۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 505275

 اینکه اورژانس یک بیمارستان بسیار خلوت نشان داده شود مغایر با شرایطی است که امروزه در اورژانس ها و بیمارستان های دولتی با شروع طرح تحول سلامت با آن مواجه هستیم.

قدس آنلاین - نخستین بخش از سریال تلویزیونی پرستاران پس از مدت ها انتظار و تبلیغات رسانه ای که در گروه های صنفی پرستاری انجام شد از شبکه اول سیما به نمایش درآمد. ولی باز هم چند اشتباه فاحش در همین نخستین بخش سریال دیده می شد که گفتنش خالی از لطف نیست.

 اینکه اورژانس یک بیمارستان بسیار خلوت نشان داده شود مغایر با شرایطی است که امروزه در اورژانس ها و بیمارستان های دولتی با شروع طرح تحول سلامت با آن مواجه هستیم. اینکه فیلم برداری در یک اورژانس بیمارستان خصوصی انجام شود نیز به نوعی گول زدن مخاطب محسوب می شود،چرا که هر روز از سوی خانواده بیماران شاهد اعتراضات زیادی نسبت به شلوغی و رسیدگی نشدن مناسب به بیمارانشان هستیم .

اشکال دومی که بیشتر پرستاران می توانند آن را تشخیص دهند نبود پرستار تریاژ در اورژانس بیمارستان است که این مهم  از ملزومات هر اورژانسی می باشد زیرا پرستار تریاژ نسبت به جداسازی بیماران پرخطر نسبت به سایر بیماران اقدام می کند.

نکته بعدی که در این سریال نادیده گرفته شده بود نبود کمک پرستار یا کمک بهیار در سریال است که نسبت به انجام امور ابتدایی بیمار نظیر تعویض لباس و دادن ملحفه و پتو اقدام می کنند و اینکه تعویض لباس بیمار به عهده پرستار باشد و نشان دادن آن توسط رسانه ملی که میلیون ها نفر بیننده دارد نوعی جریان سازی و به عبارتی شرح وظیفه تحمیلی است که ذهنیت آن را در بیننده ایجاد می کند.

به تصویر کشیدن دانشجوی پرستاری با روپوش باز یکی دیگر از ایرادات این سریال است، دانشجویان پرستاری  و حتی پرستاران در بیشتر واحد های دانشگاهی و بیمارستان ملزم به رعایت لباس فرم خود هستند و اینکه دانشجوی پرستاری با چنین سر و وضعی در سر کارآموزی یا واحدهای بیمارستانی حاضر شود ذهنیت خوبی در بیننده و حتی پرستاران ایجاد نمی کند.

ایراد بعدی نسبت به سختی دروس پرستاری می باشد که در فیلم به نحوی نشان داده شده که دانشجوی پرستاری دنبال عشق و عاشقی و روزمره گی است.در حالی که در سریال هایی که در مورد پزشکان تولید می شود، همیشه کتاب های قطور و شب بیداری های آن ها به تصویر کشیده می شود،

آخرین ایراد مشهودی که در نخستین قسمت این سریال مشاهده شد خروج پزشک اورژانس پس از ویزیت از بخش اورژانس است،در حالی که پزشک طب اورژانس ملزم به حضور در بخش می باشد.

به طور حتم اگر مشاور محترم معرفی شده از سوی وزارت بهداشت برای همکاری در این فیلم از پرستاران بالین بود شاهد چنین ایرادهای ابتدایی نبودیم. با این حال ایده تهیه سریالی با مضمون پرستاران و به تصویر کشیدن دغدغه ها و مشکلات و نحوه زندگی آن ها جای تشکر و قدردانی دارد. امیدواریم که در سایر قسمت های این سریال شاهد ایجاد ذهنیتی مثبت و خوب در بینندگان نسبت به این قشر خدوم باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.