ساری- معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: باید برای تغییرات ماهیت قدرت از سخت افزاری به نرم افزاری و جایگزینی قدرت علمی به جای قدرت نظامی آماده باشیم.

نیازمند جایگزینی قدرت علمی به جای قدرت نظامی هستیم

به گزارش قدس آنلاین، حسن قشقاوی صبح چهارشنبه در همایش مهندسی صنایع در بابلسر توسعه علمی را پیش شرط توسعه کشور دانست و اظهار کرد: در دنیای مدرن علوم و فناوری با قدرت و سرعت مضاعفی در حال حرکت است و باید توان ملی را ارتقاء دهیم تا با تغییر ماهیت قدرت از سخت افزاری به نرم افزاری و جایگزینی قدرت علمی به جای قدرت نظامی و حضور دانش به عنوان قدرت مستقل در نظام بین المللی تعریفی از قدرت، امنیت و منافع ملی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه جنگ سرد نقش و قدرت تبلیغات را نشان داد، افزود: اما پس از فروپاشی نظام دوقطبی اهمیت قدرت اقتصادی بیش از گذشته نمایان شد و امروز برای داشتن دست برتر در اقتصاد نیازمند علم وفناوری هستیم در حقیقت قدرت علم وفناوری از دیگر قدرت ها پیش افتاده است.

معاون کنسولی وزارت خارجه به دیپلماسی و فناوری به عنوان مفهومی جدید در روابط بین الملل اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی این مفهوم جدید استفاده از فناوری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی است.

وی با بیان اینکه ارتباط علم و دیپلماسی ارتباطی دوسویه است که می توانند به بهبود یکدیگر کمک کنند، افزود: سند دیپلماسی علمی و فناوری تهیه و تدوین شده است.

قشقاوی گفت: برنامه ریزی برای حضور جدی در مجامع تصمیم ساز جهانی از طریق اجرای طرح هایی نظر ایمنی سازی، برگزاری دوره های مشترک تحصیلی با دانشگاه های مطرح دنیا از جمله برنامه ها بوده است.

وی افزود: جذب ۲۵ هزار دانشجوی خارجی در برنامه پنجم پیش بینی شده بود که این میزان در برنامه ششم توسعه به ۸۰ هزار دانشجو خواهد رسید و ارزش صادراتی کالاهای دانش بنیان در سال های اخیر رشد چشمگیری یافته است.

قشقاوی سهم ایران را در تعداد دانشجویان بین المللی ۳۰ هزار نفر و پایین دانست و گفت: برای ارتقای این وضعیت هماهنگی و تلاش بیشتری نیاز داریم و تشکیل گروه های علم و فناوری برای مبادلات دانشگاهی، سمینارها دانشجویی در دانشگاهها از جمله راهکارها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.