مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با بیان این‌که سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری را دارند،گفت: تلاش ما این است که تمام استان‌ها را پوشش دهیم و هم اکنون علاوه بر استان‌ها، درخواست‌هایی برای راه‌اندازی بانک خون بندناف از کشورهای دیگر نیز دریافت کرده‌ایم. در اقلیم کردستان کشور عراق، دفتر بانک خون راه‌اندازی شده اما ذخیره‌سازی سلول‌ها در کشور ما انجام می‌شود. همچنین راه‌اندازی دفتر بانک خون سه کشور همسایه برای سال آینده در برنامه کاری ما قرار دارد.

راه‌اندازی دفتر بانک خون در سه کشور همسایه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  ایسنا، دکتر مرتضی ضرابی در حاشیه کنفرانس علمی سلول‌های بنیادی، کاربردها، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازها که امروز (5 اسفندماه) در بیمارستان گلستان اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث سلول‌های بنیادی و درمان‌هایی که با استفاده از این سلول‌ها انجام می‌شود، به عنوان یک انقلاب در دنیای پزشکی مطرح است. به همین دلیل نیز لازم است محققان و متخصصان ما در جریان یافته‌های جدید در این حوزه قرار بگیرند تا بتوانند همگام با پیشرفت‌هایی که در این زمینه رخ می‌دهد، به کاربردهای بالینی آن بیندیشند.

وی با اشاره به همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و بانک خون سلول‌های بنیادی بندناف با دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف برای برگزاری همایش‌های مختلف در این حوزه به منظور آشنایی بیشتر پزشکان، محققان و متخصصان با مبحث سلول‌های، افزود: این همایش‌ها موجب می‌شود تعامل بهتری با مراکز پیوند مغز استخوان و دانشگاه‌ها داشته باشیم و محققان را تشویق کنیم وارد عرصه تحقیقات سلول‌های بنیادی شوند. در استان خوزستان تاکنون این کار از سوی بانک خون بندناف انجام نشده بود و این اولین برنامه‌ای است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز پیوند مغز استخوان برگزار می‌شود. امید است این برنامه بتواند به ما کمک کند تا در کاربرد سلول‌های بنیادی قدم‌های مثبتی برداریم.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به راه‌اندازی بخش پیوند سلول‌های بنیادی در اهواز گفت: تعامل ما با این مراکز می‌تواند در رشد پیوندهای انجام‌شده موثر باشد. سلول‌های بنیادی در حال حاضر پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری را دارند. هرچند امروزه شاید این سلول‌ها بیشتر برای بیماری‌هایی مانند انواع سرطان‌ها، تالاسمی، بیماری نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی که منشاء خونی دارند، استفاده شود اما برای بیماران مبتلا به بیماریی‌هایی مانند دیابت، اختلالات کبدی، ضایعات مغزی، فلج مغزی و ضایعات نخاعی نیز هم‌اکنون کارهایی انجام شده است و به نظر می‌آید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده از سلول‌های بنیادی در این زمینه باشیم.

ضرابی گفت: سلول‌های بنیادی که در خون بندناف هستند، به راحتی قابل جمع‌آوری هستند و در دسترس قرار دارند و از این نظر نیز بسیار با اهمیت هستند. اگر بانک سلول‌های بنیادی، یک ذخیره مناسب داشته باشد، می‌تواند هر زمانی که بیمار به سلول‌های بنیادی نیاز دارد، این سلول‌ها را در اختیار او قرار دهد ولی در صورتی که این بانک موجود نباشد، باید به ناچار از منابع دیگر سلول‌های بنیادی مانند مغز استخوان استفاده شود که در حال حاضر امکان پیدا کردن یک اهداکننده مناسب و انجام پیوند کم است به همین دلیل نیز پیشنهاد جهانی  آن است که بانک‌های خون بندناف گسترش پیدا کند.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 75 هزار نمونه در بانک خون بندناف رویان ذخیره‌سازی شده است، افزود: تاکنون بیش از 20 بیمار با استفاده از این سلول‌ها پیوند سلول‌های بنیادی از خویشاوندان یا غیرخویشاوندان داشته‌اند. ایران نسبت به منطقه بیشترین ظرفیت سلول‌های بنیادی و بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی را دارد. هم‌اکنون 28 دفتر نمایندگی در استان‌های مختلف وجود دارند که نمونه بندناف را جمع‌آوری می‌کنند. این دفاتر باید نمونه‌های خود را برای ذخیره‌سازی به تهران منتقل کنند زیرا ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بندناف تنها در تهران صورت می‌گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.