۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 506544
فلسطین زدایی برنامه عبری - عربی

قدس آنلاین - ســخنان رهبر معظم انقلاب در ششــمین کنفرانــس بین المللی حمایــت از انتفاضه فلســطین، فرازهای مهم متعددی دارد که نیاز به تحلیل و واکاوی جدی آن ها از سوی تحلیلگران و کارشناســان است تا بتوان این نکات را در قالب یک برنامه راهبردی و نگاه اصولی برای اتخاذ سیاست خارجی منسجم در ارتباط با مسأله فلسطین گردآوری کرد. با این حال، اشــاره دقیق رهبــر انقلاب به مســأله «خارج شدن فلســطین از اولویت کشورهای اســلامی» که به تعبیر ایشان به دلیل «توطئه های پیچیده دشمن» صورت پذیرفته، می توانــد از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گیرد؛ بویژه آنکه در حال حاضر عوامل متعددی در این زمینه در حال فعالیت هستند.

نگاهی به وضعیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در ســال های اخیر مشخص می کند که یک برنامه ریزی دقیق و پیچیده از سوی کشورهای غربی برای ایجاد مانع و مشکل در میان کشورهای اسلامی وجود دارد؛ برنامه ای که نه فقط یک ادعای نظری، بلکه برگرفته از مستندات میدانی و عملیاتی است. سفر اخیر «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس به منطقه و حضور در اجلاس کشورهای عربی حاشــیه خلیج فارس را می توان اصلی ترین سند برای اثبات این مدعا دانست، اما جانمایه اصلی این پروژه، ایجاد یک محور مشــترک برای متحد کردن کشورهای عربی و اسلامی علیه یک دشــمن خیالی و جایگزینی آن با دشمن واقعی یعنی رژیم صهیونیستی است.

شــاید بررسی آنچه در روزهای گذشته و در کنفرانس امنیتی مونیخ گذشــت، اهمیت ســخنان رهبر انقلاب را بیشــتر از قبل به نمایش بگذارد. عربستان و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی که نقش مؤثر و البته منفی در تحولات سال های اخیر غرب آسیا داشته اند، محور ســخنان خود در این کنفرانس را به «تهدیــد معرفی کردن جمهوری اســلامی ایران» اختصاص دادنــد و از آنچه «دخالت تهران در امور داخلی کشــورهای اسلامی» نامیدند، انتقاد کردند.

همین «راهبرد منطقه ای» اســت که سبب شده تا رهبر انقلاب با اشاره به لزوم توجه به این پروژه خطرناک، تأکید کنند: «متأسفانه، توطئه های پیچیده دشــمن، توانسته است بــا بهره گیــری از غفلت برخــی دولت ها، جنگ های داخلی را بر ملت ها تحمیل کند و آن ها را بــه جان یکدیگر بیندازد و تلاش این خیرخواهــان امّت اســلامی را کم اثر کند.

آنچه در این میان حایز اهمیت است، تضعیف جایگاه مسأله فلسطین و تلاش برای خروج آن از اولویت است.» از طرفی تلاش های اخیر برخی کشــورهای عربــی نظیــر عربســتان، امــارات و قطر بــرای برقــراری رابطــه نیمه رســمی با رژیــم صهیونیســتی، دو بال اصلــی پروژه «فلسطین زدایی از اذهان عمومی مسلمانان» را تشکیل می دهد؛ پازلی که صفحه اصلی آن توسط ایالات متحده آمریکا طراحی شده و اقدام های برخی کشورهای عربی – اسلامی در حکم قطعات تکمیل کننده آن هستند.

راه حل به بن بست رساندن راهبرد «فلسطین زدایی» دقیقــاً توجه به همین نکته حیاتی است؛ یعنی «پررنگ کردن مسأله فلسطین» دغدغه اشــغال فلســطین به عنــوان یک سرزمین اســلامی در ذهنیت تاریخی همه ملت های مســلمان تثبیت شــده است، اما به دلیل پیاده ســازی پروژه نفــوذ در میان دولت های اســلامی و منحرف کردن افکار عمومی جوامع اســلامی، متأســفانه مسأله فلســطین در جدول اولویت های مسلمانان جابه جا شده و دیگر از اهمیت پیشین خود برخوردار نیست؛ مسأله ای که سبب تندتر و وقیح تر شدن صهیونیست ها و اعمال سانسور گسترده رسانه ای در این زمینه شده است.

به نظر می رســد، برگزاری نشســت های متعدد و تکرار نام فلســطین در رســانه ها و ایجاد مطالبه در میان ملت ها از ســران کشــورهای اســلامی بــرای پرداختن به این مســأله، راهکار اصلی رفع مظلومیت از ســاکنان سرزمین های اشــغالی است؛ فلســطینی هایی که به تعبیر رهبر انقلاب، در حال به دوش کشــیدن بار مقاومت در برابر جنایتکاران جهانی هستند و نباید در هیچ حالتی آن ها را تنها گذاشت.

*کارشناس مسایل بین الملل 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.