نماینده جنبش امل لبنان در تهران، گفت: هر چه بتوانیم روابط شیعه و سنی را قویتر کنیم موفق‌تر خواهیم شد و به مرور زمان تفکر تکفیری هم کمرنگ می‌شود. لازمه این اتفاق تعامل بیشتر مراکز دینی کشورهای مختلف همانند الازهر و مراکز دینی در ایران است.

حکام عرب اگر به اندازه حمایت از داعش از فلسطین پشتیبانی می کردند قدس آزاد می شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ در ایام سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم. انقلابی که به باور بسیاری از کارشناسان بین المللی مهمترین اتفاق سده اخیر است، انقلابی که از ابتدا حمایت از آزادی فلسطین را مساله اول سیاست خارجی خود قرار داد. برای بررسی برخی ابعاد این اثرگذاری به ویژه بر کشورهای همسایه و نیز آخرین تحولات در کشورهای اسلامی به ویژه سوریه و لبنان به سراغ مهندس «صلاح فحص» نماینده جنبش امل لبنان در تهران رفتیم و ساعتی را با وی به گفت‌وگو پرداختیم. مهندس فحص که سالهاست در ایران حضور دارد شناخت دقیقی از انقلاب اسلامی و حربه‌های دشمنان برای سرنگونی آن دارد.

مشروح این مصاحبه صریح و خواندنی در ادامه می آید:

با توجه به اینکه سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را سپری می کنیم، تحلیل شما در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه و بویژه وطن شما کشور لبنان چیست؟

درباره انقلاب اسلامی ایران اینگونه می‌توان گفت که دارای ریشه عمیق ایدئولوژی است که از اسلام و روحانیت شروع شد. همانگونه که امام موسی صدر بنیانگذار مقاومت و جنبش امل در لبنان است و تلاش‌های زیادی برای محرومیت‌زدایی شیعیان انجام داد، امام خمینی(ره) هم توانست با تلاشها و مخالفت‌هایش با رژیم شاه، پایه گذار انقلاب اسلامی در ایران باشد، نباید همکاری و همراهی امام موسی صدر و حضرت امام را در پیشبرد اهداف سیاسی و انقلاب فراموش کرد که بیشتر آنها به صورت محرمانه صورت می‌گرفت. از جمله می توان به دیدار امام موسی صدر با حضرت امام در زمان تبعید ایشان هم اشاره کرد.

به نظر شما اگر انقلاب اسلامی ایران شکل نمی گرفت، تحولات منطقه چگونه رقم می خورد؟

اگر انقلاب ایران شکل نمی گرفت، می توان گفت شاهد شکل‌گیری شیعیان اسرائیلی و صهیونیستی بودیم و جامعه‌ای را می دیدیم که طرفدار اسرائیل و سیاست های این رژیم می شدند و دیگر صحبتی و سخنی از فلسطین هم در این میان شنیده نمی شد.

اگر انقلاب ایران شکل نمی یافت، شیعیان منحرف می شدند و شیعه جدید با اهداف اسرائیل در کل منطقه شکل می‌گرفت، اگر به ایران قبل از انقلاب نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که ایران ژاندارم منطقه بوده است، چرا؟ چون تابع سیاست‌های استعمار بوده و تصمیم بر این بود تا شیعیان را با سیاست‌هایشان همراه کنند. اما با روشنگری امام خمینی و امام موسی صدر شاهد این هستیم که سیاستهای رژیم صهیونیستی با شکست مواجه می‌شود و این دو مبارز آگاه، دفاع از فلسطین و ملت مظلوم آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند. اگر اینگونه نبود اسلام و شیعه با سیاست‌های استعماری و صهیونیستی همراه می‌شد.

شاید بیان این نکته هم لازم باشد که بگویم ربوده شدن امام موسی صدر که چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در لیبی صورت گرفت، از نقشه های دشمنان بود تا انقلاب نوپای ایران را تضعیف کنند و شاهد رشد انقلاب در دیگر کشورهای منطقه نباشند. فراموشی قضیه فلسطین و برهم زدن وحدت ملی لبنانی‌ها هم از دیگر اهداف دشمنان در ربوده شدن امام موسی صدر بود که دشمنان به دنبال آن بودند. در یک جمله می توان عنوان کرد که امام موسی صدر یکی از ستون‌های انقلاب بود که با امام خمینی همکاری نزدیک داشت.

نکته قابل تامل دیگر در این خصوص این است که اسرائیل ایران را تنها دشمن خود می‌داند و کشورهای عربی را آنگونه مخالف خود نمی بیند. از این رو است که اسرائیل در حال حاضر با صرف میلیاردها دلار در تمام زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی بر علیه ایران تلاش می‌کند تا بتواند اهداف خود در منطقه را توسعه دهد.

انقلاب اسلامی ایران می‌تواند الگوی مبارزاتی بر علیه استعمار و اسرائیل در منطقه باشد؟

مهمترین مشکل مبارزاتی در منطقه این است که بیشتر حاکمیت‌های موجود در منطقه با اسرائیل در ارتباط هستند و تنها ایران است که بر سر موضوع فلسطین پافشاری کرده و با اسرائیل مبارزه می کند.

شاید در برهه‌ای از زمان جمال عبدالناصر در مصر از فلسطین حمایت می‌کرد اما اکنون روابط زیرمیزی سران کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی دیده می شود و ایران تنها مدافع حقوق ملت فلسطین در منطقه است. اگر ایران با اسرائیل همراه می‌شد امروزه ایران در عرصه اقتصاد و حتی هسته‌ای در آسیا حرف نخست را می زد اما آن زمان دیگر اسمی از فلسطین هم باقی نمی ماند و کشورهای اسلامی هم تضعیف و به کشورهای کوچکتر تقسیم می شدند.

اما تلاش های جمهوری اسلامی در حمایت از حقوق ملت و کشور فلسطین باعث شد تا هم شیعیان قدرتمند شوند و هم فلسطین برای آرمان‌هایش در برابر رژیم اشغالگر مبارزه کند. تلاشمی کنند تا با نقشه‌های ظالمانه خود قراردادی که در پایان جنگ جهانی اول با عنوان سایکس- پیکو شکل گرفت را در این برهه از زمان عملیاتی کند تا کشورهای جدید در خاورمیانه شکست خورند

در فرهنگ عامیانه لبنان مثلی هست که می گوییم: «آشپز سَم اول خودش آنرا مزه می کند». اسرائیل هم که داعش و النصره را بوجود آورده روزی از آن مسموم خواهد شد.

کشورهای حامی گروه تروریستی داعش اگر پول‌هایی که به داعش می‌دادند را به فلسطین می پرداختند، الان بیت المقدس آزاد شده بود متاسفانه هیچ کس به غیر از ایران به دنبال قضیه فلسطین نیست.

تحلیل شما از جریان تکفیری تروریستی داعش در منطقه چیست؟

اسرائیل نمی تواند وحدت مسلمانان را ببیند و از این رو گروه های تروریستی داعش و النصره را در سوریه و عراق حمایت می‌کند، اسرائیل می‌خواهد این را در اذهان تداعی کند که بین مسلمانان تفرقه افتاده و شیعیان، سنی‌ها و حتی مسیحیان می‌خواهند دارای کشورهای مستقل باشند این گونه است که اسرائیل هم می‌گوید چرا به داشتن کشور مستقل یهودی انتقاد می شود و این حق ما است که در فلسطین صاحب کشور مستقل یهودی شویم. همه این اختلاف ها و جنگ های داخلی در منطقه به دلیل نقشه های ظالمانه و توطئه های اسرائیل است.

 برای از بین بردن گروه تروریستی داعش چه راهکار اساسی پیشنهاد می کنید؟

هر چه بتوانیم روابط شیعه و سنی را قویتر کنیم موفق‌تر خواهیم شد و به مرور زمان تفکر تکفیری هم کمرنگ می‌شود. لازمه این اتفاق تعامل بیشتر مراکز دینی کشورهای مختلف همانند الازهر و مراکز دینی در ایران است.

نباید فراموش کنیم که هدف اسرائیل ایجاد تفرقه در منطقه است و به گفته امام موسی صدر وحدت ملی بهترین گزینه مقابله با این توطئه ها است.

به عنوان یک تحلیلگر لبنانی بفرمایید اگر حزب‌الله در سوریه حاضر نمی شد تحولات در سوریه و لبنان چگونه رقم می خورد؟

اگر حزب الله در سوریه حضور پیدا نمی کرد داعش الان در لبنان بود. جنگ داخلی سوریه خسارت‌های زیادی به این کشور وارد ساخته است اما با صبر و تلاش می توان بار دیگر این کشور را ساخت.

واژه اسلام؛ یعنی صلح و دوستی اما متاسفانه داعش با بهره گیری از این واژه، ویرانی‌های زیادی را در سوریه و عراق بوجود آورده است.

شاید بتوان گفت جنگ سوریه به یک جنگ جهانی تبدیل شده است چرا که کشورهای زیادی همچون آمریکا، اروپایی ها، آسیایی ها و کشورهای عربی در آن حضور دارند.

با توجه به اینکه از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور لبنان صد روز می گذرد تحلیل شما نسبت به این انتخاب چیست؟

موضوع ریاست جمهوری آقای میشل عون که مطرح شد حزب الله لبنان و جنبش امل از همان ابتدا توافق کلی را اعلام کردند و به گفت‌وگو با طرفهای مختلف نشستند اما آقای عون هنوز ۱۰۰ روز است که انتخاب شده و قضاوت در خصوص عملکرد وی زود است.

 باید اشاره کنم که انتخابات پارلمان لبنان موضوع مهم و پیش روی ما است که در خصوص قانون انتخابات نسبی آن( هر مذهبی دارای سهیمه بخصوص باشد) باید به گفت‌وگوهایی بپردازیم اکنون اختلافاتی در این باره وجود دارد اما با گفت‌وگو و ایجاد نشستهای چند جانبه می توان به نتایج مطلوب دست یافت./

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.