تجربه در طول این دوسال نشان داده است که هرچقدر ماجراجویی سعودی‌ها در یمن بیشتر به طول بیانجامد، آنها از افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی بیشتر غافلگیر خواهند شد.

تغییر موازنه قدرت در یمن به نفع انقلابیون؛ گرفتاری ریاض در باتلاق خودساخته

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ نزدیک به دو سال پیش یعنی در 25 مارس سال 2015 رژیم سعودی با اعلام تشکیل ائتلافی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» کشور یمن را هدف تجاوز نظامی قرار داد. این ائتلاف متشکل از کشورهای پنجگانه عضو شورای همکاری خلیج فارس است که البته تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله سودان و مراکش به صورت مستقیم و سومالی به صورت غیرمستقیم نیز در آن ایفای نقش می‌کنند. حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن در طول این مدت حدود 15 هزار شهید و بیش از 20 هزار زخمی برجای گذاشته است. در این میان، طبق اعلام سازمان ملل متحد حدود 3 میلیون یمنی نیز به دنبال این تجاوز نظامی از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

مقامات رژیم سعودی از همان ابتدا علت تجاوز نظامی خود به مردم یمن را بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به کرسی قدرت در این کشور عنوان کردند. این در حالی است که منصور هادی پیش از آغاز این تجاوز نظامی، به دنبال گسترش اعتراضات مردمی به عملکرد وی ضمن استعفا از منصب ریاست جمهوری از کشور گریخته بود. در هر صورت، ریاض تلاش کرد تا ابعاد تجاوزکارانه اقدام خود را در پَسِ حمایت از مشروعیت خودخوانده رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن پنهان کند تا بدین‌ وسیله تحت فشار افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نگیرد.

آنچه که سعودی‌ها پیش از آغاز تجاوز نظامی به یمن فکر آن را نمی‌کردند، مقاومت جانانه مردم و نیروهای نظامی این کشور بود. عربستان سعودی گمان می‌کرد که یمن به دلیل ضعف در برخورداری از تسلیحات پیشرفته جنگی و عدم بهره‌مندی از جدیدترین تاکتیک‌های نظامی، به هیچ وجه توانایی مقابله با یک ائتلاف چندجانبه در عرصه میدانی را ندارد و در یک بازه زمانی بسیار محدود به زانو درخواهد آمد. با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و قدرت نظامی ارتش این کشور از سوی دیگر، موجبات غافلگیری سعودی‌ها را فراهم آورد و آنها دریافتند که در ارزیابی میزان قدرت طرف مقابل خود دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

واقعیت این است که سعودی‌ها در تجاوز نظامی علیه یمن از حمایت‌های بین‌المللی نیز برخوردار هستند. کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا مسئولیت جزئی ـ نه چندان اندک ـ از جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی در یمن را برعهده دارند. امروز دیگر حمایت‌های تسلیحاتی کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا از متجاوزان سعودی بر هیچ کس پوشیده نیست. در همین ارتباط، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی از امضای توافقنامه‌های تسلیحاتی محرمانه میان لندن و ریاض خبر داده و اعلام کرد: «به موجب این توافقنامه‌ها دولت انگلیس اقدام به فروش جنگ‌افزارهای پیشرفته به ریاض می‌کند».

از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا نیز بدون هیچ‌گونه توجهی به قوانین بین‌المللی و اصول حقوق بشری همواره با فروش تسلیحات پیشرفته نظامی به عربستان سعودی، موجبات شهادت و زخمی شدن هزاران یمنی‌ را فراهم آورده است. تسلیحات ممنوعه بین‌المللی از جمله بمب‌های خوشه‌ای که امروز بی‌وقفه بر سَر مردم یمن ریخته می‌شوند، عمدتا ساخت کشورهای آمریکا و انگلیس هستند. حجم بهره‌برداری از این تسلیحات علیه مردم بی‌دفاع یمن به اندازه‌ای بوده است که حتی ائتلاف متجاوز سعودی نیز نتوانست بر استفاده از آن‌ها سرپوش بگذارد. در همین ارتباط، احمد العسیری، سخنگوی ائتلاف در اظهاراتی که حاکی از اذعان به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای علیه مردم یمن بود، چندی پیش گفت: «از این بمب‌ها به صورت محدود و برای هدف قرار دادن اهداف مشخص استفاده شده است!»

با سکوت جامعه جهانی در قبال جنایت‌های جنگی سعودی و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن در یمن، انتظار می‌رفت که سازمان ملل متحد ضمن برعهده گرفتن مسئولیت خود در قبال تحولات این کشور، رویکردی عادلانه و بی‌طرفانه را در این زمینه اتخاذ کند. با این حال، مواضع اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، همواره در جانبداری از ریاض بوده است؛ به گونه‌ای که احزاب یمنی از وی به عنوان سخنگوی ائتلاف سعودی یاد می‌کنند.

با وجود تمامی این حمایت‌ها، سعودیها برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ارتکاب جنایت‌های فجیع جنگی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن و با هدف سرپوش نهادن بر شکست مفتضحانه در تحقق اهداف از پیش تعیین شده، جمهوری اسلامی ایران را متهم به تسلیح گروه‌های یمنی می‌کنند. این در حالی است که تهران همواره ارسال تسلیحات جنگی برای نیروهای نظامی در یمن را قویا رد و صراحتا اعلام کرده است که تمامی گمانه‌زنی‌ها در این خصوص تنها با اغراض سیاسی مطرح می‌شوند.

تجربه در طول این دوسال نشان داده است که هرچقدر ماجراجویی سعودی‌ها در یمن بیشتر به طول بیانجامد، آنها از افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی بیشتر غافلگیر خواهند شد. در همین راستا هفته گذشته نیروهای یمنی در اقدامی مهم و قابل توجه با شلیک یک موشک بالستیک پیشرفته قلب عربستان سعودی یعنی ریاض را هدف قرار دادند. اصابت این موشک به پایگاه نظامی سعودی در ریاض موجب وقوع دو انفجار بزرگ شد. این اقدام نیروهای یمنی دستاورد بزرگی برای آنها محسوب می‌شود؛ دستاوردی که می‌توانند از آن به عنوان یک برگ برنده در برابر رژیم متجاوز سعودی بهره‌برداری کنند.

امروز دشمن سعودی این پیام را دریافت کرد که «ریاض» در تیررس موشک‌های نیروهای یمنی است. این بدان معناست که تداوم ماجراجویی‌های محکوم به شکست رژیم سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن نه تنها به تضعیف قدرت نظامی نیروهای یمنی منجر نشده بلکه تقویت توان نظامی آنها را نیز به دنبال داشته است. بدون شک پس از این عملیات بزرگ و موفقیت‎‌آمیز، معادلات میدانی به سود نیروهای یمنی دستخوش تغییرات جدی خواهند شد. در همین حال خبری در برخی رسانه ها منتشر شده که انقلابیون یمن استراتژی شهر در برابر شهر و پایتخت در برابر پایتخت را در دستور کار خود قرار داده و این مهم را به گوش آل سعود هم رسانده اند.

در هر صورت، امروز شاهد هستیم که رژیم متجاوز سعودی به شدت در باتلاق یمن گرفتار شده است. سعودی‌ها اکنون تلاش می‌کنند تا برای خروج از این باتلاق، راه نجاتی برای خود بیابند. مقامات جنگ‌افروزِ ریاض درصدد هستند تا پس از متحمل شدن سلسله شکست‌های متعدد در تحقق اهداف تجاوز نظامی به یمن، حداقل خروج آبرومندانه‌ای از جنگ علیه این کشور داشته باشند. آنها برای تحقق این هدف خود چند مرتبه به سلطان قابوس، پادشاه عمان نیز متوسل شدند تا شاید وی بتواند با میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر، به نیابت از ریاض سوت پایان حدود دو سال تجاوز نظامی ثروتمندترین کشور عربی علیه فقیرترین کشور عربی را به صدا دربیاورد./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.