روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با پرده برداری از همکاری اطلاعاتی ترکیه و اسراییل علیه ایران، آنکارا را بعنوان متحد نزدیک تل‌آویو خواند و در گزارشی آورد: اطلاعات محرمانه‌ای که ترکیه از ایران جاسوسی کرده در اختیار اسراییل قرار داده است.

تلاش بر عضویت ترکیه و اسراییل در شورای خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم، «حسن هانی‌زاده» در تأیید گزارش گفت: ترکیه و رژیم صهیونیستی تلاش دارند با  تشکیل یک مجموعه امنیتی، اطلاعاتی علیه محور مقاومت ایران را به زعم خود به انزوا کشانند.

وی افزود: گرچه گزارش این نشریه صهیونیستی با هدف شکاف بین ایران و ترکیه منتشر شده، لیکن پوشیده نیست که آنکارا در ضدیت با محورمقاومت اطلاعات محرمانه کشورهای حامی این جریان را در اختیار تل آویو قرار دهد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به سفر منقطه‌ای اردوغان در روزهای گذشته به عربستان- قطر و بحرین را در چارچوب تشکیل یک جبهه مشترک عربی عبری علیه جمهوری اسلامی دانست و گفت: بنظر می‌رسد در آینده نزدیک دامنه مناسبات امنیتی و اطلاعاتی میان ترکیه و رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فزونی یابد.

هانی‌زاده پیش بینی کرد: احتمال می‌رود دولت سعودی ترکیه و عربستان را بمنظور تقویت مناسبات امنیتی به عنوان دو عضو ناظر وارد مجموعه شورای همکاری خلیج فارس کند. باید گفت، مراوادت نظامی اطلاعاتی ترکیه و اسراییل هیچگاه قطع نشده و بشکل سنتی از سال 1948 تاکنون مسبوق به سابقه می باشد.

وی افزود: پاره‌ای از مناقشات و فراز و فرودها در طی این سالها بین تل آویو و آنکارا، بطور شکلی بوده و ضدیت ترکیه با رژیم صهیونیستی بیشتر در راستای مشروعیت بخشی و برجسته نمودن نظام رجب طیب اردوغان بوقوع پیوسته است. با این وجود انتظار می‌رود، ترکیه بعنوان متحد نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی برای تأمین نیازمندی تسلیحاتی خود تا بیش از 700 مییلون دلار از تل آویو تجهیزات خریداری کند.

در همین ارتباط، «مجید قناد باشی» کارشناس خاورمیانه روابط ترکیه و اسراییل را طولانی مدت خواند و گفت: قبل از دولت اردوغان هم طرفین در زمینه نظامی مانورهای مشترک متعددی را در منطقه انجام داده‌اند.

وی با اشاره به عضویت ترکیه در ائتلاف نظامی ناتو تصریح کرد: همکاری نظامی آنکارا با نیروهای فرامنطقه‌ای و نیز روابط خارجی رژیم اشغالگر قدس با عضو دائم ناتو همگی بر صحت گزارش جروزالم پست گواهی می دهد.

کارشناس منطقه در تحلیل سیاست خارجی دولت اردوغان گفت: وی برای حفظ قدرت به هر چرخشی در مواضع خود تن می‌دهد، مسلما سفر اخیر اردوغان به عربستان با تفکرات حزب عدالت و توسعه در تعارض است چرا که عربستان مخالف گرایشات اخوانی بوده و این در حالی است که جریان عدالت و توسعه به گروه اخوان المسلین نزدیکی دارد.

قنادباشی انتشار اینگونه اخبار را بعضا در راستای تسویه حسابهای داخلی در رژیم صهیونیستی دانست و عنوان داشت: برخی اوقات این گزارشها در جهت امتیازگیری و فشار بر دولت اردوغان تنظیم می گردد.

وی با اشاره به اظهارات خلاف واقع اردغان مبنی بر دخالت تهران در مناقشات منطقه‌ای خاطر نشان کرد: اردوغان بمنظور خشنودی اعراب منطقه که اتفاقا جز غیر دموکراتیک ترین کشورهای دنیا محسوب می شوند بر ضد ایران سخنرانی کرده و اقدام وی به نوعی گدایی خفت‌بار در برابر رژیمهای متزلزل منطقه قلمداد می‌گردد.

قنادباشی با گریزی بر سابقه چند سال حضور غیر قانونی ارتش ترکیه در عراق و سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: دولت اردوغان عملا تبدیل به آبشخور لجستیکی امنیتی گروه‌های تروریستی تبدیل شده است از طرفی مرزهای ترکیه کریدور امنی برای رفت و آمد گروه‌های تروریستی از هشتاد نقاط جهان است، پس چگونه می‌تواند ایران را در حمایت از تروریسم و ایجاد بحران در منطقه محکوم کند.

وی نقش ترکیه در تجهیز و تسلیح نیروهای افراطی و معارض سوری را متقن‌ترین سند در جهت بحران سازی ترکیه در منطقه بشمار آورد و افزود: خود دولت اردوغان به آنچه که علیه ایران به گزافه می‌گوید ایمان ندارد و لذا جامعه بین‌الملل به خرده فرمایشات ضد ایرانی ارزشی قایل نخواهد شد و اردوغان با اتخاذ مواضع ضد ایرانی و ضد منطقه ای خود پایه‌های سست حکومتش را روز به روز لرزان‌تر می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.