مشهد- درج سلسله گزارش‌هایی در روزنامه قدس از وضعیت «کشف رود» قصه پرغصه ای است که هنوز پس از ۱۲ سال نیز در حاشیه کلانشهر مشهد شنیده می‌شود، اما پیگیری‌هایی که این رسانه انجام داد، بالاخره مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی را بر آن داشت تا در رأس هیأتی از معاونان با حضور در روزنامه قدس توضیحاتی در این خصوص را ارایه کند.

فاضلاب جاری در «کشف رود» سال آینده خشکانده می شود

مهناز خجسته نیا: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست از صفر تا صد اقدام‌های انجام شده در کشف‌رود را تشریح و گلایه‌هایی هم از برخی نامهربانی‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی امر مطرح کرد.

محمدحسن جعفری البته در این جلسه دبیر کارگروه نجات کشف‌رود نیز خبرهای خوشی برای نجات این رودخانه که به قصه پر غصه‌ای تبدیل شده، اعلام کرد و قول‌هایی داد که آینده درخشانی برای رودخانه کشف‌رود در پی خواهد داشت.

حسین علی میرزایی در نشستی صمیمانه که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در محل روزنامه قدس برگزار شده بود از احداث چهار تصفیه خانه لوکال بر روی کشف‌رود خبر داد و گفت: عملیات احداث اولین تصفیه خانه لوکال بر روی کشف‌رود در اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه مطالعات احداث این تصفیه خانه‌ها انجام شده است، این قول را هم داد که با احداث این تصفیه خانه‌ها، فاضلاب جاری در کشف‌رود سال آینده خشکانده خواهد شد.

وی نسبت به بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه لوکال احداث کشف‌رود تا خرداد ماه ۹۶ نیز قول مساعد داد و اظهار داشت: این تصفیه خانه‌ها تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه فاضلاب را خواهند داشت.

به گفته وی طبق تمهیدات انجام شده، فاضلاب تصفیه شده در تصفیه خانه لوکال منطقه اولنگ به جهت حمایت از تولید در اختیار کشاورزان و در منطقه التیمور و خین عرب به جهت آبیاری فضای سبز شهری در اختیار شهرداری مشهد قرار خواهد گرفت.

جمع آوری ۱۰۰ درصدی موتور پمپ‌ها تا نیمه سال آینده

دبیر کارگروه نجات کشف‌رود همچنین خبرهای خوشی هم برای جمع‌آوری موتور پمپ‌های فعال در بستر حریم رودخانه کشف‌رود داشت و قول داد تا نیمه اول سال آینده ۱۰۰ درصد بازگشایی حریم کشف‌رود تمام شود.

او در تشریح این خبرها اظهار امیدواری کرد: با تکمیل طرح نجات کشف رود، این رودخانه به یکی از بهترین رودخانه‌های کشور تبدیل شود.
علی میرزایی در ادامه این اطمینان خاطر را هم داد که در سال آینده ۱۰ درصد باقی مانده از عملیات ۱۰۰ درصدی کنترل برداشت فاضلاب توسط موتور پمپ‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص تخلیه مشکل ساز فاضلاب تانکری در بستر حریم رودخانه هم شرکت آب منطقه‌ای را تبرئه کرد و گفت: موضوع چگونگی تخلیه فاضلاب تانکرها جزو وظایف شرکت آب منطقه‌ای نیست، ولی به لحاظ شرایط نامناسب زیست محیطی و قرار گرفتن بین بد و بدتر، کارگروه نجات کشف‌رود تصمیم گیری کرده، فعلاً سکویی زده شود تا آنجا تخلیه شود.

وی نسبت به احداث تصفیه خانه «سپتاژ» به جهت تصفیه فاضلاب تانکری در آینده نزدیک هم اظهار امیدواری کرد و افزود: از محل اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی سفر هیأت دولت به منظور نجات کشف‌رود ۱۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که فعلاً در محل ماده ۳۶ و هنوز بلاتکلیف است، اما اگر تبدیل به اعتبار شود، یکی از طرح‌های اولویت‌دار، هزینه کرد این اعتبار احداث تصفیه خانه سپتاژ است تا در اختیار شرکت آب و فاضلاب و شهرداری قرار بگیرد.

اقدامی بی نظیر ظرف ۳ سال

علی میرزایی در ادامه اقدام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای آزادسازی ۷۶ کیلومتر از بستر این رودخانه حدفاصل شاهنامه تا چرمشهر را کاری بی نظیری عنوان کرد و گفت: این در حالی است که بیش از ۳۰ سال است که در این بستر کشت و کار انجام می‌شود.

دبیر کارگروه نجات کشف‌رود با بیان اینکه این اقدام طی سه سال انجام شده، افزود: پیش‌بینی کارشناسان برای زمان تحقق این آزادسازی بیش از پنج سال بود.

وی ارزش هزار و ۵۰۰ هکتار حریم آزادسازی شده در کل مسیر کشف‌رود را بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: متأسفانه تصرف به بستر این رودخانه تا سه سال پیش به حدی بود که حتی شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی رودخانه‌ها هم امکان دسترسی به کشف‌رود را نداشت.

وی بیشترین حجم عملیات انجام شده برای آزادسازی حریم کشف‌رود را معطوف به محدوده پرکندآباد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بیشترین حجم کشت و کار صیفی جات با فاضلاب آلوده هم در همین منطقه صورت می‌گرفت.

این مقام مسؤول با اشاره به انجام بیش از ۹۰ درصد کار در منطقه پرکندآباد افزود: متأسفانه برخی به جای انعکاس اقدام‌های ارزشمند همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند.

به گفته وی در گذشته در منطقه نوری و التیمور انواع صیفی جات در مقابل چشمان مردم کشت و کار می‌شد در حالی که امروز اثری از آن‌ها نیست.

 رد ادعای مافیای فاضلاب در کشف رود

این مقام مسؤول در رد ادعای جولان مافیای فاضلاب در کشف‌رود هم گفت: از شهریور ماه امسال حتی یک نفر هم قراردادی برای خرید فاضلاب نه با تشکل نه با شرکت آب منطقه‌ای ندارد.

علی میرزایی با بیان اینکه سال ۹۴ آخرین قرار دادهای فروش فاضلاب امضا شده، افزود: این در حالی است که ما امسال هیچ قرارداد فروشی نداشته ایم و فروش فاضلاب ممنوع شده است.

به گفته وی در حال حاضر فقط در منطقه اولنگ و چرمشهر هنوز برداشت‌هایی انجام می‌شود که با تکمیل تصفیه خانه این برداشت‌ها هم برای همیشه جمع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.