بجنورد- نماینده منتخب کانون وکلا خراسان شمالی گفت: عدم پذیرش دعاوی مهریه در دادگستری استان خلاف قانون اساسی و خلاف قانون مجازات اسلامی است.

خودداری از پذیرش دعاوی مهریه در دادگستری خراسان شمالی خلاف قانون اساسی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد دادگستر صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت بزرگداشت هفته وکیل مدافع اظهار داشت: اجرای این برنامه طی دو سال در استان با هدف کاهش آمار ورود زندانیان مهریه است اما در واقع پاک کردن صورت مسئله است و در واقع ظلم در حق جامعه زنان این استان است.

وی افزود: زنان برای گرفتن مهریه باید از طریق ثبت اسناد و املاک استان اقدام کنند و دادگستری دیگر پرونده های مهریه را نمی پذیرد.

وی با اشاره به اینکه لازمه پیشگیری از وقوع جرم افزایش آگاهی های حقوقی مردم در زمینه های مختلف است ، خاطرنشان کرد: قوه قضائیه به عنوان متولی اصلی پیشگیری از وقوع جرم مطابق قانون اساسی باید از ظرفیت دستگاههایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاهها و وکلا  از همیاری قوه قضائیه و وکلای دادگستری با رسانه ها از جمله صدا و سیما برای آموزش مردم استفاده کند.

دادگستر با بیان اینکه در زمینه اختلافات حقوقی بخش عظیمی از پرونده ها مربوط به پرونده های ملکی است ، تصریح کرد: دراین زمینه نسبت به رسمی کردن و ثبت اسناد در سال های بعد از انقلاب کم کاری شده وتضعیف اعتبار سند رسمی به موجب برخی تصمیمات زمینه افزایش دعاوی ملکی و تضییع حقوق مردم را فراهم می کند.

وی به ضعیف بودن روند مشاوره در استان اشاره کرد و یادآورشد: اگرقراردادها با حضور یک وکیل و مشاورحقوقی تنظیم شود و یا قبل قرارداد با یک وکیل مشورت داشته باشد هم هزینه مردم و هم ورود پرونده ها به دادگستری کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: وکلای استان آمادگی دارند تا در این زمینه با دادگاه همکاری و به بهترین شکل این موضوع را مدیریت کنند که شرط آن دوری از شعار و کلی گویی است.

رئیس هیات مدیره مرکز امور وکلای خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: در حال حاضرتعداد وکلای کانون استان ۱۲۸ نفر است اما به دلیل اینکه تعداد وکلای کانون به حدنصاب نرسیده دفترکانون وکلا در استان تشکیل نشده است.

داریوش حاجی زاده نیز تعداد وکلای قوه قضائیه را ۱۳۷ نفر برشمرد که از این تعداد ۶۳ نفر زن و ۷۴ نفر مرد است هستند.

وی با اشاره به اینکه داشتن وکیل برای رسیدگی به پرونده یکی از حقوق مردم است ، افزود: بر اساس قانون اشخاصی که توانایی تعین وکیل ندارند قانون تمهیداتی دیده تا دربرخی از پرونده ها از قبیل قتل ، قصاص جهت حفظ حقوق متهمین وکیل تسخیری تعیین کنند و وکلا هم براساس قانون ملزم به انجام وظیفه هستند.

وی خاطرنشان کرد: وکالت های رایگان و مزایدتی و مشاوره رایگان طی سالهای اخیر در دستور کارقوه قضائیه قرار گرفت که در حال حاضر وکلای استان در همه دادگاههای و دادسراهای استان به عنوان وظیفه از باب احسان وتعهد قانون خدمات مشاوره رایگان به مردم ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری مشاوره های حقوقی وکلای قوه قضائیه نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: سه ماهه اول سال جاری ۹ هزار و ۶۷ مشاوره رایگان، سه ماهه دوم ۱۰ هزار و ۵۷۷ مشاوره و سه ماهه سوم ۸ هزار و ۹۸۳ مشاوره رایگان در دادگاههای استان انجام شده است.

حاجی زاده ادامه داد: علاوه براین خدمات به شهروندان ، وکلای استان اعلام آمادگی کردند تا به صورت رایگان به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی  به صورت نوبتی و رایگان خدمات وکالتی ارائه دهند.

وی یادآورشد: بینشی که در سطح جامعه در رابطه با حق وکالت سنگین وجوددارد غلط است واین موضوع چهره وکلا را مخدوش می کند از رسانه ها تقاضا داریم این برداشت که وکالت را در قیاس با تجارت می گیرند اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.