اهواز _ استاندار خوزستان گفت: با بیان اینکه ریزگردها موجب پیامدهای مهم اجتماعی و مهاجرت نیروهای نخبه می شود، ‌گفت: ‌سالانه ۳ هزار نیروی نخبه تحصیل کرده از استان خوزستان مهاجرت می کنند که انتظار می رود این مساله بررسی شود.

سالانه سه هزار نیروی نخبه از خوزستان مهاجرت می کند

به گزارش قدس آنلاین غلامرضا شریعتی پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان از مقام معظم رهبری برای همراهی و همدلی با مردم خوزستان که مایه دلگرمی خوزستانیها شد تشکر کرد.

وی همچنین با تشکر از رییس جمهوری برای پیام صمیمانه و ارزنده خطاب به مردم استان اظهار کرد: ۱۳۵ هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار خوزستان در جنوب و جنوب شرق اهواز و ۵۰ هزار هکتار در جنوب هورالعظیم قرار دارد.

وی افزود: ۵۴ درصد از این کانونها در گذشته مرتع، ۱۵ درصد اراضی کشاورزی دیم، ۱۰ درصد تالابهای خشک شده، ۹درصد اراضی کشاورزی آبی و ۱۲ درصد اراضی بدون پوشش گیاهی بوده است که اکنون تبدیل به کانون گرد و غبار شده اند.

وی تغییر اقلیم و خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی را از عوامل ایجاد کانون های گرد وغبار عنوان کرد و افزود: عوامل انسانی از جمله طرح های عمرانی، سدها، بندها، جاده ها و خطوط لوله از دیگر عوامل مهم این پدیده هستند که نقش پررنگ تری دارند.

به گفته وی، به طور نمونه ساخت جاده منصوری برای دسترسی به چاه های نفتی از هشت سال پیش باعث ایجاد یک کانون گرد و غبار شده است.

شریعتی اظهار کرد: در سال ۸۹ یک بار گرد و غبار به میزان ۱۰ هزار میکروگرم (۶۶برابر حدمجاز) اتفاق افتاده اما از سال ۹۰ این میزان آلودگی به استمرار رخ داده است.
وی گفت: دومصوبه در سالهای ۸۷ و ۹۳ توسط هیات دولت تصویب شده اما درصد پیشرفت اجرا پایین است و تحقق اعتبارات در کوتاه مدت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیر ریزگردها بر بهداشت، برق، هواشناسی، فرودگاه، شهرداری، آموزش و پرورش استان افزود: با ماموریت ویژه ای که رییس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی داده قرار است در میان مدت ۳۵۰ هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار مهار شود.

وی با اشاره به مشکلات مهم خوزستان در حوزه آب و فاضلاب گفت: یکی از مهم ترین مشکلات خوزستان مساله آب شرب است که سلامت مردم را با خطر مواجه کرده است و لازم است اعتبارات لازم برای طرح های آبرسانی تامین شود.

شریعتی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۶ اعتبارات طرح های آبرسانی ۸۰ درصد افزایش یافته است و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه سالانه حداقل سه هزار نفر از نیروهای تحصیلکرده و نخبه خوزستان به خارج استان مهاجرت می کنند، افزود: درخواستی را به کمیسیون اجتماعی دولت برای دادن حق بدی آب و هوا به کارمندان ارائه کرده ایم.

وی خواستار توجه ویژه دولت برای استخدام و پرکردن پست های بلاتصدی در خوزستان شد و گفت: در خوزستان فقط در آموزش و پرورش ۱۰ هزار پست بلاتصدی داریم.

شریعتی یکی از نگرانی های مردم خوزستان را طرح های انتقال آب دانست و گفت: رییس جمهوری قبلا دستور داده بود که انتقال اب فقط برای شرب مجاز است و امیدواریم با تحقق این مساله رودخانه های استان همچنان جاری و مایه خیر و برکت باشد تا دغدغه مردم برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری امروز پنجشنبه در سفری یک روزه به منظور بررسی مشکلاتی که پدیده گرد و غبار برای خوزستان ایجاد کرده، وارد اهواز شد.

وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرائی رئیس جمهوری و نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در این سفر دکتر روحانی را همراهی ;vnkn.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.