ضرورت جهت دهی به ارزش‌ها و رسالت سنگین نهادهای فرهنگی

قدس آنلاین - یکی از مسایل مهم امروز جامعه که البته باید آن را بیشتر یک معضل اجتماعی با درونمایه‌های فردی توصیف کرد، بحث افسردگی و متأسفانه افزایش ابتلای افراد جامعه به آن است، به گونه‌ای که برخی آمارها می‌گوید، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم ما به یکی از انواع افسردگی مبتلا هستند.

بخش مهمی از چرایی و ریشه‌های این مسأله به ناکامی‌هایی باز می‌گردد که ممکن است در زندگی هر فردی نشانه‌ای از آن وجود داشته باشد.

از سویی از آنجا که متأسفانه افکار و رویکردهای بخش قابل توجهی از جامعه در سال‌های اخیر بیشتر به سمت امور مادی و محاسبه گری‌های دنیوی رفته، بنابراین مُدام فراز و فرود در این بخش موجب درگیر شدن روح و روان افراد می‌شود، ضمن آنکه نباید از این نکته هم غافل شد که افزایش رقابت‌های مالی و مقایسه کردن‌ها، همچنین وجود چشم و هم چشمی‌ها میان خانواده‌ها و در نتیجه تنش‌هایی که در این ارتباط رخ می‌دهد، در ایجاد اضطراب و ناآرامی و نیز افسردگی تأثیرگذار بوده است.

تب مدرک گرایی و رقابت‌های ناسالم و غیرمنطقی در حوزه علمی نیز در این ماجرا مؤثر بوده است، بدین معنا که افراد همواره در حال مقایسه خود با دیگران هستند که در افزایش افسردگی و نگرانی مؤثر است.

این در حالی است که اگر بشر به هدف خلقت و بحث کمال گرایی توجه جدی کند، بسیاری از این مشکلات رخ نمی‌دهد و برعکس جنبه‌های معنوی زندگی تقویت می‌شود.

اگر نگاهمان به زندگی و دنیا بر اساس هدف خلقت باشد- آن گونه که بزرگان دین توصیه کرده اند- و این دنیا را نه قرارگاه اصلی، بلکه محل عبور به سمت منزلگاه ابدی بدانیم و بر این مبنا باورهای اعتقادی خود را قوی کنیم، بر بسیاری از مشکلات از جمله همین افسردگی‌ها غلبه می‌کنیم و زندگی شادتر و سالم‌تر و آرام‌تری خواهیم داشت.

حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی نیز باید بکوشند از طریق ابزار رسانه و اطلاع رسانی مناسب، کار فرهنگی کنند تا باور و دیدگاه مردم نسبت به حقیقت زندگی و دنیا اصلاح شود و این طور نباشد که ما گرفتار آفت زندگی دنیوی صرف با نگاه اومانیستی باشیم؛ بویژه روحانیت و حوزویان به عنوان کسانی که هدفشان در تبلیغ دین در نهایت هدایت مردم به سمت کمال حقیقی و سعادت واقعی است، در این میان نقش بسیار پررنگ‌تری دارند.

افزون بر کار کردن روی مباحث معرفتی و اعتقادی برای اصلاح نوع سبک زندگی و دیدگاه‌های افراد جامعه، باید خود حوزویان در درجه اول چنان زندگی کنند که مردم از مشاهده آن‌ها به سمت ساده زیستی و زندگی به دور از استرس و اضطراب و افسردگی میل و گرایش یافته و در واقع از آن‌ها الگوی عملی بگیرند.

* عضو هیأت علمی جامعة الزهرا(س)

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.