گناباد- رییس شورای اسلامی روستای گوهردشت گناباد با گلایه از عدم همکاری مسئولین خواستار توجه بیشتر به روستاها شد.

روستای «گوهردشت» گناباد چشم انتظار یاری مسوولان

به گزارش قدس انلاین ریس شورای اسلامی  روستای گوهردشت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:یکی از راههای ایجاد اشتغال وجلوگیری از مهاجرت  روستائیان اعطای تسهیلات ارزان قیمت به  انان است که متاسفانه  به علت کاغذ بازی و بروکراسی اداری  امکان دریافت تسهیلات نیست.

هادی سابقی افزود: تاکنون بارها از طرف شورا درخواست ایجاد بند و سد خاکی برای جلو گیری روان ابها ی روستا  شده است و لی تا کنون اقدام موثری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: بدنبال در خواست  شورا ومردم برای ایجاد  سد برای مهار روان بهای روستا، کارشناس منابع طبیعی از محل بازدید داشته و گفته است امکان ساخت سد در این روستا نیست در صورتی که می توان با ایجاد  ابند های ابخیز داری نظیر گابیون از هدر رفت ابها جلو گیری  کرد و این کار چندان هزینه ای برای دولت ندارد .

وی گفت در بارندگی های اخیر بیش ازمیلیون ها متر مکعب اب هدر رفت و چنانچه  سد و یا بندی بود  ضمن مهار ان و تغذیه سفره زیر زمینی   بر میزان ابدهی چشمه روستا افزوده می شد  بطوریکه در هر بارندگی و ایجاد سیلاب در رودخانه روستا، میزان ابدهی چشمه افزایش می یابد.

ریس شورای اسلامی  روستای گوهردشت افزود :باید  پتانسیل روستاها در زمینه اشتغال و ایجاد درامد  شناسایی شود بطوریکه در این روستا با وجود زمینهای مستعد و اب شیرین امکان کشت گلخانه ای زیاد است لذا با دادن تسهیلات ارزان می توان ضمن ایجاد اشتغال از مهاجرت  جوانان  جلو گیری کرد.

سابقی افزود: علی رغم خشک سالیهای اخیر و کم شدن اب چشمه ها و قنوات منطقه ، چشمه این روستا با داشتن اب گوار و شیرین می تواند با مدیریت صحیح و ابیاری مکانیزه تولیدات فراوانی داشته باشد  و هم اکنون با ابیاری بیش از ۳۰۰ هکتار ابیاری غرقابی میزان تولید زعفران روستا بیش از ۱۰۰کیلو گرم زعفران می باشد.

 وی با اشاره به بافت فرسوده و جمعیت  سالمند در روستا گفت :بیش از ۹۰درصد کوچه های روستا  مرمت و اسفالت شده است و به همین خاطر جمع زیادی از بازنشستگان و کسانی که از روستا مهاجرت کرده اند به روستا برگشته و خواستار احداث  مسکن در روستا می باشند که متاسفانه برای واگذاری زمین به این افراد  مشکلاتی از سوی برخی ادارات از جمله میراث فرهنگی و منابع طبیعی  ایجاد می شود.

وی گفت : تمام زمینهای حاشیه روستا  توسط منابع طبیعی  ملی اعلام شده است و همین امر مشکلاتی را برای شورا و مردم بوجود اورده است  همچنین کسانی که می خواهند  ساختمانهای گلی وفرسوده را نوسازی کنند باید از میراث فرهنگی و چندین نهاد دیگر  استعلام بگیرند و همین استعلام چندین روز طول می کشد.  در حالی  که دهیار روستا می تواند  تمام این کارها را انجام دهد و نیازی به این همه کاغذ بازی نیست  .روستای گوهردشت در ۲۲کیلومتری جنوب شهرستان گناباد در کوهپایه  وبا  اب و هوای معتدل واقع شده و هم اکنون بیش از ۱۰۰نفر جمعیت داردو شغل اصلی مردم باغداری و زراعت است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.