مشهد- مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از صادرات فاز نخست محموله صادراتی دامی این سازمان به کشور ترکمنستان خبر داد.

فاز نخست محموله صادراتی دامی «موقوفه ملک» به ترکمنستان صادر شد

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا قاسمی بیان کرد: این برای نخستین بار است که سازمانی در آستان قدس رضوی اقدام به صادرات دام زنده میکند.

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده میان این سازمان و شرکت ترکمنستانی از ولایت ماری، قرار است ۲۵۰ راس دام از واحدهای دامپروری سازمان موقوفات ملک طی دو فاز به این کشور صادر شود.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی اضافه کرد: محموله حاضر شامل گاوهای اصیل شیری نژاد هلشتاین و ۱۰۰ راس تلیسه آبستن و ۱۰۰ راس گاو نر اصلاح نژادی ریجستر است.

وی درباره اهداف سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از صادارت دام زنده، گفت: علاوه بر بعد اقتصادی برای سازمان، توانستیم ثابت کنیم واحدهای دامپروری سازمان به لحاظ علمی و کارایی ژنتیکی به حدی پیشرفت کردهاند که کشورهای خارجی به جای خرید از اروپا، به این نهاد روی آوردهاند.

قاسمی، مجموعههای دامپروری آستان قدس رضوی را پیشرو در زمینه اصلاح نژاد دام در کشور دانست و افزود: طبق بررسیهای صورت گرفته توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کشور، دامهای این سازمان جزو بهترینها به لحاظ ترکیب گله، ژنتیک و بهرهوری تولید است.

وی ادامه داد: امید است با تلاش همکاران و راهنماییهای تولیت محترم آستان قدس رضوی، بتوانیم خدماتی در راستای اعتلای بیش از پیش اهداف سازمان ارائه کنیم.

قاسمی با اشاره به وجود ۲ واحد گاوداری شیری و یک واحد گاوداری پرواری در سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی، گفت: واحدهای گاوداری شیری، ۳ هزار و ۳۴۱ راس دام دارد که از این میان هزار و ۳۰۷ راس دام دوشا است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ۷۰۰ راس گوساله نر پرواری نیز در واحد دامپروری سنگ بست وجود دارد.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی بیان اینکه روزانه ۵۰ تن شیر در واحدهای گاوداری شیری این سازمان تولید میشود، افزود: بدین ترتیب، مقدار شیر تولید شده به ازای هر راس دام شیری، حدود ۳۸ کیلوگرم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.