش کنیم. 
 
جهانگیری با اشاره به اقدامات شبانه روزی و تلاش های بی وقفه وزارت نیرو در روزهای اخیر، گفت: وزارت نیرو اقدامات خوبی در استان خوزستان انجام داده و بر اساس گزارش وزیر نیرو، پیشگیری های لازم برای جلوگیری از قطع آب و برق انجام شده و در صورت وقوع پدیده های ناگهانی و قطع برق، شبکه آبرسانی استان دیگر با مشکل مواجه نخواهد شد. 
 
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه ریزی های صورت گرفته ازسوی وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با ریزگردها و بیابان زدایی در کانون های تشکیل ریز گردهای استان خوزستان، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور باید تامین اعتبار برای طرح مقابله با ریزگردها در استان خوزستان را بعنوان یکی از موضوعات و اولویت های اصلی مدنظر قرار دهد و برای تامین اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه بصورت ویژه تلاش کنند. 
 
وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها باید به وزارت جهاد کشاورزی در اجرای طرح مقابله با ریزگردها کمک کنند، تصریح کرد: این یک الزام و تکلیف سازمانی از منظر اقتصاد مقاومتی است و استاندار خوزستان نیز اختیار کامل دارد که امکانات استان را برای اجرای این طرح بسیج کند. 
 
جهانگیری همچنین خواستار مشارکت و حضور نیروهای مسلح و نیروهای بسیج برای کمک به اجرای این طرح شد و افزود: امیدوارم این برنامه خارج از روال معمول و با اقداماتی  جهادی و ضربتی هرچه زودتر به نتیجه برسد. 
 
معاون اول رئیس جمهور از تشکیل جلسه آتی چند هفته آینده در استان خوزستان خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد یک ردیف بودجه برای حل مسائل و بحران های استان خوزستان در بودجه سال 96 کل کشور گنجانده شود. 
 
جهانگیری از ستاد مدیریت بحران کشور نیز خواست که مسائل و مشکلات استان خوزستان را بطور ویژه دنبال کند و گفت: برنامه ریزی های لازم برای حل مسائل اخیر استان خوزستان انجام و وظایف هر بخش و هر دستگاه تعیین شده است اما در صورت نیاز کارگروهی نیز برای ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه ایجاد خواهد شد. 
 
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به دغدغه های مردم خوزستان درباره رود کارون و آلودگی آب این رودخانه که ناشی از پساب واحدهای صنعتی است، گفت: دولت تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ کرده و مقرر شده در برنامه ششم توسعه، واحدهای صنعتی آلاینده که در بالادست کارون قرار دارند، وضعیت خود را در چارچوب الزامات زیست محیطی اصلاح کنند و در غیر اینصورت تعطیل خواهند شد. 
 
جهانگیری همچنین با اشاره به مصوبه دولت در سال 93 مبنی بر ارائه تسهیلات به مردم استان خوزستان برای عایق بندی منازل و تجهیزات استان، این مصوبه را تصمیمی مناسب و کارآمد توصیف کرد و خواستار پیگیری این مصوبه برای اجرا شد. 
 
معاون اول رئیس جمهور در پایان این جلسه به بارش باران و برف در استان های مختلف در چند روز اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: در برخی استان ها سیل جاری شده و برخی از مردم با مشکل مواجه شده اند که لازم است ستاد مدیریت بحران کشور و نیز مدیران استانی بسیج شوند و مشکلات مردم را حل و فصل کنند و وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه نیز برای جبران خسارات وارد شده به مردم پیشنهاد مشخصی را برای طرح در جلسه هیئت وزیران آماده کنند. 
 
آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز هم در این نشست با قدردانی از اقدامات جهادی دولت و به خصوص وزارت نیرو، گفت: در چند روز اخیر وزارت نیرو بصورت ضربتی و جهادی وارد عمل شد و اقدامات شبانه روزی و مهمی را انجام دادند و نیروهای متخصص این وزارتخانه از سراسر کشور به استان خوزستان اعزام شدند. 
 
وی همچنین از وزارت جهاد کشاورزی برای برنامه ریزی در جهت رفع یکی از مشکلات اصلی استان یعنی ریزگردها قدردانی کرد و گفت: مطالعات و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و امیدوارم ردیف بودجه مناسبی برای حل مشکلات استان خوزستان در بودجه سالانه لحاظ شود. 
 
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان همچنین با قدردانی از تلاش های بی وقفه و شبانه روزی استاندار خوزستان و نیز با تشکر از سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حق آبه تالاب های استان به خصوص تالاب هورالعظیم و شادگان، گفت: باید از مردم استان خوزستان به خاطر صبوری در برابر مشکلات نیز قدردانی شود. مردم استان با متانت و صبوری اجازه ندادند که برخی جریانات سوء استفاده گر از شرایط بوجود آمده بهره برداری کنند. 
 
در این جلسه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به مصوبه دو سال پیش طرح توسعه پایدار استان خوزستان، این مصوبه را کارساز و موثر در حل مشکلات استان خوزستان دانست و گفت: البته اجرای این مصوبه مستلزم تامین منابع مالی است که باید در قالب طرح های میان مدت و دراز مدت و با اولویت بندی اجرا شود. 
 
رحمانی فضلی استان خوزستان را استانی مهم و تاثیر گذار در کشور توصیف کرد و خواستار توجه ویژه برای حل مشکلات استان توسط مسئولین شد. 
 
چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در این نشست گزارشی از دلایل ایجاد مشکل قطعی برق و آب در استان خوزستان ارائه کرد و گفت: در روزهای نخست بهمن ماه گرد و خاک با منشاء جنوب شرق اهواز در استان پراکنده شد به گونه ای که مقدار آن بی سابقه بود و یک لایه ضخیم بر روی تاسیسات برق و خطوط انتقال برق قرار گرفت که پس از بارندگی و ایجاد رطوبت در هوا این خاک تبدیل به گل شد و مشکلاتی را در سطح شبکه انتقال و توزیع و نیز در پست های برق بوجود آورد. 
 
وی افزود: با از بین رفتن رطوبت هوا مشکل قطع آب و برق از بین رفت اما گرد و خاک همچنان بر روی تاسیسات وجود داشت و پس از بارش، رطوبت و مه غلیظ که در 23 بهمن ماه ایجاد شد، پدیده قطع آب و برق تکرار شد و پنچ نیروگاه و تعدادی از پست های برق استان از مدار خارج شد. 
 
وزیر نیرو ادامه داد: همان روز با تعدادی از مدیران وزارتخانه عازم اهواز شدم و ضمن بررسی مسائل، تصمیمات لازم اتخاذ شد و پس از برق رسانی به تصفیه خانه ها مشکل قطع آب مرتفع شد و سپس نیروگاه ها نیز یکی پس از دیگری به مدار بازگشتند. 
 
وی با اشاره به تکرار این پدیده و حادث شدن مشکلات در اثر بارندگی و گرد و خاک، گفت: روز پنجشنبه نیز به همراه معاونین آب و برق وزارتخانه و تعدادی از مدیران عامل در اهواز بودم و همه توان وزارتخانه برای تمرکز بر این مسئله بسیج شد و کارها مورد پیگیری قرار گرفت. 
 
چیت چیان ادامه داد: 16 دیزل ژنراتور از شهرهای مختلف به اهواز منتقل و در تصفیه خانه ها مستقر شد تا در صورت مشکل قطع برق برای آب شرب مردم و شبکه آبرسانی مانعی ایجاد نشود. با کار شبانه روزی و طاقت فرسای دست اندرکاران وزارت نیرو هم اکنون این دغدغه رفع شده است که در صورت قطع برق با مشکل قطع آب مواجه نخواهیم شد. 
 
وزیر نیرو همچنین با اشاره به اقدامات و تدابیر اندیشیده شده برای پیشگیری از قطع برق گفت: متاسفانه امکانات ما در استان محدود بود اما از تمام شرکت های توزیع و برق منطقه ای، امکانات لازم به اهواز اعزام شد و از روز گذشته 102 گروه در اهواز مشغول فعالیت هستند و با برنامه ریزی انجام شده طی 15 روز آینده قرار است کل شبکه توزیع برق اهواز شستشو داده شود و چنانچه تجهیزات شبکه توزیع نیاز به تعویض داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. 
 
چیت چیان اظهار داشت: قرار است در پست های برق نیز سیستم شوینده مستقر شود و هم اکنون سیستم شوینده برای 26 پست حساس استان خریداری شده و اقدامات لازم در حال انجام است. همچنین 1500 دکل از دکل های انتقال فوق توزیع که حساسیت بیشتری دارند و نیز خطوط انتقال برق در دست شستشو است تا گرد و غبار و خاک از روی تاسیسات و شبکه توزیع برق زدوده شود. 
 
وزیر نیرو همچنین از برنامه ریزی صورت گرفته برای عایق کاری شبکه های توزیع برق خوزستان ظرف یکسال آینده خبر داد و گفت: برای این کار نیازمند برخی تجهیزات هستیم که باید از خارج وارد شود که البته سفارشات آن داده شده و امیدوارم ظرف یکسال آینده کل شبکه توزیع برق استان عایق بندی شود و پست های برق نیز تحت پوشش سیلیکون قرار گیرند. 
 
وی گفت: در روزهای اخیر علاوه بر بسیج امکانات وزارتخانه و حضور متخصصین و کارشناسان، کارگروهی متشکل از دو مدیرعامل سابق، تعدادی از اساتید دانشگاه و برخی مدیران اسبق استان خوزستان تشکیل شده و گزارش کاملی درخصوص مشکلات اخیر استان تهیه کردند که البته حدود 90 درصد با برنامه ها و تصمیمات اخیر وزارت نیرو انطباق و همپوشانی داشت. 
 
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به حضور و بازدید خود از کانون های گرد و خاک در منطقه از اتخاذ تدابیر اجرایی و ساختاری برای حل بحران خبر داد و گفت: در کوتاه مدت برای 40 هزار هکتاری که کانون اصلی بحران است راهکار بیولوژیکی اندیشیده شده و تا آخر امسال با غرس صدها هزار نهال و مرطوب سازی منطقه از شدت ریزگردها کاسته خواهد شد. 
 
وی همچنین افزود: در طرح میان مدت نیز برای تامین آب و احیای بیش از 700 تا 900 هزار هکتار از اراضی مطالعات ویژه ای انجام شده است. 
 
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم به مصوبه سال 1393 دولت در خصوص خوزستان نظیر ارایه تسهیلات برای عایق بندی ساختمان ها و مراکز اداری و نیز تامین حق آبه تالاب های هورالعظیم و شادگان و اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز با پافشاری بر این مصوبه تالاب ها دوباره زنده شده اند و توجه به محیط زیست استان در صدر اولویت ها قرار گرفته است. 
 
ابتکار همچنین با بیان اینکه برای مقابله و مهار کانون ریزگردها در خارج از کشور تلاش های بسیاری انجام شده و امروز مسئله ریزگردهای استان خوزستان به عنوان یک مسئله بین المللی در قطعنامه های بین المللی مد نظر قرار گرفته است، گفت: طرح هایی با دولت عراق در میان گذاشته ایم تا آنها با استفاده از تجربیات ایران بتوانند ریزگردها را مهار کنند، اما در شرایط ویژه این کشور چنین اقداماتی با تاخیر و کندی مواجهه است. 
 
وزیر اطلاعات نیز در این جلسه از هوشمندی مردم خوزستان در جریان اتفاقات اخیر که باعث نامیدی دشمنان انقلاب و نظام برای سوءاستفاده از احساسات مردم انقلابی استان شدند و دغدغه های خود را با متانت و صبوری بیان کردند، قدردانی کرد. 
 
استاندار خوزستان هم با قدردانی از پیگیری های مستمر معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و نیز حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان خوزستان برای رسیدگی به مشکلات استان، گفت: امام جمعه و نمایندگی ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز همراهی خوبی در این زمینه داشتند و در کمک به آرامش استان دریغ نکردند. 
 
برخی نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه ضمن قدردانی از دولت به خاطر رسیدگی به مسائل استان خوزستان خواستار پیگیری و استمرار برنامه ها تا رفع مشکلات و حصول نتیجه شدند. 
 
سردار باقری رئیس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح هم با اشاره به بسیج نیروهای مسلح در استان خوزستان و در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات برای حل مشکلات استان، گفت: نیروهای مسلح و بسیج در اجرای طرح های میان مدت و بلند مدت آماده همکاری هستند. 
 
در این جلسه که وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشتند مسائل اخیر استان خوزستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای حل این مشکلات اتخاذ گردید. 
 
در این نشست همچنین مقرر شد برنامه ریزی های لازم برای پیشگیری از تکرار این اتفاقات در قالب طرح های میان مدت و بلند مدت انجام شود و همه دستگاه ها نیز موظف شدند همکاری های لازم را برای حل مسائل استان خوزستان انجام دهند.
منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.