۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: 506058

قدس آنلاین- یزد- مدیریت بافتهای فرسوده شهرداری یزد در گفت و گو با ما اظهار داشت: اولین دستورالعمل تشخیص بافت فرسوده در تاریخ ۱۲ خرداد ۸۴ به تصویب رسید و قبل از آن طرح تفصیلی بافت قدیم مصوب سال ۷۴ به وسعت ۶۰۰ هکتار ابلاغ و ملاک عمل در بافت تاریخی بود.

بافت فرسوده امنیت یزد را تهدید می کند

قدس آنلاین-  زهرا افضلیان:علیرضا مشایخی گفت: در تابستان ۱۳۹۱ محدوده بافت قدیم با وسعت ۵۲۰ هکتار به تصویب رسید و حدود یک سال بعد محدوده بافت فرسوده و تاریخی به میزان  دو هزار و ۶۰۰ هکتار مصوب گردید و در سال ۱۳۹۴ محدوده بافت فرسوده شهر یزد توسط شورایعالی شهرسازی و معماری دو هزار ۲۶۰هکتار تعیین و به تصویب رسید.

۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده  

وی بیان داشت: محدوده جدید بافت تاریخی در مرداد ماه ۹۴ با وسعت ۱۰۰۰ هکتار تصویب شد و محدوده ثبت تاریخی یزد با توجه به مصوبه  سال ۱۳۸۴  دو هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین گردید و مصوبه ثبت بافت جهانی محدوده را ۱۷۳ هکتار و حریم بافت قدیم را ۶۶۷ هکتار تعریف نموده است.

مدیریت بافتهای فرسوده شهرداری یزد می گوید: از سال ۱۳۸۶ ساماندهی بافتهای فرسوده در شهر یزد شروع شده ومحدوده بافتهای فرسوده و تاریخی توسط مشاور طرح جامع یزد با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان رسیده است .

علیرضا مشایخی افزود: محدوده شناسایی شده شامل دو هزار و ۶۱۹ هکتار از محدوده شهر یزد میباشد که دو هزار و ۱۰۰هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: معیار کالبدی برای شناسایی و تشخیص بافت فرسوده شهر یزد  بر اساس مصوبه ۱۶ خرداد ۸۴ شورایعالی شهرسازی و معماری کشور شاخص‌هایی از جمله وجود بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد قطعات آن کمتر از ۲۰۰ مترمربع باشد، بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد بناهای آن فرسوده و فاقد سیستم سازه‌ای و به عبارتی ناپایدار و غیراستاندارد است و بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد آن عرض کمتر از ۶ متر داشته باشد، بوده است.

مشایخی گفت: از مهمترین اهداف تعیین شده جهت بهبود وضعیت بافت فرسوده، افزایش جمعیت‌پذیری بافت به منظور سر زندگی بیشتر در بافت، توزیع متوازن جمعیت در بافت فرسوده، ایجاد انگیزش در جامعه برای سکونت و اشتغالزایی در بافت فرسوده، پیوستگی و تداوم استخوان‌بندی شهر کهن با شهر جدید و ایجاد یکپارچگی و انسجام در ساختار عملکردی بافت و برقراری پیوندهای گسسته، افزایش ایمنی سکونت در بافت و مدیریت بحران در آن و جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم است.

وی افزود: شهرداری همچنین به تهیه طرح‌های اجرایی برمبنای نیاز مناطق و پیش‌بینی تراکم تشویقی بر اساس ضوابط بافت فرسوده اقدام کرده است.

جمعیت در محدوده بافت فرسوده شهر یزد منفی است

مشایخی گفت: جمعیت پیش بینی شده طرح تفصیلی در محدوده بافت فرسوده که ۴۵ محله از محلات طرح تفصیلی را شامل می شود، در زمان تهیه طرح برابر یکصد و سی و سه هزار و۱۳۰ نفر و تراکم جمعیتی آن برابر ۷۴ نفر در هکتار بوده است که بر اساس محاسبات مشاور طرح میزان و ظرفیت پذیرش آتی در این محدوده بیست و شش هزار و ۲۸۰  نفر برآورد گردیده است.

مشایخی افزود: اما بر اساس بررسی های انجام شده جمعیت در محدوده بافت فرسوده شهر یزد در طول سال های پس از تصویب طرح تفصیلی منفی است.

وی اظهار داشت: نرخ رشد جمعیت در بافت فرسوده و تاریخی منفی ۵ درصد است در حالیکه نرخ رشد جمعیت در مناطق حاشیه نشین و الحاقی شهر مثل اسکان، حسن آباد و رحمت آباد حدود مثبت شش و ۷ دهم درصد میباشد.

مشایخی گفت: به منظور کارآمد سازی بافت نیاز به اجرای زیرساخت های شهری از قبیل تاسیسات زیربنایی و تجهیزات شهری می باشد که تا کنون تغییری در ارائه خدمات بوجود نیامده است.

مدیر بافت فرسوده شهر یزد تاکید کرد: با توجه به توسعه روزافزون شهر، شاهد توسعه بی‌رویه حریم شهر هستیم که هزینه‌های خدمات‌ شهری و تامین نیازهای دسترسی، انشعابات انرژی و... را برای دستگاه‌های خدمات‌دهنده افزایش می‌دهد اما تقویت بافت فرسوده باعث جلوگیری از خروج جمعیت از مرکز شهر به حاشیه‌ها می‌شود و هزینه‌های اضافی را از دوش استان برمی‌دارد.

خانه ها و بافت شهری در هر کجای ایران بر اساس سلیقه و یا مقدار پولی که هر فرد داشته باشد ساخته می شود و هیچ نظارت خاصی بر آنها وجود ندارد. بعضی مواقع افرادی سودجو بدون گرفتن مجوز از شهرداری مشغول ساختن بنایی می شوند و با استفاده از مصالح نامرغوب و برای سود بیشتر جان مردم را به خطر می اندازند.

متاسفانه در یزد مدارس وبیمارستانهای قدیمی زیادی وجود دارد که اگر به ناگاه حادثه ای رخ دهد اتفاق ناخوشایندتری از حادثه پلاسکو پیش می آید پس تا دیر نشده باید به فکر نوسازی مناطق قدیمی و فرسوده باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.