ایلام: هرچند که در بهمن ماه سال جاری بارندگی‌ها مناسب و نرمال بود، اما به دلیل کاهش شدید بارش‌ها در پاییز امسال؛ متأسفانه هنوز برخی روستاهای حوزه چوار با تانکر آبرسانی می‌شوند.

تکاپوی اهالی روستای «چغاکبود» ایلام برای یافتن مایه حیات!

قدس آنلاین - غلامرضا محمد مرادی: یکی از روستاهای این بخش که در سال‌های اخیر بشدت از کم آبی و بی آبی آسیب دیده و اهالی کم توقع و زحمتکش آن بیشترین دغدغه را داشته و دارند، روستای «چغاکبود» است.

جریمه به خاطر آب نخورده!

یکی از اهالی این روستا در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه به علت کاهش بارندگی‌ها و خشکیدگی چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه و نیز نبود منابع آبی مناسب؛ اهالی روستا سخت در مضیقه هستند و اغلب راه شهرنشینی و حاشیه نشینی شهری را در پیش گرفته و مهاجرت کرده اند، می‌گوید: هر چند که شرکت آب و فاضلاب روستایی از طریق تانکر و به صورت سیار، تا حدود بسیار اندکی از عطش مردم کاسته، اما کافی نیست و باید به صورت اساسی در این باره چاره اندیشی شود.

اسدالله رستمی با اشاره به اینکه اغلب اهالی این روستا مشترک آب و فاضلاب روستایی هستند و به صورت قانونی کنتور نصب کرده اند، اظهار می‌دارد: متأسفانه شرکت «آبفار»  بیشتر اوقات برخی از اهالی روستا را به بهانه‌هایی همچون انشعاب غیرمجاز؛ استفاده از آب شرب برای سبزی کاری و باغداری و...؛ راهی محاکم دادگستری و با جریمه‌های سنگین مواجه می‌کند.

وی می‌افزاید: متأسفانه بارها برای اهالی این روستا به خاطر آب نخورده، جریمه‌های سنگینی صادر می‌شود که اصلاً عادلانه نبوده و اهالی محروم روستا نیز توان پرداخت این جریمه‌ها را ندارند.

حیف که از جهادسازندگی پس از انقلاب خبری نیست!

یکی دیگر از اهالی این روستا با بیان اینکه متأسفانه روستاها و عشایر که سرمایه‌ها و ذخایر اصلی انقلاب هستند، کاملاً فراموش شده‌اند و فریادرسی ندارند، می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با همت و تلاش بی منت جهادگران عرصه سازندگی؛ بیشتر روستاها از آب شرب لوله کشی برخوردار شدند، اما اکنون باید به خاطر آب نخورده، جریمه پرداخت کنند.

حیات محمدزاده با اشاره به اینکه در دوران پرفروغ جهادسازندگی؛ برای بهسازی چشمه‌ها، احداث مخازن و انتقال و ایجاد شبکه توزیع در روستاها؛ از مشارکت اهالی روستا و در قبال پرداخت حق الزحمه به آنان، استفاده می‌شد، بیان می‌دارد: گویا زمانه عوض شده و اهالی روستا باید در اوج فقر و محرومیت؛ تاوان در روستا ماندن شان را بپردازند.

بهسازی چشمه از جیب مردم؛ آبفار مأمور جریمه!

یکی ازهالی روستای چغاکبود با بیان اینکه اهالی این روستا، برای حل بحران کم آبی روستا؛ دست به کار شده اند، می‌گوید: با همراهی و مساعدت چشمگیر بسیج سازندگی سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام و با مشارکت و هزینه ۱۲۰ میلیون ریالی مردم محروم این روستا، بتازگی یکی از چشمه‌های قدیمی منطقه بهسازی و شبکه انتقال و توزیع آب در داخل روستا نیز ایجاد شده است.

علیداد الفتی با اشاره به اینکه با توجه به سخت گذر بودن مسیر چشمه، اهالی روستا بسختی مصالح مورد نیاز را به محل پروژه منتقل کرده اند، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه علی رغم پیگیری‌های مکرر؛ شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام حتی حاضر به تأمین لوله مورد نیاز برای انتقال و پمپاژ آب به مخزن اصلی روستا نبوده و به تقاضاهای مستمر مردم روستا همچنان جواب رد می‌دهد.

از روستاییان حمایت می‌کنیم!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تأمین آب شرب سالم و بهداشتی در روستاها؛ رسالت و وظیفه اصلی ماست، می‌گوید: علی رغم کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و با وجود همه محدودیت‌ها و کمبودهای مالی و اعتباری، سعی داشته‌ایم که خدمتگزاری به روستاییان عزیز را در اولویت ویژه قرار دهیم.

نورالله تیموری با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز و استفاده غیرشرب از آب‌های تأمین شده، تضییع حق الناس است و بر مبنای قانون، تخلف محسوب می‌شود و برای برخورد و مجازات متخلف نیز راهکار قانونی وجود دارد، می‌افزاید: برای مقابله و مبارزه با این گونه تخلفات، قانون ملاک عمل است و قطعاً اگر کسی تخلف بورزد و تذکر، اخطار و جریمه‌ها کارساز نیفتد، باید راهی محاکم شود.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرب روستاهای حوزه بخش چوار از منابع پرآب و پایدار یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی این شرکت است، تأکید می‌کند: تلاش خواهد شد تا در این خصوص پیگیری کنیم تا ان شاءالله به یک راه حل منطقی و اصولی دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.