استان ها: قلعه سینوکان یکی از آثار تاریخی شهرستان سراوان است که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد، اما در طول سالیان گذشته به دلیل کم‌توجهی به حفظ آثار تاریخی، در معرض تخریب قرار گرفته است.

قلعه باستانی سینوکان در حال تخریب، مسؤولان نظاره می کنند

قدس آنلاین - حسین سپاهی: قلعه سینوکان مربوط به دوران پس از اسلام و در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان، شهر جالق، دهستان سینوکان واقع شده است.

عضو شورای اسلامی اسلام آباد سینوکان در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد این بنا گفت: بنای تاریخی دهستان سینوکان قلعه‌ای موسوم به قلعه ۳۰۰ ساله است؛ این قلعه از چهار طبقه تشکیل شده و دیوارهای بلند و معماری زیبایی در آن طراحی شده و شامل چند برج است که در آن‌ها یک برج اصلی وجود دارد و داخل اتاق‌ها در هر طبقه از چوب مسقف شده است.

ابراهیم الهیاری با بیان اینکه در این قلعه چاه آب وجود داشته که خشک شده، افزود: همه مردم دهستان سینوکان در همین چهار طبقه زندگی می‌کردند.

وی دلیل پا برجا ماندن این قلعه را نوع مصالح به کار رفته در آن ذکر کرد و گفت: معماران ماهر محلی با بهره گیری از تجربه خود، برای ساخت قلعه سینوکان تخم گیاهی به نام «توتری» را با گِل مخلوط می‌کردند و ملاتی چسبناک می‌ساختند که وقتی خشک می‌شد، شدیدترین رگبارها و باران‌های فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را نداشته و به همین دلیل قلعه پایدار مانده است.

نمادی از فرهنگ قوم بلوچ

الهیاری با انتقاد از تعلل اداره میراث فرهنگی تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان بر چه اساسی قلعه سینوکان را یک اثر تاریخی می‌نامد در حالی که در حال تخریب است و آن را مرمت و بازسازی نمی کند؟

وی گفت: متأسفانه میراث فرهنگی به‌جای حمایت و تلاش برای ماندگاری تاریخ این بنا که به عنوان نمادی از فرهنگ قوم بلوچ به شمار می‌رود، آن را به حال خود رها کرده تا از بین برود.

وی تأکید کرد: اگر میراث فرهنگی توان نگهداری از آثار تاریخی را ندارد و برای آن‌ها ارزش تاریخی ندارد، آن‌ها را به ثبت نرساند و آثار تاریخی را به مردم بسپارد تا آن‌ها برای حفظ و نگهداری از آثار تصمیم بگیرند.

عضو شورای اسلامی سینوکان بیان داشت: این اثر اگر چه برای میراث فرهنگی ارزشی ندارد، اما برای مردم سینوکان نشانی از قدمت و تاریخ آنان است.

 وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در خصوص مسؤولیت و حفاظت از ابنیه تاریخی گفت: شما در مقابل حفظ آثار تاریخی شهرستان مسؤول هستید و آنچه را که از گذشتگان به ارث رسیده باید حفاظت و به نسل‌های دیگر منتقل کنید.

ضربه به میراث گذشتگان

الهیاری با بیان اینکه بی‌مهری به قلعه سینوکان ضربه ای جبران ناپذیر به میراث ارزشمند گذشتگان وارد می‌کند، گفت: مسؤولانی هم هستند که این بی توجهی‌ها را می‌بینند و سکوت اختیار کرده‌اند؛ سکوتی که تاوان آن نابودی تاریخ، هویت و فرهنگ گذشته این مرز و بوم است.

وی افزود: تاریخ و هویت بومی و ملی ما براحتی دارد از بین می‌رود و تنها کاری که مسؤولان ما تاکنون انجام داده‌اند این است که نظارگر این ویرانی باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.