استان ها: تنها تولیدکننده اکریلیک کشور با ۲ هزار کارگر به دلیل کمبود نقدینگی و شرایط رکود اقتصادی چند ماهی است که با تعطیلی خط تولید روبه رو شده است.

تزریق اعتبار به پیکر نیمه جان «پلی اکریل»اصفهان/۲۰۰۰ کارگر در آستانه بیکاری

به گزارش قدس آنلاین، وضعیت رکود اقتصادی سبب شده هر از چندگاهی در گوشه ای از کشور کارخانه یا یک مجتمع صنعتی تعطیل، متوقف شده و یا تغییر کاربری می دهد.

علاو بر رکود موجود در بازار برخی از این کارخانجات قدیمی به دلیل کمبود نقدینگی، واگذاری های غیر منطقی و سوء مدیریت‌ها در شرایط نامناسبی قرار داشته و به امید کمک دولت برای رفع مشکلات خود دست و پا می زنند.

تعطیلی پس از نیم قرن فعالیت

تجمع و اعتراضات پراکنده کارگران پلی اکریل حکایت از یاس و نارضایتی کارگرانی دارد که ماهها حقوق دریافت نکرده اند. ظاهرا هیئت اجرایی دولت مستقر در کارخانه نتوانسته گره‌ای از مشکلات این مرکز صنعتی بزرگ کشور باز کند و این کارخانه قدیمی با حدود ۲ هزار کارگر اعلام ورشکستگی کرده و به کارگران اعلام کرده است به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری خود مراجعه کنند.

چند روز پیش سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به وضعیت ناگوار رکود گفت: بسیاری از واحدهای اقتصادی نمی توانند در این شرایط به فعالیت پرداخته و مجبور به تعطیلی هستند و عنوان نمونه کارخانه پلی اکریل اصفهان با ۲ هزار کارگر در حال تعطیل شدن است.

مجید نامی عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم در این زمینه گفت: کارخانه پلی اکریل که  نقش به سزایی در تأمین مواد اولیه صنعت نساجی کشور داشت با قدمتی حدود نیم قرن، حدود ۲۵ درصد از الیاف مورد نیاز صنعت تریکو، فرش ماشینی  و پتوی کشور را تأمین می‌کرد، اما متأسفانه با تعطیلی خط تولید روبه رو شده و امروز تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه مورد نیاز خود را از محل واردات آنهم هم با صرف هزینه های زیاد تأمین کنند.

کارگران اخراج نمی شوند

هرچند با کمک ۲۰میلیاردی دولت در اوایل امسال به صورت مقطعی بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شد، اما  این واحد تولیدی هم اکنون با برخی مشکلات مدیریتی و ناتوانی در پرداخت حقوق کارگران روبرو بوده است و حقوق کارگران از حدود شش ماه گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

با همه این احوال اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در تازه ترین اظهار نظرها گفت: هیچکدام از پرسنل و کارگران شرکت پُلی اَکریل، تعدیل یا اخراج نمی شوند و این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

پای حمایت از پلی اکریل ایستاده ایم

صرف اعلام تعطیلی یک کارخانه و ارجاع به بیمه برای پرداخت بیمه بیکاری، پاسخ مناسبی به چرایی تعطیلی این کارخانه‌ها نیست و نمی تواند حدود ۲۰۰۰کارگر را قانع کند. از همین رو استانداری اصفهان وارد ماجرا شده و در نشست مشترک هیئت اجرایی پُلی اَکریل و هیئت حمایت از صنایع استان مشکلات این کارخانه مهم را بررسی کرد و اعلام داشت: مدیریت استان، محکم پای حمایت از پلی اکریل ایستاده و از هر اقدامی برای حل مشکل این مجموعه فروگذار نخواهد کرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان، استانی صنعتی با ۹ هزار واحد تولیدی فعال است، گفت: ایجاد آرامش در استان به ویژه در محیط‌های کارگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس نیز مسائل کارگری به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

دولت تمام عزم خود را برای سرپا نگه داشتن پلی اکریل به کار گرفته و تاکنون نیز دو بار در هیئت دولت در مورد این کارخانه بحث و گفتگو شده است
زرگرپور با بیان اینکه برای حل مشکل این کارخانه، کمیته‌ای سه نفره از یک سال پیش در استانداری تشکیل شد، گفت: از یک سال پیش تاکنون پیگیری‌های مستمری در این زمینه انجام شده و هم اکنون نیز دولت روی این موضوع حساس است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دلالان واردکننده اجناس و برخی تولیدکنندگان داخلی، مخالف راه‌اندازی پلی اکریل هستند، گفت: با این وجود، دولت تمام عزم خود را برای سرپا نگه داشتن پلی اکریل به کار گرفته و تاکنون نیز دو بار در هیئت دولت در مورد این کارخانه بحث و گفتگو شده است.
وی با اشاره به اینکه در گام اول باید آرامش به این مجموعه بازگردد، گفت: کارگران انسان‌های شریف، با انصاف و آگاهی هستند و اگر فرصتی برای احقاق حق آنها اعلام شود، قبول می‌کنند.

زرگرپور افزود: به عنوان اولویت اول باید اجناس تولید شده به فروش برسد و این مساله از نظر امنیتی و درآمدزایی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

تسهیلات ۲۰ میلیاردی در راه پلی اکریل
به نظر می رسد تغییرات مدیریتی همراه با کمکهای دولت آخرین گزینه نجات پلی اکریل از تعطیلی کامل است. مشاور وزیر و رئیس هیات حمایت از صنایع هم با اشاره به نشست مشترک هیئت اجرایی پُلی اَکریل و هیئت حمایت از صنایع استان در این باره گفت: هیئت اجرایی مشکل فنی ندارد اما مشکل اجرایی و مدیریتی دارد و باید آن افرادی که امکان همراهی و همکاری ندارند، جای خود را به افراد جدید بدهند.
بهروز ریاحی با بیان اینکه یک نفر به عنوان رئیس هیات اجرایی منصوب خواهد شد، گفت: سایر اعضاء هم باید مسئولیت قبول کنند و رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم به عنوان عضو هیئت اجرایی منصوب خواهد شد.

ریاحی با بیان اینکه درحال حاضر سه هزار تُن الیاف بریده شده و بریده نشده با ارزش مالی این الیاف ۱۳ میلیارد تومان در شرکت پلی اکریل وجود دارد گفت: مقدمات دریافت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به پلی اکریل فراهم شده است و باید تا یک هفته دیگر گزارش مالی آن تهیه و ارسال شود.
وی با بیان اینکه نباید این تفکر غلط در جامعه به وجود آید که دولت مالک کارخانه است، گفت: دولت باید شرایط را فراهم کند و پس از حل و فصل مشکلات، بخش خصوصی برای اداره کارخانه با استفاده از مدیران لایق وارد عمل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.