۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 505208

 ماجرا به چهار سال پیش باز می گردد. نخستین هفته دی ماه ۱۳۹۱، بیش از سه سال از وزارت تنها وزیر زن جمهوری اسلامی می گذشت.

زندگی با جوهره سیاست و طبابت

قدس آنلاین - بار دیگر نامش بر سر زبان ها افتاد، وقتی - با هشتگ تحریم دارو- توییت کرد: در زمان ریاست جمهوری پیشین، من به خاطر پافشاری در مساله تخصیص ارز به داروهای ضروری، با پیامک(!) برکنار شدم. ... همین شناسه، برای به یاد آوردن نام و چهره همیشه خنده روی دکتر مرضیه وحید دستجردی، آیا کافی نیست؟ مگر چند وزیر داریم که -با پیامک و از راه دور- از کار برکنار شده و بر سر ارز داروی وارداتی با رییس جمهور وقت وارد مناقشه شده باشد؟ همان ماجرایی که اکنون دیگر هیچ راز پنهان و پوشیده ای در خود ندارد. 

روایت تلخ

 ماجرا به چهار سال پیش باز می گردد. نخستین هفته دی ماه ۱۳۹۱، بیش از سه سال از وزارت تنها وزیر زن جمهوری اسلامی می گذشت. از حدود یک ماه پیش از آن، برخی رسانه ها از تیره شدن روابط میان رییس جمهور وقت- احمدی نژاد- با وزیر بهداشت کابینه اش- مرضیه وحید دستجردی- خبرهایی منتشر کرده بودند. گفته می شد مناقشه به اختلاف نظر آن دو بر سر برکناری دکتر باقر لاریجانی- رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی تهران -  بازمی گردد، جایی که گویا رییس دولت و برخی دولتمردان دیگر خواستار برکناری دکتر باقر لاریجانی بوده اند و خانم وزیر اما زیر بار نمی رود. در همان روزها وقتی خبرنگارها از رحیمی-معاون اول رییس جمهور- درباره این اختلاف نظرها پرسیدند، او پاسخ داد: من نمره بالایی به ایشان می‌دهم و تا وقتی احمدی نژاد رییس جمهور باشد، خانم وحید دستجردی هم وزیر می ماند. با این وجود، بحث برکناری، زمانی بیشتر بالا گرفت که وزیر بهداشت در مصاحبه هایی از اختصاص یافتن ارز اقلام دارویی به واردات بیل و غذای سگ پرده برداشت و زبان به انتقاد گشود. چالش رییس دولت و وزیر چندان به درازا نکشید و رییس جمهور وقت، سرانجام وزیر بهداشت را برکنار کرد، در شرایطی که در حکم معرفی سرپرست تازه، از وزیر پیشین نام نبرد و از وی تشکر نکرد. در نهم دی ماه ۹۱، روزنامه ایران- ارگان رسمی دولت- نوشت: علت برکناری وزیر بهداشت، تنها سرپیچی وی از برکناری لاریجانی نبوده است.

انقلاب، پدر، آرمان

اصالت اصفهانی دارد اما زاده به سال ۱۳۳۸ در تهران است. در ۱۶ سالگی وارد  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می شود. سال‌های تحصیل، هم زمان می شود با سال‌های انقلاب که او را به یک دانشجوی سیاسی تبدیل می کند. پدر «دکتر سیف الله وحید دستجردی» است که پس از انقلاب، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر می شود، مسوولیتی که  ۱۶ سال عهده‌دارش است.

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، مرضیه وحید دستجردی با همسرش که دندانپزشکی می‌خواند، آشنا می شود. آن ها ازدواج و در مراسم ساده زندگی شان را شروع می کنند.

 مرضیه یک پزشک جوان و آرمانگراست. مانند بسیاری از جوان های آن روزگار. هم‌دوره‌ای‌هایش می‌گویند با عشق و علاقه به درمان بیماران محروم می‌پرداخت و این رویه را بعدها وقتی در بیمارستان آرش در شرق تهران- نزدیک حکیمیه و خاک سفید- طبابت می کند، ادامه می دهد. در همان سال ها خواهرش «الهه» روزنامه‌نگار شد، هرچند بعدها به دندانپزشکی پرداخت. در دهه ۶۰، «الهه» به سرویس اجتماعی کیهان رفت. جایی که خواهرش «مرضیه» نیز به هوای سرزدن به خواهر به تحریریه آن جا می رفت. روزنامه ای که مدیریت اش با خاتمی و چپ های آن دوره بود. درباره آن روزها -هفتم آبان ماه ۱۳۶۳ که هنوز دانشجو بود- در خاطرات مرحوم  آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده:  « دختر دکتر وحید دستجردی آمد و از انحرافات اخلاقی در دانشگاه‌ها و انزوای حزب الله گفت.». «مرضیه» در  سال ۱۳۶۷  بورد تخصصی اش را در رشته جراحی زنان و زایمان گرفت. برای مجلس چهارم، نامزد و در دور دوم از تهران وارد خانه ملت شد. او به مجلس پنجم هم راه یافت. در سال‌های آخر نمایندگی، خانم وحید دستجردی بیشتر به کارهای مدیریت پزشکی پرداخت.

شروع وزارت

پس از سوم تیر ماه ۱۳۸۴ که دولت احمدی نژاد بر سر کار آمده بود، هنگامی که رییس جمهور وقت  تصمیم گرفت برای نخستین بار در تاریخ دولت های جمهوری اسلامی، یک وزیر زن را به کابینه ببرد، کمتر کسی فکر می کند، قرعه به نام دکتر مرضیه وحید دستجردی بخورد. خودش ماجرا را چنین روایت می کند: من برای جلسه‌ای به دفتر ریاست جمهوری دعوت شدم. خودم فکر می‌کردم باید جلسه‌ای باشد درخصوص مسائل سلامت زنان کشور. فکر نمی‌کردم بحث وزارت من باشد. وقتی که رفتم چنین پیشنهادی مطرح شد. ابتدا نپذیرفتم، قرار شد بیشتر فکر کنم. من هم جوانب کار را سنجیدم و با خیلی‌ها مشورت کردم و سرانجام پذیرفتم. با خودم فکر کردم حالا که مردی پیدا شده تا چنین مسوولیتی را پس از ۳۰ سال از انقلاب به عهده زنی قرار دهد، این‌که بخواهم شانه خالی کنم و آسایش و آرامش خودم را ارجح بدانم، شاید اجحاف باشد به زنان کشورم.

 تصمیمات خبرساز

در دوران وزارتش، خانم دکتر تصمیم هایی را گرفت که در زمان خودش، خبرساز شد. یکی از جنجالی‌ترین این تصمیم ها ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکدیگر بود. حدود یک سال پیش از آن نیز ابطال آزمون دستیاری در سال ۸۸ و در دوره وزارت وحید دستجردی، خبرساز شد. همان ماجرایی که در آن، شماری از پزشکان شرکت کننده در آزمون معتقد به تقلب و فروش سووالات آزمون بودند که آزمون از سوی خانم وزیر ابطال شد و مقامات مرکز سنجش پزشکی برکنار شدند. چالش بر سر مرجع تعیین تعرفه‌های پزشکی، بیماران رها شده در حاشیه اتوبان و بازدیدهای  شبانه و ناگهانی خانم وزیر از بیمارستان‌ها و پیامدش، برکناری چند مدیر بیمارستانی متخلف از تصمیم های خبرساز وزارت وحید دستجردی بود. او همچنین در واپسین هفته های دوره وزارتش از کارنامه اش دفاع کرد و از اجرای برنامه دندانپزشک خانواده،افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در همه رشته‌های علوم پزشکی، حذف کامل زباله های بیمارستانی و افزایش سن امید به زندگی ایرانیان به ۷۳.۶ سال خبر داد.همچنین در دوره وزارت خانم دکتر بود که ۲۰۲ داروی گرانقیمت و مرتبط با بیماری های خاص، زیر پوشش بیمه قرار گرفت، تصمیم مهمی که موجب شد بسیاری از بیمارهای نیازمند و کم درآمد بگویند: خدا پدر خانم وزیر را بیامرزد، هرچند بعدها برخی رسانه ها نوشتند: برخی از اقلام این فهرست دارویی در مرحله آزمایشگاهی هستند و به عنوان دارو ثبت نشده‌ اند.

این روزها ...

در۳۱  فروردین ۹۵، آیت الله صادق آملی لاریجانی- رییس قوه قضاییه- در حکمی ، دکتر وحید دستجردی را به سمت مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. مرضیه وحید دستجردی، بار دیگر آن جا خبرساز شد که در برنامه تلویزیونی "دستخط" شبکه پنج، خانم دکتر وجیهه مرصوصی- همسر سعیدحجاریان- را دوست ۴۰ساله خود خواند و گفت، با خانواده حجاریان رفت و آمد خانوادگی دارد. او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری گفت: در دوره وزارت کم سختی نکشیدم و روزی یک مشت قرص می خورم.

در یکم بهمن ماه ۹۵، زمانی که بحث های انتخاباتی - بیش و کم- بالا می گرفت، خبری منتشر شد، مبنی بر این که مرضیه وحید دستجردی در انتخابات ۹۶ ، نامزد جریان اصولگرا خواهد بود و می آید تا با حسن روحانی رقابت کند. او که دیگر سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی- یک تشکل سیاسی نوپا- نیز شده بود، در یک نشست رسانه ای به این خبر واکنش نشان داد و گفت: اینکه نام بنده را برای انتخابات آینده علم می کنند، دروغ محض است.

از وی یک اظهارنظر انتخاباتی دیگر نیز ثبت شده است. مرضیه وحیددستجردی درباره تعداد نامزدهای اصولگرا در انتخابات پیش رو، به خبرنگاران می گوید:  به حق امام رئوف- امام رضا(ع)- امیدواریم فراوانی نامزدها را نداشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.