۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
کد خبر: 505943

قانون اساسی آمریکا برای استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور شرایطی خاص را تعریف کرده است.

ترامپ در چه شرایطی استیضاح می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بلومبرگ، موضوعی که اخیرا ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده احتمال استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست. برای پاسخ به این سوال باید به قانون اساسی آمریکا مراجعه کرد.

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان معتقد بود امکان استیضاح رئیس‌جمهور تا زمانی که قانونی را نقض نکرده باشد وجود ندارد. اما جرالد فورد، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در 1970 بیشتر از پلوسی در اشتباه بود. وی معتقد بود که مجلس نمایندگان می‌تواند در هر زمینه‌ای که تمایل داشته باشد مورد استیضاح قرار دهد.

اما متن قانون اساسی برای خوانندگان امروزی از نظریه پلوسی حمایت می‌کند. طبق قانون اساسی یک رئیس جمهور را تنها برای خیانت، رشوه‌خواری، جرایم بزرگ دیگر و تخطی از قانون از کار برکنار کرد. ارجاع به خیانت و رشوه‌خواری بیانگر این موضوع است که رئیس‌جمهور باید قانون را نقض کرده باشد و این نقض قانون بسیار بزرگ و مهم تلقی شود.

قانون اجازه استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل سوءاستفاده بیش از حد از قدرت و همچنین رسیدن به قدرت از روش‌های نادرست را صادر کرده است. اختلافات شدید سیاسی و بحث‌های بین حزبی هیچگاه مبانی مشروعی برای استیضاح نیستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.